Forum Senaste Sok
Rubrik: Byte av bromsskivor BMW F20 -12
Tramporay 2021-02-23 21:20
Hej,

Har fått en del vibrationer vid inbromsning och funderar om det kan vara bromsskivorna! De har aldrig blivit bytta och bilen har rullat 14500 mil nu, rost finns samt "kant" på skivorna från belägg. Gäller en 118d.

Hur komplicerat är det att byta? Är händig men inte mekat speciellt mycket med bilar!
bmw-slangen 2021-02-24 00:16
Lika troligt det kan vara andra saker (främst då bussningar om det vibrerar vid lätt/medelhård inbromsning) men kan även vara stag, leder, hjullager med mera.

Men oavsett så låter det som de där bromsskivorna inte är de bästa samt har gått under dess minimitjocklek och måste bytas oavsett.
Är man osäker vilken tjocklek som bromsskivorna har så är det bara att mäta (skjutmått med en enkrona på var sida om bromssidan fungerar också om det bara handlar om att hamna i rätt ballpark).
[LÄNK]
Men i ditt fall så låter det som det är dags att byta. Men är du nyfiken kan du alltid mäta, mest för att se hur nära minimigränsen du låg.

Minsta tillåten tjocklek för dina bromsskivor fram är 20.4 mm (de är 22.0 mm tjocka när de är nya).



Nejdå, byte av bromsskivor och bromsbelägg (speciellt där fram) är relativt enkel och något som en weekend warrior kan ta sig an. Bara avsätt gott om tid och arbeta i LUGN OCH RO! Stress och distraktioner är de två största orsakerna till att något går fel!

Här får du en bra översikt på vad som krävs och hur man gör för frambromsarna.
Yes det är för en E87 120i, men det ser i princip exakt likadant på din bil.
[LÄNK]

Enda skillnaden är att dina bromsok är av typen ATE, medans mina i länken ovan är av typen Lucas/Girling (det är utanförandet på glidpinnarna som är olika). För just själva infästningen av bromsoket på din bil så är det mer likt min E34 535i
[LÄNK]

Byta bak är likadant, enda skillnaden är ett extra lite knöligare steg där man måste justera handbromsen igen om man bytt bromsskivor (behövs inte göras om man bara byter bromsbeläggen).
Tramporay 2021-02-24 06:00
Stort tack för utförligt svar!

Angående skivorna så känns de som om bromsarna tar ojämnt när man bromsar även i lägga farter. Precis som att de tar hårt, sen löser, sen hårt igen. Så det blir lite ryckigt eller vad man ska säga.

Finns det något enkelt sätt at kolla över bussningar eller är det enklast att lämna bort till verkstad?
bmw-slangen 2021-02-25 00:52
Det kan vara lite knepigt ibland om man inte har lite erfarenhet (eller rätt förutsättningar - exempelvis vill du ha framhjulen hängandes i luften när du går igenom bussningarna utan man vill ha bilens vikt på framhjulen).

Så just den delen är det bättre att lämna in det verkstad (kan ju vara lämpligt att ta samtidigt som något annat måste göras på bilen hos verkstaden).
Tramporay 2021-02-25 21:06
Tänkte nästan också de. Är det något speciellt man ska tänka på efter bytet? Tänker inbromsning av belägg eller liknande?

Ska försöka få till ett byte inom närmsta veckorna om tid finns. Har kollat på Brembo skivor och belägg, är de rätt märke att köra på?
Johan B 2021-02-25 21:41
Brembo, Ate, Bosch, Ferodo, Textar, TRW, Hella-Pagid och några märken till är exempel på OEM-leverantörer som gör bra saker.

Men en del märken har olika produktlinjer som har olika kvalitet, dels "Budget", dels OEM-nivå och dels sportigare alternativ (ibland i flera nivåer från sportiga gatbelägg upp till rena racingbelägg av flera compound-sorter, som passar i standardoken).

Nya bromsar ska bromsas in för att få optimal prestanda/funktion - det finns några olika skolor hur man gör det bäst, men principen är att först ska man slita bort ev. coating och bearbetningsrester på skivor och belägg och därefter ska ytorna slitas in mot varandra för maximal kontakt och därefter ska hartsrester gasas ur beläggen samtidigt som man vill uppnå en jämn friktionsmaterialöverföring från beläggen till skivorna.

Det finns mycket skrivet på nätet hur man bör göra och de stora bromstillverkarna har ofta bra instruktioner.
Men en återkommande röd tråd är att man ska göra processen stegvis och successivt bygga upp mer och mer värme i delarna och inte pallnita från hög hastighet direkt för då kan skivorna värmechockas...

Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!
Besvara