Forum Senaste Sok
Rubrik: BMW 325 e91 -06 Fläkt går konstant på fullt, ingen värme i kupe & överhettad?
Siegrist 2021-03-02 10:13
Min bil har börjat krångla med fläkten.
Körde hemåt häromdagen, har ca 2 mil hem, efter ca 1 mil upptäcker jag att det inte blåser varmt utan iskallt i kupen, testar alla reglage men inte tillstymmelse till värme.
Då tänds glykol/kylarlampan gul, blir nervös men rullar vidare tänker att det är låg glykolnivå, då ändras den till röd och jag stannar bilen, hör då att kylarfläkten går på högvarv.
Stänger av bilen och funderar på om jag bara ska köra ner skiten i diket...
Men på ren ingivelse startar jag bilen igen, då är allt som normalt, och det blåser varmt...
Va fan???
Idag hände samma sak & jag gjorde samma, stängde av bilen & startade igen, värmen kom, dock tändes ej glykol/kylarlampan denna gången, men när jag kom till jobb gick fläkten för fullt.
Blir knäpp på denna bil... nån som har nån ide om felet?
Vad kan detta vara?
Ska lämna in bilen men tänkte höra mej för om någon har nått råd.

Sverige 2021-03-02 19:05
Det låter som vattenpumpen. Hur långt har den gått?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
hasso 2021-03-03 05:02
Vattenpumpen måste bytas omgående läs av felkoder. Och kolla kablaget har hänt det ärgat av.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]
Huppa 2021-03-03 09:57
Instämmer, det är troligtvis vattenpumpen. Hade liknande problem på min e91 där kabeln till vattenpumpen ärgat sönder och glappade vilket gav detta udda fenomen.
Siegrist 2021-03-03 11:56
Suck jag hoppas inte på vattenpump men när alla säger det så bådare det inte gott...
Ganska så dyr om man köper här i sverige & tyskland var inte så mkt billigare:(
Väntar på att verkstaden ska ringa efter de felsökt nu.
Tack för tipsen iaf.

Huppa 2021-03-03 14:43
I mitt fall gick det bra! Verkstade kollade pumpen och den var okey så de bytte bara kablage för någon hundring. Kan kanske vara värt att kolla innan byte av pump.
Besvara