Forum Senaste Sok
Rubrik: 19" ET45 fälgar på en BMW F11 X-Drive 2014?
Z0lid 2021-03-30 18:06
Jag har en BMW F11 X-Drive 2014 som jag letar lite nya fälgar till.
Fastnade för en annons på blocket med fälgar som suttit på en BMW 120 X-Drive.
Dom har dimensionerna:
5/120 och navhål 72,5, 245/30 R19 och ET45
ET på F11 verkar vara 30.
Funkar det med dessa fälgar tro?
Och om det gör det, är det en dålig ide att köra med den ET'n?
NGV11 2021-03-30 22:08
Kommer eventuellt inte gå, beror på vilken bredd fälgen har. Högre ET flyttar fälgen inåt med samma bredd. F11 har ET30 med 8”. För 9” (staggered original bak på vissa) är det ett högre ET (44 om jag inte minns fel). Även om det kanske kommer få plats inåt med 8” breda kommer det se illa ut iom att hjulet hamnar väldigt långt in. Är det 9” eller mer kommer det gå bra. Jag har kört 10,5” med ET 40 utan problem.
Går ju även att sätta spacers om det är 8” för att kompensera.
Johan B 2021-03-30 22:47
Det kommer inte att fungera bra av flera olika anledningar.

1. Det är dubbelt så stor spårviddsförändring som är tillåten = kommer spåra och bli problem med att få plats, samt påfresta bussningar/leder etc.

2. Däcken är på tok för små för din bil. Du ska ha 245/40-19. Det kommer att se väldigt konstigt ut och ge en minskad rullomkrets på nästan 8% (adderat till missvisning i hastighetsmätaren som redan finns, så hamnar du troligen på 10% eller mer i missvisning i hastighet).

3. Sannolikt har däcken för låg bärighet för din tunga bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Z0lid 2021-03-31 00:00
Ah okej, tack för hjälpen!
NGV11 2021-03-31 12:02
@Johan B: missade däckdimensionen... helt rätt! Gällande punkt 1 beror det ju på vilken bredd fälgen har och den informationen finns ju inte utan det blir ett antagande. Dessutom går det ju att kompensera med spacers.
Z0lid 2021-03-31 19:43
Skulle dessa fälgar passa?
[LÄNK]
(annonsen säger att F11 ska funka, men vet inte hur mycket man kan lita på det liksom)
Är lite för opåläst för att veta exakt vilka fälgar jag kan sätta på tyvärr.
Vet inte riktigt vad för ET jag ska kolla på annars.

[LÄNK]
Säger att jag ska ha ET30 på min bil, men var och varannan fälg jag tittar på har olika ET fram och bak.
Jag har ju X-Drive också, så vill ju inte sätta på något som får det att börja strula/slitas.
bmw21 2021-03-31 20:36
@NGV11 Spårvidd räknas från mitten av fälgen, så det påverkas bara av ET.
Men jag har inte klart för mig om det finns en "tillåten" förändring. Johan får förklara.
Men även BMW justerar ET på levererade fälgvarianter beroende på fäljbredd, som du säger, för att kompensera var utsidan av fälg eller däcksida hamnar.
NGV11 2021-03-31 20:50
@bmw21: håller nog inte med till fullo där. I så fall hamnar ju även originaldimensioner utan för ”tillåten spårviddsförändring”. Som tidigare skrivits har ju f11 ET 30 med 8” resp ET 44 med 9”. Man kompenserar ju den bredare fälgen med ökat ET. Däremot är det ju just som du säger i mitten på fälgen man mäter, där av endast 14mm skillnad i ET men 25,4mm på fälg.
NGV11 2021-03-31 21:04
@Z0lid: f11 har olika ET beroende på hur bred fälgen är. 30 med 8” runt om Är vanligast men det finns även staggered setup, dvs bredare bak och då är det ET44 med 9” bred fälg. Fälgar med dessa mått passar spot on men då det finns utrymme att justera måtten lite (även godkänt) så kan man ha andra varianter med så länge centrum på fälgen hamnar någorlunda korrekt och det inte tar i nånstans.
De fälgar du länkar till ser ut som kopior till M3/m4.Då det saknas mer information är det omöjligt att kommentera om de passar tyvärr.
Johan B 2021-03-31 21:12
Som regel tillåter bilprovningen max. 15 mm spårviddsförändring per hjulaxel = 7,5 mm / hjul. Och det finns en god anledning till varför man inte tillåter större förändringar då styrgeometri mm. blir "fel" vid större förändringar.

Dock kan biltillverkaren ibland har typgodkänt bilen med flera olika alternativ.

Kör du x-drive: kör ENBART på de däckdimensioner som BMW anger OCH med BMW-OEM-märkta däck (stjärna) om du ska köra staggered setup (bredare bak).

Kör du med samma dimension runtom blir rullomkretsen lika (med lika slitna däck) även om du frångår rekommenderade dimensioner.

Mvh
Johan B

Z0lid 2021-04-01 13:35
@Johan B: Hmm okej.
Jag är verkligen en nolla på detta, ber om ursäkt för att det blir mycket frågor.

När jag går in på [LÄNK] tex, så visar den ET 33x19/8,5 och 45x19/9,0 som ett exempel på en fälg som ska funka (BMW 455 fälgar)

Anonsen jag länka ovan hade dimensionerna:
19x8,5 ET40
19x9,5 ET45
Skulle det funka? Och isf vad för däck dimensioner ska jag sätta på?
"perfekt för din f11" (enligt säljaren, men som sagt tar alltid säljares snack med en nypa salt på blocket)

Är inte jätte sugen på att gå på BMW's linje med däck om jag inte måste.
Dom som är rekommenderade är runflats, och jag skulle vilja undvika det allra helst.
Z0lid 2021-04-05 12:53
Finns det någon snäll själ som kan svara?
bmw21 2021-04-05 13:43
Jag har inte ett färdigt svar, men jag tycker du skall börja med att bestämma om du vill ha bredare däck bak eller samma dimension som fram. Med samma dimension kan du jämna ut slitaget genom att skifta fram/bak varje säsong.
Om du skall ha samma dimension på däcken skall du ha samma mått på alla fälgar.
Om du skall ha bredare däck bak är du lite mera begränsad i valen av dimensioner för att få både (tillräckligt) lika rullomkrets fram/bak och rlmlig avvikelse från original.

Jag beställde ny BMW G22 med icke-runflats så jag gissar att det finns nog BMW-optimerade till din bil också.
Det är alltså ett antal parametrar att hålla koll på så att däckdimensioner passar både bil och fälg och att fälgarna passar bilen (ET och att de går fritt från bromsar etc).
För däcken gäller och att hålla ett öga på lastindex.
Z0lid 2021-04-05 14:41
@bmw21 För min del går det bra med lite bredare bak.
Vet inte hur viktigt det är med exakt samma slitage på däcken med X-Drive.
Vet att det varit väldigt kinkigt på vissa system förr i alla fall.
Om det är så att X-Drive inte mår bra alls av lite ojämn slitning på däck, så kanske det är värt att gå samma all round, men annars så funkar det med bredare bak, men är inte ett måste.

Blev sugen som sagt på fälgar med dimensionen:
19x8,5 ET40
19x9,5 ET45

Men är osäker på hur komforten blir, samt hur det lirar med min 2014 F11 med X-Drive.
Johan B 2021-04-05 15:58
Fälgbredden är inte avgörande, det är däcket som avgör vilken rullomkrets det blir!

Har du x-drive, skulle jag rekommendera att du kör samma dimension runtom och håller koll på slitaget och roterar däcken med jämna mellanrum för att jämna ut ev. slitageskillnader - då mår x-drive-fördelningslådan bäst och du får ut optimal livslängd ur däcken.

OM du vill köra "staggered" setup: håll dig enbart till de dimensioner som BMW anger OCH använd samma däckfabrikat/modell OCH använd stjärnmärkta däck (BMW OEM) för de är fintrimmade i rullomkretsen för att matcha varandra inom godkända toleranser.

Du behöver inte använda RFT-däck men kör du med vanliga däck, bör du komplettera med en punkteringslagningssats med kompressor (t ex. BMW:s M-mobility-kit).

Mvh
Johan B

Besvara