Forum Senaste Sok
Rubrik: BMW 328 1997,är det en bil att satsa på?
Nico12 2021-02-26 21:38
Jag har idag fått en bil av en gammal kund eftersom reparation på bilen skulle i mitt tycke för kostsam!
Jag hjälpte till att skaffa fram en lämpligare bil och kunde inte säga nej till erbjudandet.
Bilen är en 4-dörrars 328 som gått c;a 27000 mil,men som är väldigt välservad med mkt bytt.
Anledningen till att jag inte rekommenderade fortsatt reparation var dels att kopplingen var dålig och
att det behövs rätt mkt allmänt fix,men ett bra grundämne.
Har dels kunnandet att laga bilen,och vet var jag köper delar till bra pris.
Men finns det nåt intresse av en "gammal 4-dörrars bil" om jag tröttnar??

Jag har haft dom flesta olika BMW-modellerna,och har flera kvar sen åratal.Men en 4-dörrars E36 har jag aldrig haft.

Tanken var att frugan skulle köra den efter jag bytt koppling,men hon vägrar att köra manuell växellåda.
Jag jobbade tidigare som mekaniker på BMW,och minns att just E36 328 var en sån bilmodell som man
ville ha men inte hade råd till.
Nu har jag flera härliga BMW bilar,och har sen tidigare 2 st E36 cab som trivs med,men om E36 sedan funkar som familjebil vet jag inte..

Som sagt tidigare är bilen rätt långmilad men välservad.Vanliga åkommor som rattlås och bränslepump bytt nyligen,men bilen har börjat rosta lite i dörrar mm.

Tacksam för lite synpunkter för att jag ska känna suget att sätta igång att fixa :)
Haas 2021-02-27 09:02
Har du har fått bilen, och kan fixa till den själv är det garanterat värt det.
Sen är de ju du som sätter gränsen för hur mycket som behöver fixas.

Matthias 2021-02-27 10:30
Hej

Visst kan man åka i en e36! Menb vad betyder 'familjebil'? Fyra vuxna som åker på bilsemester? Nja, kanske inte då. men att pendla med eller ha som extrabil är väl toppen. Kul motor, kul bil, men såklart en gamma konstruktion. Jag hade behållt den.
blixten 2021-02-27 15:51
Som familjebil funkar den så länge eventuella barn inte är storväxta. När vi åkte på semester satte vi på en takbox då fick vi plats med det vi behövde.
Nico12 2021-03-01 20:05
Tack för svar!
Sorry för lite otydlig,men som familjebil menar jag bruksbil för att använda bilen
till att köra ungarna till skolan och annan vardagskörning
Frugan som ska använda den,även fast hon inte gillar manuell växellåda behöver en
4 dörrars bil.Den E61 hon har förtillfället drar dels massa bensin,men har massa grejer som måste fixas inför besiktningen om en månad.
Har haft flera E36:or tidigare,och tycker den är enormt lättkörd som manuellt växlad bil.
I o med att bilen var gratis,och det var 37% rabatt på autodoc idag,gjordes en storbeställning inför ett kopplingsbyte och "storservice" mm

Så hoppas på en smidig bil inom kort...

nusnas 2021-03-01 20:13
Är inte e36 väldigt rostbenägen?
Janne T 2021-03-01 20:19
Funkar som familjebil är ju samma som att fråga "hur långt är ett snöre"?

M.a.o. så är det otroligt svårt att säga tvärsäkert om den kan fungera som en familjebil till just ditt behov..

När jag hade småbarn så åkte vi E28, den var väl möjligen lite större än E36, men stor var/är den ju inte :)
Blev mycket takbox och släpvagnskörning kan jag säga, men det fungerade :)

Mvh Janne.
Matthias 2021-03-02 09:33
Kul, jag hade gärna haft en som extrabil.

Men den drar väl en del bensin, kanske inte så mycket mindre än e61, beroende på vilken motor på den senare.
Nico12 2021-03-02 11:45
Jag har haft,och har ett flertal olika BMW bilar genom åren.
Har en E36 325 cab som "äta glass med barnen bil",och har haft flera E36:or tidigare.
Det var ju många år sedan,alltså innan rosten tagit tag i bilen.
Den jag fick nu är det en del rostfix på,men hoppas att det går att stanna upp det värsta ett par år.
Ångrar att man såld iväg alla E30:s man har haft.Inte bara för att dom stigit i pris.
Hade bla en 325i touring i början på -90 talet under 5-6 år,och hade det inte varit för att den lagats oseriöst ( större baksmäll )innan jag köpte jag bilen hade den nog varit
i liv än!
Helt perfekt xtrabil.
Johan B 2021-03-02 13:05
E36 var fina bilar när de kom....för 25-30 år sedan...

Som ren "familjebil" skulle jag säga: nej!

Som entusiastbil eller "slit-och-släng-bil" (beroende på skicket och ambitionen), skulle jag säga: ja, varför inte!?

Både krock- och driftsäkerhet är troligen inte riktigt vad man förväntar sig idag med tanke på hur gammal konstruktionen är och hur tidens tand påverkar bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Besvara