Forum Senaste Sok
Rubrik: Hylsor för demontering av fälglås
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Buspelle 2021-02-25 10:27
Stämmer det verkligen att vem som helst kan köpa hylssats för demontering av fälglås på de flesta BMW-modeller. Det låter fullständigt galet. I så fall tjuvarnas första inköp och man kan lika gärna skippa låsbultarna.

[LÄNK]
crille82 2021-02-25 11:29
Ja varför skulle det inte inte gå att köpa vanliga verktyg?

Ja, man kan skippa låsbultar, de är ändå lätta att forcera för de som kan. Vållar med problem än nytta.

MVH Christofer
Buspelle 2021-02-25 11:58
crille82: Hylsor till låsbultar är väl inte vanliga verktyg? En låsbult borde vara just ett lås med en "nyckel" som inte vem som helst kan köpa på stan.
crille82 2021-02-25 12:23
Det är som det är. Hur menar du att det rent praktiskt skulle gå att konstruera "lås" med nycklar som fungerade som hjulbultar? Eller att man inte skulle kunna köpa eller kopiera en låshylsa?

Verkstäder och andra som jobbar med bilar måste ju kunna köpa de "verktyg" det behöver.

MVH Christofer
Buspelle 2021-02-25 12:38
Såvitt jag förstår består denna sats av specialhylsor som passar till BMWs låsbultar vilka inte har nyckel utan en speciell inskärning. Att verkstäder som är auktoriserade kan skaffa sådan utrustning är ju självklart men att vem som helst kan köpa den förefaller väldigt märkligt.

För övrigt fanns det förr låsbultar för hjul med nyckel och numera finns ju t ex Rimgard som ett modernt alternativ.
Löwet 2021-02-25 14:15
Det går att köpa dyrkar, signalförstärkare, gps-störare och massor av grejer som kan användas både lagligt och olagligt.

En helt vanlig sån här fungerar lika bra på många låsbultar [LÄNK]
gto80 2021-02-25 20:25
Vänsterskärande hylsor finns på Biltema..
Löwet 2021-02-25 20:54
Vilket är precis vad länken går till inlägget innan ;-)
Johan B 2021-02-25 21:45
Vanliga "hjullås" (muttrar, skruvar/bultar) är tyvärr inte så effektiva när det gäller att stoppa proffstjuvar, men visst kanske de försvårar för en pundare som är på stöldräd...

Det finns ju specialtillverkade hjullås som anpassas efter fälghålens exakta storlek och sedan har ett "låsspår" som är svårt att bearbeta om man inte har rätt nyckel. De är nog mer effektiva men kan å andra sidan ställa till med problem om man slinter och skadar nyckelhylsa och/eller låsskruven/muttern som skruvar fast hjulet.

Många bilverkstäder brukar faktiskt avråda från hjullås pga. de problem de kan orsaka om saker kärvar när man ska skruva loss hjulen, ställt gentemot den begränsade nytta de utgör som stöldskydd....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Buspelle 2021-02-25 22:14
En vänsterskärande hylsa är ett verktyg precis som en skiftnyckel. En låshylsa för hjulbultar är inget verktyg utan en speciell typ av "nyckel". När jag köper en bil får jag en "nyckel" som jag kan öppna och starta bilen med och en "nyckel" som jag kan låsa hjulbultarna med. Uppenbarligen kan vem som helst köpa den ena nyckeln i närmsta affär. Det kanske är så att man kan köpa den andra nyckeln också i kit som passar de flesta BMW, vad vet jag. Oavsett om den typ av låsbultar som bl a BMW säljer med sina bilar är mindre bra så är det anmärkningsvärt att man kan köpa "nyckeln" på stan och ännu mer anmärkningsvärt att inte biltillverkarna reagerar.
Johan B 2021-02-25 22:50
Jo, men numer har väl även BMW gått över till hjullås från McGear/Kleblatt, som inte har den typen av splines-liknande låssystem, utan en skuren mönsterslinga i toppen av skruvskallen som låshylsan greppar i....

Men som sagt - hjullås är inte så effektiva som en del tror, samtidigt som det finns en del oönskade bieffekter i värsta fall.

Mvh
Johan B

Löwet 2021-02-25 23:14
För liten hylsa och slägga tar massor av hjullås på marknaden. [LÄNK]
50+medbmw 2021-02-26 09:56
På lambon sitter det hjulbultar med T80. Ingen verkstad eller däckfirma som jag pratade med hade en T80 men det är inget problem att köpa en själv. Dessutom är ju tom bultarna stöldbegärlig med tanke på priset.

[LÄNK]
Buspelle 2021-02-26 11:58
50+medbmw: Undrar om det finns färdiga låshylsekit som vem som helst kan köpa ute i handeln till de där Lambo-bultarna i titan.... ;)
50+medbmw 2021-02-26 14:01
Buspelle: Det enda du behöver för att öppna dem är en torx 80. Bara köpa och sno. Fyra hjul och 20 bultar för drygt 100 papp på 10 minuter.
Buspelle 2021-02-26 15:58
50+medbmw: Slutsatsen får således bli att det är fullständigt meningslöst med låsbara hjulbultar oavsett om det gäller Lamborghini, BMW eller något annat. Då är det Rimgard som gäller om man vill låsa fast hjulen eller finns det något annat.
Johan B 2021-02-26 17:04
Meningslöst är det nog inte men det ger inte 100%-igt skydd som en del tror.

Interas specialtillverkade lås är nog bland de bättre - då gör de om skruven/muttern så att det inte finns plats att slå på en hylsa. Men det finns givetvis metoder för att kringå även det, men då blir det krångligare och tar längre tid...

[LÄNK]

Mvh
Johan B

AlexanderK 2021-02-28 09:09
Det är klart att vem som helst kan köpa hylsor till låsbultar på närmaste BMW. Buspelle: vad tror du händer om man tappar bort låshylsan till sin bil, tror du man blir nekad att byta däck i all framtid då?

Däremot tror jag itne det är så enkelt att en privatperson kan gå in och köpa en hel sats med 20 eller 30 st olika för att sedan bara åka runt och stjäla däck. Rimligtvis så är det så att det finns regler för hur de säljs; skulle anta att de bara säljer just denna del till den som äger bilen, och ägaren måste ha med sig bilen så att de kan gå ut och prova ut rätt hylsa. Skulle man sedan säga att fast jag vill köpa hela satsen som gäller till alla modeller från 2020 så är väl svaret rimligtvis bara att "det säljer vi inte". Ungefär som med nycklar.

Som någon annan sa så ger dock fälglås inte så bra skydd som man gärna tror.
Buspelle 2021-02-28 09:35
AlexanderK: Om du kollar länken i det ursprungliga inlägget så ser du att det är ett komplett kit som ska passa låsbultarna på de flesta BMW som säls direkt till konsument.

Johan B: Rimgard är ett annat alternativ som lär vara svåra att forcera.

[LÄNK]

Johan B 2021-02-28 10:59
Den krassa sanningen är att det finns mängder av "verktyg" som är väl lämpade för stöldverksamhet, att köpa på nätet - det gör du dessutom nästan anonym...

Rimgard kanske är effektiva, men ser klumpiga och fula ut (i mina ögon) - är dessutom väldigt dyra.

Mvh
Johan B

crille82 2021-02-28 12:03
4000-6000:- för fälglås som dessutom inte är särskilt estetiskt tilltalande.

Med tanke på att de allra flesta inte löper en överhängande risk att bli av med hjulen och dessutom har stöldförsäkring, ofta med en självrisk som understiger priset, så är ju det bättre.

MVH Christofer
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan