Forum Senaste Sok
Rubrik: 520d 2021 årsmodell
*Calle* 2021-03-03 01:23
Hej

Hämtade ut min nya tjänstebil i måndags. Bytte in min gamla 430i m-sport 2018 års modell mot en ny 520d. Tänkte skriva några rader om mina intryck och val.

520d gav mig samma bilförmån som 530e. Eftersom 520d är 150 tkr billigare i inköp så blir 520d billigast för bolaget och valet enklare . Jag tror också värdefallet mot restskulden står sig bättre, så nog om det.

Eftersom all mina tillval ökar förmånsvärdet med 20% på inköpspriset, så har jag fått välja utrustning med omsorg.

Connected och Winter-paket samt fina 18 Alufälgar ingick ”Gratis”.
Tillval: Bernina Grey, sensatec svart, 360 kamera, svankstöd, HK-ljud, tonade rutor.
Tillvalen har ett värde om ca 35tkr. Jag har kompromissat bort M-paket(endast 16tkr!?) och Xdrive(20 Tkr).

LCI standard chassit har blivit sportigare. Snygga avgasrör, stötfångare är stiliga. De yttre fördelarna motiverar inte tillvalet M-paket. Inga sportstolar och M-ratt heller. Då jag kommer från 4-seriens sportstolar så är standardstolarna med sensatec och svankstöd, finare och skönare att sitta på. Standardratten har ju fått sig bättre design jmf med förr.

Hur kunde jag också välja bort Xdrive? Jo, jag tycker lacken, ljudsystem, tonade rutor och 360 kameran lyfter bilens kvalitet och premium känsla mer. Skulle nog inte vilja vara utan Xdrive om motorn var större.

Ambient belysning verkar vara standard på 5-serie tillverkade 2022. Jag vill minnas att jag i november valde att inte kryssa för detta då bmw ville ha 3000 kr extra. Nu fick jag detta ändå :-) Jag är glad att det nu ändå finns med på standardutrustning då interiören blir så mycket finare.

Jag gillar bilen. Den känns lagom rapp. Tyst i kupé . Många tekniska finesser. Extremt låg förbrukning. Sköna säten. Automatisk fickparkering funkar perfekt. Bernina Grey lacken drar till sig blickar.
ferlin 2021-03-03 07:01
Grattis till bilen! Kul att du är nöjd 😊
seglarfralla 2021-03-06 10:45
Kul. med ny BMW själv köpte jag en 520 d-xdrive 2021 m-sport och beställde connected, vinterpaket ambient light samt HK ljud. Är också jättenöjd och extra snyggt med vinterdäck 18 tum och bekvämt med dieselvärmare.

Det är den bästa bilen jag ägt hittills

seglarfralla
Gilbert 2021-03-06 17:16
Har gått från en 330d Xdrive F31 som gick fantastiskt fint men steget upp till G31 är ju enormt när det gäller komfort. 520d gör sitt jobb med bravur men går inte att jämföra med 3-liters sexan... Xdrive valde jag bort och har nog bara saknat ett par gånger i vinter när jag haft släp på. Riktigt skön bil.

Besvara