Forum Senaste Sok
Rubrik: Bilmarknad överhettad.
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
bmw-slangen 2021-03-28 03:53
Intressanta observationer här i tråden, verkar ju mycket riktigt som om begagnatmarknaden inte är riktigt som den varit förr.

Men ni har nog rätt i om att riktigt kalla objekt verkar inte finnas i nuläget, det mesta (någorlunda nytt) verkar ju kunna säljas. Enda som verkar ligga kvar lite längre på listorna vad jag kan se är lite sämre utrustade bilar - men så har nog alltid varit så inget unikt för just den här perioden.

Angående nybilsförsäljning så tror jag ni sett statistiken från BIL Sweden (svensk branchorganisation) där de visar nyregistreringar uppdelade i olika drivkällor för åren 2005-2020.
[LÄNK]
DLC 2021-04-02 12:46
Fick syn på min gamla bil som jag sålde i juni förra året. Den är till salu igen och verkar ha gått upp i pris sen dess. Ser lite modifikationer på den, dock smakfulla sådana. Men ändå intressant att se utvecklingen.
turbo4ever 2021-04-16 22:16
Den enskilt viktigaste faktorn är att hushållen i Sverige är rikare än någonsin tidigare. Hade sedan räntan (moms eller malus) varit högre hade priserna varit lägre (hur svårt det nu skall vara för Sveriges Riksbank att uppmäta den inflation nästan alla dagligen upplever). Precis som B-S är inne på, drivs nog även nya ICE upp i pris av elbilarna (som skapar efterfråga och är betydligt dyrare). Alla köpare på personbilsmarknaden drar upp priserna (blir en dominoeffekt).

I det läge som vi befinner oss i skulle högre ränta på retailkrediter (eller åtminstone ett helt slopat ränteavdrag) ge bättre ekonomisk stabilitet långsiktigt.

Stärks SEKEUR slår nog de lägre beg priserna i Europa igenom här.

Vad kommer då att hända med beg priserna här? På sikt kommer de att sjunka men de kan, om fördelaktiga/ofördelaktiga (hur man ser på det) faktorer driva dem än högre på kort sikt.
Besvara
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)