Forum Senaste Sok
Rubrik: 318i -04 går dåligt
Nudå 2021-03-03 21:15
Hej! Min son letar objekt för a-traktorbygge. Vi har hittat en bil på blocket där säljaren verkar ha problem med att den går illa.

"Har bytt en del saker, LMM, vevhusventilation, lambdasond, tändspole, lite packningar och oringar.
Ändå vill den inte gå bra alltid, men används dagligen."

[LÄNK]

Är det någon som vågar sig på en gissning?
bmw-slangen 2021-03-03 23:30
Det sitter den så kallade N46 (2.0 liter varianten) motorn i den bilen.

Med så knapphändig information som "vill inte gå bra alltid, men används dagligen" och inte några felkoder och ingen mer info att gå på så är det tyvärr inte ens möjligt att gissa.

Det kan vara i princip vadsomhelst.

Det kan vara alltifrån enkla saker till större saker såsom:
* VANOS-solenoiderna inte fungerar som de ska, det kan vara problem med Valvetronic (denna motor använder inte gasspjället särskilt mycket utan mycket av detta hanteras istället av Valvetronic)
* luftmängdsmätaren (skrivs ibland MAF eller LMM) används inte i denna motor i modeller som E87 och E90 utan mängden intagen luft beräknas utifrån övriga sensorer och en matematisk modell men för E46 vill jag minnas motorstyrsystemet använder signalen)
* överdrivet oljeläckage in i cylindrarna pga otäta ventiltätningar
* kamkedjan är så pass sträckt och går av vilken sekund som helst
* glapp i ett kablage till en sensor
* tjuvluft som sugs in varsomhelst i motorn
* defekt LMM (är den nya delen som byttes Kina - som det ofta är - så är den totalt värdelös och bara att kasta i soptunnan)
* defekt tändspole (är den nya delen som byttes Kina - som det ofta är - så är den totalt värdelös och bara att kasta i soptunnan)
* defekt syresensor (är den nya delen som byttes Kina - som det ofta är - så är den totalt värdelös och bara att kasta i soptunnan)
* och så vidare

Jag tror du förstår :-)

!!!NOTERA!!! Ovanstående lista är INTE en lista som ni ska ta och arbeta utefter för att åtgärda felet! Det är bara helt slumpmässigt valda fel som jag visar endast i syfte för att visa att det kan vara vadsomhelst.

För att hitta felet måste man göra en noggrann systematisk felsökning som innebär rätt teknisk utrustning och kunskap om framförallt hur man gör felsökning på en modern motor och självklart ingående kunskap om själva motorn.

Men har man rätt teknisk diagnostikutrustning (avancerad programvara och elektroniskt utrustning är ett måste idag för felsökning på vilken modern motor som helst), vet hur man felsöker (att kunna felsöka har INGET med att kunna skruva med en motor att göra - det är två helt skilda saker och har inget med varandra att göra) och kan samla ihop information om hur denna motor fungerar och kan lägga en tid på detta så tror jag definitivt ni kan ta itu med problemet själv och efter ett tag kommer man nog kunna hitta problemet (utan att byta reservdelar på måfå - att felsöka är inte att byta delar på måfå).

Men ju nyare en motor är, desto mer komplicerad är den att underhålla och felsöka.

Jag kan inte säga att N46-motorn är speciellt komplicerad - den lyckades ju med nöd och näppe undvika att få direktinsprutning (och medföljande NOx-gucka och fan och hans moster), men tittar man runt 2000-2004 finns exempelvis M52TU- och M54-motorerna som är ganska enkla i sin konstruktion och motorn mindre integrerad i alla styrboxar runtom i bilen.

Men som jag nämner ovan, har man en bra grund kring hur man generellt beter sig runt felsökning och kan hantera grundläggande diagnostikverktyg och kan grundläggande bilelektronik och sedan satsar en längre tid på diagnostikutrustning för denna motor och tillbringar en hel del tid att lära upp sig om motorn så ser jag inga problem att kunna felsöka och hitta felet och då kan detta köp vara ett bra köp (men att lära sig något går inte över en natt).

Vad ni skulle kunna göra är att fråga efter vilka felkoder (har bara de generiska OBD-II felkoderna lästs ut får man nöja sig med dessa - men helst vill man ha de interna BMW-specifika felkoderna) som typiskt sätts kring det problemet bilen har nu och då kan ni/vi kanske eventuellt få en viss fingerindikation om iallafall vad det kanske kan röra sig om.
Weiman 2021-03-04 12:20
Är det inte N42? Det är vad jag hade i min 318ti -04. De är väl ganska lika iofs.
Johan B 2021-03-04 13:21
Om jag inte minns fel, så är det inte helt ovanligt att kamkedjan kan rappa en kugg eller mer och då kan motorn fortfarande gå, men gör det dåligt...

Men det kan finnas mängder av orsaker...frågan är också vad det är för fabrikat/kvalitet på delarna som han bytt till - t ex. billiga givare och LMM kan vara sämre än de gamla dåliga.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bmw-slangen 2021-03-04 13:25
Det snurrade runt många motorer där runt millenieskiftet för dessa 316i/ti/318i/ti-modellerna.

Så jag tog det säkra före det osäkra
[LÄNK]

Den modellen började ju komma med M43, sen blev det N42 (med visst överlapp) och sedan N46 (med visst överlapp).
Det var inte förräns tillverkningsmånad 2004/04 och framåt som denna modell endast fanns med N46-motorn.
Så just dessa modeller är lite kluriga vid övergångarna då det i princip kan sitta vilken motor som helst.
Men just denna bilen i annonsen var tillverkad 2004/06 så den har en N46-motor.
Besvara