Forum Senaste Sok
Rubrik: Gå ner en däckdimension
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Weiman 2021-03-03 08:09
Jag har en F20 M-sport med sommarhjul 245/40-17 bak och 225/45-17 fram. Ej X-drive!
Däcken börjar bli slitna och jag funderar på att byta ner mig till 225/45 bak och 205/50 fram. Både för ljudnivå och pris.

Kommer det funka utan att det ser konstigt ut? Fälgarna är 8" resp 7,5" breda. Något annat att tänka på?
Johan B 2021-03-03 08:26
X-drive?

Om så är fallet: kör enbart med de dimensioner som BMW anger OCH stjärnmärkta däck (BMW-OEM-märkning) i samma fabrikat/modell.

Om inte, är det mindre känsligt.
De dimensioner du angett i förhållande till fälgbredder gör att du får rakare däcksidor med sämre komfort och sämre skydd mot kantkörningar för fälgarna.

Kolla på willtheyfit.com hur stor skillnad det blir i rullomkrets.

Sedan måste du kolla så Load Index (LI) inte blir för lågt med de mindre däcken, i förhållande till vad bilens reg.bevis kräver.

Skippa RFT-däck och komplettera i stället med en punkteringslagningssats (typ BMW-M-mobility) så kommer du uppleva att bilen blir extremt mycket trevligare att köra på alla sätt och inte minst mycket lägre ljudnivå.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
blixten 2021-03-03 11:04
Det kommer att fungera utmärkt med de smalare däcken. Bilen kommer även att dra mindre bränsle samt att risken för vattenplaning minskar.
50+medbmw 2021-03-03 11:17
Vadå billigare. Du får fyra däck i rätt dimension från Däckonline för 4000 kronor. Dessutom Hankook som är riktigt bra. Dessutom slipper du RFT. Bilen kommer både vara snygg och gå som aldrig förr.

/ Peter
blixten 2021-03-03 11:46
För en del så är det inte det som är snyggast som är det viktiga...
crille82 2021-03-03 12:24
Kanske därför man köper en orange M-sport? ;-)


Så smala däck tenderar att se "klent" ut. Jag skulle nog välja originaldim.


MVH Christofer
50+medbmw 2021-03-03 12:25
blixten: Nej men bäst. Det kommer inte bli bra med dimensionerna på dessa fälgar. Det är som Johan B skriver, däcken kommer inte fylla ut fälgarna och dessutom kommer däckbruset bli mycket mindre med nya icke RFT-däck. Jag vet av egen erfarenhet när jag bytte ut mina gamla RFT på X1:an. Bilen blev som ny. Så frågar du mig så är 4000 för riktigt bra däck i originaldimensionen det bästa som kan göras.

/Peter
blixten 2021-03-03 16:00
Crille och 50+, Nu snackar ni en massa som enbart har med utseende att göra och inte ett dugg med funktion.
Att montera de däckdimensioner som Weiman nämner, innebär i flera fall en fördel. De kommer att sitta bättre på fälgen ur funktionell synvinkel än de bredare däcken. Sannolikt även leda till att slitaget blir mindre då det blir lättare att hålla slitagebilden med en bredare fälg. 8 tums fälg är dessutom för smalt för ett 245/40 däck.
Risken för vattenplaning kommer att minska.
RFT däck har jag överhuvudtaget inte nämnt som ett alternativ.
50+medbmw 2021-03-03 16:44
blixten: Jag kan ju vara ute och cykla nu men jag antar att de däck och fälgar Weiman har är originalmonterat av BMW. 245 på 8 tumsfälg är inget problem utan det fyller fälgen till max så man slipper skälla på frun som parkerar för nära kanten.

/Peter
crille82 2021-03-03 16:54
blixten: Har själv haft 205/50-17 på en 7,5 tum bred fälg, det såg märkligt ut och stabiliteten blev sämre än med 225/45-17.

Tror ingen biltillverkare monterar så smala däck som 205 på 7,5" eller 225 på 8".

Bättre att i så fall välja 225/45 runt om skulle jag säga.



MVH Christofer
Weiman 2021-03-03 17:13
Hittade lite bilder på tyrestretch.com (finns en sajt för allt) och det känns som gränsfall. Jag vill inte ha stretch-stuk så det lutar åt att jag håller mig till originaldimensionerna.
Icke-RFT borde göra en del för ljudkomforten som ni skriver. Förbrukningen har jag inte haft anledning att klaga på med originaldäcken (Bridgestone Potenza S001 har jag för mig).

Stenback 2021-03-04 06:52
crille82: Jag har fabriksbeställt en BMW som kom med 225or på 8", så nog förekommer det!
crille82 2021-03-04 07:40
Jaha OK, vilken modell och fälg var det?

Nu var det, som sagt, kanske huvudsakligen 205/50 på en 7,5-fälg som är smalt. 205 är vad biltillverkarna brukar montera på 6 eller 6,5 bred fälg.

Sen skall man ha i åtanke att det skiljer ganska mycket i bredd på stommen på olika däckmodeller, samt att vissa däck har "fälgskyddskant" som gör att de ser bredare ut.


MVH Christofer
blixten 2021-03-04 11:11
Chrille82, du har inte koll men fortsätter babla på ändå, för du vill inte inse att du har fel. Vad du sätter för dimensioner på din egen bil är din ensak. Men när du påstår att andra skall göra detsamma är det inte ok.
Johan B 2021-03-04 11:28
Grundtipset är att hålla sig till de dimensioner som BMW har angivit, för de är utprovade för att få bästa egenskaper i bilens uppträdande utifrån hur BMW har tänkt sig.

Börjar man laborera med detta bör man veta vad det får för effekter!

Generellt har BMW haft lite bredare fälgar till en given däckbredd än de flesta andra biltillverkare, troligen för att få ett lite "sportigare" uppträdande med rakare däcksidor.
Det gör det ännu känsligare att gå ner i bredd...

Här finns lite att läsa, men det finns mycket mer på nätet:
[LÄNK]

Att skippa RFT-däcken kommer att ge en mycket större positiv effekt (gällande alla egenskaper utom att de inte kan köras med punktering en kortare sträcka) än vad byte av däckdimensioner kommer att göra!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
crille82 2021-03-04 12:08
blixen: Jag har inte koll? Men det har du? Du ger inte ett särskilt förtroendeingivande intryck.

Jag bestämmer givetvis inte vad trådskaparen skall sätta för däck på bilen, vad har du fått det ifrån? Jag konstaterar, tillsammans med flera, att smalare däck ger varken en visuell eller väghållningsmässig fördel. Egenskaperna har betydligt mer vad man väljer för däck att göra än 20 mm skillnad i bredd.

Men för sakens skulle så kan ju trådskaparen fråga expertis på området och se vad rekommendationen blir.

MVH Christofer
50+medbmw 2021-03-04 14:48
Weiman skriver ju att "han kommer hålla sig till originaldimensionerna". Jag antar att det är expertisens rekommendation.
Weiman 2021-03-04 18:19
Jag tänkte att expertisen finns här men dom verkar inte vara överens ;)
Johan B 2021-03-04 18:50
Ja, det är det som är problemet på olika forum....man får motsägelsefulla svar från olika personer som alla tycker att de är "experter"... ;)

Bara för att någon testat något och tyckt att det "funkade", innebär inte det att det per automatik blev bra och kommer fungera för någon annan.
Om du tänker gå utanför biltillverkarens rekommendationer, bör du läsa in dig och förstå vad olika förändringar kan få för olika (positiva och negativa) effekter.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
50+medbmw 2021-03-04 19:02
Med expertisen menade jag naturligtvis BMW. Jag antar att de däck som nu sitter på är de som satt på när du köpte bilen.

/Peter
edge 2021-03-07 10:07
Bytte mina vinterdäck ifrån 245/40/18 till 225/45/18. Trodde att det bara skulle vara fördelar på vinterdäck men så var inte fallet. Vid lite kraftigare acceleration så kan bilen kännas ostadig och antispinn börjar blinka, samt att den känns allmänt lite ostadigare. Inga jätteskillnader men skulle ja bytt igen så hade ja satsat på 245or. Det är kvalitets däck så det är inte det de beror på heller. På sommardäcken har ja bytt ifrån 245/40/18 till 19”, 235 fram och 265 bak. Har endast upplevt att bilen beter sig mycket trevligare med detta bytet. Bränsleförbrukningen har ja inte märkt någon skillnad på heller.
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan