Forum Senaste Sok
Rubrik: Rätt ET mått
Putte105 2021-03-01 17:10
Hej,
Har en Z4 cab 2003. Det sitter 19x8,5 /35/235 däck på.
Jag upplever den något spårkänslig och tänkte sätta på bra däck för att komma tillrätta med detta,
sitter lågkvalité däck på idag. När jag tittade efter upptäckte jag att ET måttet är 35 på fälgarna, ska vara ET 47 egentligen. Är det någon som kör med liknande ET mått som jag har? Det känns lite riskabelt att satsa på nya däck om det ändå är det felaktiga ET måttet som spökar. Jag vet inte hur stor skillnad 12 mm
gör på väghållningen, hade naturligtvis varit bäst med rätt ET.

Tacksam för råd / Patrik
Izzy 2021-03-01 19:03
Hej,

Jag tror att 12 mm är i största laget. Skojfirmor som säljer slufälgar brukar säga att ET35 passar på alla bilar.....Det är samma som om en skobutik bara sålde skor i storlek 37 och bedyrade att det passar alla fötter. Hjulupphängningens geometri blir felaktig med fel ET. Jag har lärt mig detta av egen erfarenhet...bytte från 18-tumsfälgar med fel ET till 16-tumsfälgar med rätt ET...och bilen slutade spåra.

Byt till mindre fälgar med rätt ET så skall du se att bilen uppför sig bättre på vägen.

Izzy
Sverige 2021-03-01 21:12
Rätt ET hänger ju ihop med hur bred fälgen är.
ET 47 är det med 8,5" eller 7,5"?
[LÄNK]

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Izzy 2021-03-01 22:23
Minns inte riktigt hur ET beräknas....men jag gissar att det är avståndet från ytan där fälg och bromssiva möts till en tänkt centrumlinje på fälgen. Rätta mig om jag har fel.

Izzy
bmw21 2021-03-01 22:41
Ja, ET mäts i mm från fälgens centrumlinje till anliggningsytan. Med positiva ET gör ökat ET att hjulet flyttas innåt (mindre spårvidd). Men det är brukligt att minska ET på smalare fälgar för att inte utsidan skall "sjunka in" i hjulhuset. Då påverkas spårvidd och styrgeometri.
Min erfarenhet är att däckbredd, däckprofil och däckmodell alla påverkar spårighet. Med mindre fälgar påverkas förståss alla dessa och ofta också ET, så det är svårt att peka på en ensam parameter. Hjulinställning är förståss det man kan göra utan att byta hjul som kanske är den ensamt mest känsliga parametern.
Putte105 2021-03-01 23:09
Hej Sverige, enligt transportstyrelsens app är det 7" och ET 47 men är osäker på om det stämmer. Bra länk men fick lite märkligt resultat. ET måttet är ju måttet från centrum fälg till anliggningsytan har det verkligen med fälgbredden att göra?
Teoretiskt borde väl fälgen kunna vara "oändligt" bred med bibehållet ET eller?
/ Patrik
Izzy 2021-03-01 23:27
Ja, det är lurigt med spårkänslighet/sportbilar

Jag har brottats med detta på bägge mina tidigare bilar....

1.) Jag hade en MB SLK320 med feta AMG fälgar ( 18 tums...245or)...Bilen spårade och var inte kul att köra över 110 kmh....Fick rådet från verkstan att lägga på standard 16 tumsfälgar...Bilen blev mycket bättre då.
2.) Sedan köpte jag en Z4 2.5 ( oxå en 03a)...samma problem där...samt att fjädringen var mjuk, bytte fjädrar ( original) + Bilstein B6, gjorde hjulinställning, bytte bussningar ( de som var slut), satte dit fjäderbensstag...bilen blev bättre o bättre...Det som till slut gjorde susen var att slänga på nya däck ( de gamla var inte exakt lika fram o bak)...då blev bilen helt bra....tog ett par år att få till väghållningen.

Min "nya" e89a har 19 tumsfälgar 30/35 profil...men den går hur bra som helst på vägen trots de stora fälgarna.

Izzy
blixten 2021-03-02 00:14
Hjulinställningen är det som är det mest avgörande för en bils egenskaper avseende spårkänslighet. Dessutom är det inte ovanligt att även bilar som kommer nya från fabrik har en bristfällig hjulinställning. När en hjulinställning görs kan den som gör arbetet vara mer eller mindre noggrann. Den mindre noggranne anser att bara inställningen håller sig inom det gröna fältet så är det bra. Den mer noggranne ser till att värdena justeras så att bilen får bra egenskaper beroende på vad kunden säger sig ha för problem. 12 mm skillnad i spårvidd är vanligtvis inte avgörande.
Putte105 2021-03-02 07:02
Tack för alla svar. Hade varit intressant att veta vad originaldimensionen är på fälgar/ hjul på en Z4 . Någon som har originalhjul och vet detta?
Mvh Patrik
Prins Valiant 2021-03-02 09:27
Jag är ganska övertygad om att du kan finna originaldimension för fälgar och däck i instruktionsboken.
Johan B 2021-03-02 09:31
Gå in på realoem.com och knappa in dina sista sju symboler i chassinummret och stega dig sedan till fälgar/däck - då kommer det upp vilka originalfälgar BMW sålde till din bil och där står även bredd och et-mått.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Putte105 2021-03-02 09:43
Tack!
AlexanderK 2021-03-06 13:43
Vet ej om det sagts tidigare i tråden, men ett specifikt ET-mått på en viss fälg gäller bara för den aktuella fälg-bredden. Två fälgar till ex F23 som jag har har olika et om det är olika bredd på fälgarna. Bara för att röra till det röriga ytterligare ett snäpp.
Izzy 2021-03-06 14:42
Egentligen är detta väldigt enkelt.....gå på BMWs rekommendationer....och använd de alternativ som de har specat....finns ofta 2-3 alternativa storlekar....Och använd rekommenderad ET. Då blir det aldrig fel.....Har ju suttit ett gäng konstruktörer i Munchen och jobbat hårt på att få geometrierna perfekta i hjulupphängningen. Det är nog inte att rekommendera att frångå detta.

Izzy
Besvara