Forum Senaste Sok
Rubrik: HJÄLP! Varför massa varningslampor?
Barbagnu 2021-02-25 13:41
Hej!
Behöver akut hjälp med min 120D -07!
ABS, Antispinn, antisladd, handbroms, däcktrycksvarnare, airbag osv osv lyser i instrumentet, och hastighetsmätare och soppamätare ballar ur.
Slocknar i 10 sekunder efter man har börjat åka, för att sedan komma tillbaka igen.

Har redan fixat dom vanliga orsakerna:
- Båda ABS-ringarna & givare bytta bak
- PDC modulen stod i vatten i bagaget, så den är urplockad, rengjord, torkad och monterad igen.

Felkoder:
49F2
4992
3F62

Vad ska jag göra härnäst!? Innan jag går lös med släggan..
ferlin 2021-02-25 14:09
Börja med att ladda batteriet med en ordentlig batteriladdare, alt byt batteri.
Barbagnu 2021-02-25 14:38
Batteriet är laddat. Dock vet jag ej hur gammalt det är.
Johan B 2021-02-25 18:51
Mät vilospänning på batteriet (låt det vila några timmar innan du mäter och se till att bilen är i "sleep-mode".

Därefter är det lämpligt att mäta laddspänningen från generatorn vid förhöjt tomgångsvarv (typ 2000 rpm).

Hur långt har bilen gått?

På batteripolerna brukar det stå stämplat när batteriet är tillverkat.

Mvh
johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Barbagnu 2021-02-25 20:35
Ska mäta när jag får tillfälle att gå ut i garaget nästa gång.
Bilen har gått 15200 mil i skrivande stund.
Var hos en verkstad och bad om lite råd idag. Dom sa att jag skulle kolla kablarna till batteriet som går under bilen, så inte dom börjar bli dåliga.
Får ta det vid nästa tillfälle också.
Johan B 2021-02-25 21:32
Ja, det är en kabelgenomföring mellan batterilådan i bagaget till kabeln under bilen som kan oxidera sönder - men börja med att mäta batteristatusen och hur generatorn laddar.

Är det originalbatteriet är det nog stor risk att du behöver byta det - ett batteri brukar hålla ca fem år. Men det kan hålla betydligt längre och samtidigt betydligt kortare - allt beror på hur man sköter det och hur körprofilen ser ut etc...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Besvara