Forum Senaste Sok
Rubrik: Ljudet går upp och ner i radion på g21
Markus77 2021-02-28 19:45
Har en G21 och när man lyssnar på radion verkar den leva sitt egna liv...
Ibland går bara ljudet ner i volym och efter en liten stund går det upp till normalt ljudläge igen. Och så håller det på så. Jag har testa att justera i den inställningen där ljudet ska anpassa sig efter ljudet i cup’en men det spelar ingen roll i vilket läge den är inställd på.
Är det någon annan som har problem med detta? Eller om det är någon som vet vad det kan vara för fel ?
Har även delay på typ 3sekunder ibland när man pratar i telefonen så det är nästan omöjligt att prata, men det är inte varje gång utan dyker bara upp ibland.

Markus77
Thomas M 2021-02-28 20:26
Jag hade en 3a som lånebil några dagar och upplevde samma. Då fick jag det till att det berodde på skifte mellan analoga och dab-versionen av samma station.
Mvh Thomas
K1M 2021-02-28 23:22
Stämmer att DAB har högre volym. Ryker DAB mottagningen går den över till FM. Har du samma problem med Spotify?
Markus77 2021-03-01 07:27
Hej.
Jag la in Spotify typ för en vecka sedan och har bara testat lite ute på garage uppfarten och där har jag inte märkt att ljudet fladdrar. Men det känns som att det var ett betydligt bättre ljud på Spotify jämfört med FM nätet.
Går det att stänga av DAB ?

Markus77
Waterlily 2021-03-01 10:50
Om det är växlingen mellan FM och DAB som är orsaken så borde man höra det lilla glappet i tid eftersom det föreligger en liten tidsskillnad i återgivningen mellan DAB och FM. Åtminstone är det så för min DAB köksradio som ligger lite efter mina FM-mottagare. Eller har bilradion verkligen kompenserat för detta och fördröjt FM-återgivningen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Fransosen 2021-03-01 14:07
Iofs ett annat bilmärke men DAB känns inte helt bra. Som beskrivet så har jag noterat att ljudet kommer å går samt att det är svårt att få in kanaler utanför stan... Inget jag använder mig av alls längre. Vanlig radio eller streama Spotify.

DAB, en fluga?

Niklas

Fransosen
Zig 2021-03-01 15:05
Märkte precis samma sak igår i min G21, att volymen pendlade mellan stark och svag.

Var uppe i Bohuslän och körde och hoppas därför att det berodde på växling mellan FM och DAB.

Vad gäller DAB i övrigt tycker jag det är strålande (där täckning finns), långt bättre ljudkvalitet och fler stationer att välja på :-)
tegel 2021-03-01 19:59
Har haft DAB sedan 2015 på GT’n och har märkt dessa skillnader i volym endast i år—måste vara ett nytt problem på Sveriges Radio.

I min bil blir det ingen tidsförskjutning, innan det här nya volymproblemet uppstod märkte jag aldrig när den växlade över till FM, t.ex. i tunnlar där DAB dör.

Dessutom har antalet stationer på DAB ökat dramatiskt senaste månaderna. I Tyskland är DAB helt överlägset FM med kanalutbud och stabilitet—rent generellt kan man säga att vi har exceptionellt bra FM ljudkvalitet i Sverige.

/M

Mina bilar: [LÄNK]
Ska3 2021-03-02 14:18
Upplever även att jag tappar mottagningen emellanåt trots körning i urban miljö.

Kan kanske vara pga DAB och FM det också? Framförallt RixFM verkar spöka.
PMH 2021-03-02 15:41
Hej, kör DAB, fungerar perfekt. (Ingen BMW, Stockholmsområdet)

tegel 2021-03-02 21:28
Mejlade Teracom idag och frågade om volymskillnaden, återkommer när de svarar.

/M

tegel 2021-03-03 10:11
Haha,
kontaktade först Sveriges Radio som bad mig kontakta Teracom. Svaret från Teracom:

"Hej,
Tyvärr så är det inte vi som hanterar hur högt ljudet ska vara, det sker från SR:s studio.
Ljudvolymen kan skilja sig mellan olika program samt om det är DAB eller FM.
Känner inte till att vi gjort någon förändring i utsändningen.

Mvh
Adrian"

Så nu vet vi :-)

/M

Markus77 2021-03-06 07:32
Man får nog hålla sig till FM nätet om man inte är närmare någon större stad där DAB är utbyggt.

Markus77
Fiskk 2021-03-08 16:36
Problemet är att man kan inte välja på antingen FM eller DAB i g21.. inte i min iaf.. även om jag favoritsparar en FM kanal så ska den över till DAB där det går.. värdelöst om man kör i utkanter av städer mm.. tex hbg - ängelholm.. switchar hela tiden.. går inte att lyssna på radio i princip..
Väljer man en DAB kanal som man normalt inte får in på FM, så är de 90% chans att den buffrar eller är helt tyst i långa perioder.. sjukt störigt.
Markus77 2021-03-22 18:04
@Fiskk märkte detta nu när jag har kört lite längre sträckor att den hoppar i mellan.
Får nog ta ett snack med ÅF och fråga om det inte går att stänga av DAB på något sätt.
Man får ju spader på hoppandet !
Freude am Fahren 2021-03-23 11:46
När jag köpte min bil förra året var återförsäljaren vid genomgång av bilens inställningar, noga med att informera att jag skulle stänga av DAB ( i I-driven) då det annars skulle ställa till det såsom ovan när man som jag verkar på landsorten.
Besvara