Forum Senaste Sok
Rubrik: Varför får jag batterivarning med nytt batteri? F34, 2015
Turborulle 2021-02-28 13:07
Det har inte blivit så mycket bilåkande under hösten och vintern. Pandemin har ju lagt sig som en våt filt över tillvaron och eftersom jag tillhör högriskgruppen vad gäller Covid, så har det mest blivit att man suttit hemma och tvättat händerna.....
Under vintern började det komma upp en varning på idriven när jag skulle starta bilen efter 4-5 dagars stillastående: "Ökad batteriurladdning vid stillastående. Starta bilan och kontakta verkstad om felet kvarstår". Bilen startade alltid, däremot så orkade Comfort Acess inte låsa upp bilen, utan jag måste trycka på knappen på fjärrkontrollen.

Batteriet var original från 2015 och BMW-verkstan mätte upp att det var 57 % batterikapacitet kvar, så jag lät dem byta till ett nytt svindyrt BMW originalbatteri.

Jag fick hem bilen i måndags och när jag efter 5 dagar skulle starta bilen så kom varningen om ökad batteriurladdning åter upp på idriven. Kan det vara så att bilen inte bryr sig om huruvida det sitter ett nytt eller gammalt batteri i bilen, utan den påminner alltid, oavsett batteriets status? Men å andra sidan så hände det att bilen stod över en vecka med det gamla batteriet, utan att jag fick någon varning om ökad urladdning. Även om batteri var dåligt, så var första gången det hände nu i vintras när det var - 8 grader kallt. Aldrig tidigare. Är det någon som vet hur det här varningssystemet fungerar och vad det reagerar på?

Johan B 2021-02-28 13:49
Då det var en BMW-verkstad som bytte åt dig så förutsätter jag att de registrerade batteribytet i IBS-systemet i bilen.

MEN det kan vara så att batteriet var en hyllvärmare och stått dåligt laddat en längre tid...kolla vad det är för datummärkning på polerna.

Helst bör man ladda batteriet fullt innan man byter det, och det kanske inte gjordes...

Annars känns det som ett reklamationsärende.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Turborulle 2021-02-28 14:45
Jag har satt det på laddning nu, får se vad som händer. Men jag ska slå en signal till verkstan i morgon och höra vad de har att säga.

Iggeman 2021-02-28 15:48
Tjena Turborulle!

Jag hade samma problem med min förra F34a - det var just när det var minusgrader som jag fick larmet, inte vid plusgrader. Be om bästa mecken på Blombergs.

Troligen var det någon CA modul som strulade, bilen gick inte ner i sleep. Tyvärr hade förra ägaren slarvat med service så Tyskland var iskall angående hjälp. Blev en del annat på den bilen med så den reklamerades tillslut.

Lycka till, håll ut - satsar på att det blir normalitet snart!

Turborulle 2021-02-28 16:00
Hej på dig Iggeman!
Ja, jag har också funderat på om det kan vara något som drar ström. Felmeddelandet kom plötsligt, när det började bli kallt. Men jag kunde också se att batteriet laddade ur snabbt när jag hade laddat på det.

Vad kostar en CA-modul? jag har svårt att tro att bMW skulle ställa upp med någon goodwill. även om servicen på den här bilen är skött perfekt.

Och vem är den bästa meken?

catch_me 2021-02-28 16:15
Det snarare handtagen som strular än CA modulen, Känn på handtagen ifall en eller flera är varme? Så var det i mitt fall.

jag kodade bort CA tills problemet var löst alltså deaktiverat funktion
Turborulle 2021-02-28 16:29
catch_me: Nej, dörrhandtagen känns helt kalla. Hur kunde du konstatera att det var handtaget som ställde till problem för dig?

catch_me 2021-02-28 16:34
Har råkat ut för det två gånger första gången en e60 inga varma handtag andra gången min nuvarande F10 båda gången var det handtagen som var trasig.

Inte alls ovanligt att det läcker in vatten och skadar elekroniken. Du kan annars dra ut säkringen på CA och kolla om batteriet spökar ändå.
Turborulle 2021-02-28 16:46
catch_me: Intressant. Det första jag märkte var att CA inte orkade öppna bilen, utan jag måste använda knappen på fjärrkontrollen. Däremot så startade bilen direkt. När jag laddat på batteriet så fungerade CA perfekt. Jag tolkade get som om CA var känsligare för lägre spänning, men att batteriet ändå orkade ge tillräckligt med startström.
Vad kostade det att fixa handtagen?

catch_me 2021-02-28 16:53
Två st handtag ink lackering med arbete skulle kosta 11.000kr men fick det på garanti efter mycket om och men då jag köpte bilen av Bavaria Solna i somras. ¨

Jag kopplade ur CA tills dess att delarna kom och jag fick verkstadstid. Ärligt talat skulle aldrig lägga dom pengarna för att laga CA annars. så onödigt och riskfylld med alla stölder osv.
BMW kan inte CA helt om jag får tycka mitt.
Turborulle 2021-02-28 17:09
Det var ju nästan gratis..... :-(

Jag uppskattar mycket sparkfunktionen för att öppna bakluckan när man har händerna fyllda av kassar. Annars ser jag väl inte direkt stöldrisken som ett problem. Jag förvarar alltid mina fjärrnycklar i ett avskärmande fodral, när jag inte använder bilen.

Vi får hoppas att det är själva batteriet som spökar. De gick omkring med huvudet under armen när de gjorde det här jobbet. Först så ringde de sent på eftermiddagen den dagen som de lovat att jag skulle få bilen (en torsdag) och sa att de hade glömt bort att de skulle montera batteriet under dagen, men att jag skulle få bilen nästa morgon (fredag). På fredag eftermiddag så ringde de igen och berättade att de hade råkat ha sönder en sensor på batterikabeln och måste beställa en ny. Så nu skulle jag inte kunna få bilen förrän efter helgen.

Förra gången jag lämnade in bilen för att få en motorvärmare monterad, hade de sonder en oljekylare....

Så det kan mycket väl vara så att de har glömt att registrera det nya batteriet i bilen eller att de satte in ett urladdat batteri. Alternativ inte lyckats montera den nya batterikabeln med sensorn rätt....

Stenback 2021-03-02 17:43
Jag har samma problem på min F34.
Bytte batteri (och registrerade det) men blev bara något bättre, fick fortfarande varning.

Jag har inte CA men någon modul lär spöka, inför den här vintern "löste" jag det med en DEFA-laddare kopplat på motorvärmaren...

Den här bilen går mest mellan hem och arbete eller dagstripper utanför kommunen, eftersom jag bor i Norrland är alltid batteriet fulladdat när jag kommer fram :-)
Besvara