Forum Senaste Sok
Rubrik: Vad betyder kod 9E60?
Boko57 2021-02-23 18:12
Jag fick kod 9E60 vid avläsning av koder i min 750I, E65. Det är väl förvisso bra med tanke på att det finns 53 st olika system/moduler som felkodsläsaren kollade. Kunde ha varit betydligt fler felkoder mao.

Men vad betyder 9E60??

olaO 2021-02-23 18:58
9E60 SMFA: Heating driver failed fas_65_2 Seat module, driver

Kallt om stjärten helt enkelt ;-)

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]
Boko57 2021-02-23 21:15
Ahaa

Men det var konstigt. Värmen funkade när jag testade för några dagar sedan. Har den verkligen gått sönder? Måste prova detta.

Hur åtgärdar man i så fall sånt här?

lenwib 2021-02-23 21:28
På nätet sägs det, att koden kan sättas, när batteriet inte är på topp. Det kan ju åtminstone vara värt att ladda det lite extra.

/Lennart
olaO 2021-02-23 22:54
Eller så är det en gammal kod.
Går den inte att nollställa så är felet permanent givetvis.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]
Boko57 2021-02-24 08:09
Det är ingen gammal kod för jag har rätt nyligen rensat. Nytt batteri samt underhållsladdning gör att det inte är batteriproblem.

Stolen blir varm på vänstra sidan vilket koden ska avse. Möjligen inte lika varm som på högra sidan men det är svårt att avgöra.

Boko57 2021-02-26 13:45
Är det någon som vet var jag hittar en skiss med partlists för värme elementet framgår?

Har titta på länken nedan men kan inte hitta värme elementet.

[LÄNK]

olaO 2021-02-26 13:54
Det jag menar med "gammal felkod" är att du ska kolla om den studsar tillbaka direkt när du raderat den. Endast då vet du att det är ett permanent fel. Om du "nyligen rensat" betyder ju inte att du inte kunnat haft ett tillfälligt glapp i någonting som sätter felkoden efter det att du nollställde. Om värmen i stolen fungerar så är det ju egentligen inget att bry sig om.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]
Sverige 2021-02-26 23:06
Ja konstigt att värmeelementen inte finns med.
[LÄNK]
(Att jämföra med. [LÄNK] )

Värme i både rygg och stjärt?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Johan B 2021-02-27 07:59
På de flesta moderna BMW är värmeelementet integrerat i klädseln - dvs. värmeelementen är inga lösa reservdelar, därav finns de inte heller som lösa reservdelar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pjak 2021-03-03 21:16
Under stolarna sitter en kontrollmodul som kan bli tokig, kan ge symtom som att den håller bussen vaken i bilen och drar ur batteriet.
Kolla efter ca 20-30 minuter om bilen har gått ner i standby då skall det inte lysa från knapparna där man justerar stolen.(titta genom fönstret)
Har man dom bästa komfortstolarna så sitter det även 2st fylda blåsor (glykol?) inuti sittdynan som skickar vätskan mellan blåsorna (kallas massage).
Vätskan kan sippra ut och rinna över kontrollmodulen.
Har inte provat själv men borde gå att nå via inpa och aktivera dom oilka funktionerna t.ex stolsvärme. Dubbelkolla om du aktiverar en värmeslinga genom att gå in i powermodulen, där kan man läsa av hur många ampere som används.
Besvara