Forum Senaste Sok
Rubrik: Vilken utrustning bör anges vid annonsering?
Falukorv 2021-02-21 20:26
Ska sälja en av våra bilar, en Golf kombi från 2014. Tycker bilannonser mer och mer listar all möjlig utrustning nu för tiden, självklarheter ifrån ABS-bromsar, elektriska speglar och fönster, samt plant lastutrymme, allt, allt, allt är angivet, svårt att läsa ut vilken extrautrustning en bil har numera.

Men vad bör man lista i en annons egentligen? Förstår gemene man att tex ABS och airbag är standard eller klickar man vidare till nästa annons om det saknas i min?

Jag vill hålla annonsen informativ men kort och utan onödigt lång text.
Kristoffer_L 2021-02-21 20:43
Jag tycker du tar upp en viktig poäng. Har själv börjat bli rätt trött på annonser där hela utrustningslistan dragits ut från en databas. Vad är egentligen väsentligt för köparen? Tror det beror mycket på vilken bil det handlar om.

Saker som ABS, Airbag, AC, farthållare tar de flesta för givet idag. Gäller det kända volymmodeller räcker oftast att skriva ut vilka utrustningspaket bilen har. Och kanske istället nämna någon specifik detalj som brukar efterfrågas som dragkrok, sportstolar, panoramalucka.

Har man riktigt bra bilder på annonsen säger ju ofta dessa en hel del!
Löwet 2021-02-21 21:12
Spara ungefär allt som är standard. Ja alla förstår att en bil har abs och antispinn idag.

Golf har relativt god standardutrustning men jag skulle ändå nämna Adaptiv farthållare trots att det är standard

Dragkrok om det finns, parkeringsvärmare om det finns. LED-ljus om det finns.

En golfannons kan annars hållas rätt kort.
Falukorv 2021-02-22 06:19
Hej och tack för era svar! Vi tänker ungefär lika, lista allt som är lite utöver standard och sådant som kan vara avgörande för en köpare som till exempel dragkrok eller automatlåda.
Dock så skrev Blocket själv ut all utrustning när jag angav registreringsnummer, det står säkert i det finstilta men syntes inte vid förhandsgranskning av annonsen.

Blev lite väl lång text, men men, bilen blir säkert såld ändå.
Janne T 2021-02-22 07:58
Folk är olika, en del vill ha "allt" uppradat...en del tydligen inte.

De få ggr jag sålt en bil har allt som i princip bilen varit utrustad med varit i annons, men jo...inga dyra bilar iofs, men det kan väl knappast skada att rada upp utrustningen ändå.

Eller blir "folk" uppretade av att man skriver in så mycket som möjligt,det har jag lite svårt att tro..

Ok, man kanske inte ska skriva 100% allt, men många siter har faktiskt funktionen att plocka in "all utrustning" i annonsen, jag ser inte problemet :)
Går att plocka bort alternativt lägga till det man tycker ska vara med om detta önskas.

Mvh Janne.
Johan B 2021-02-22 08:17
Tja, dela upp texten:
Första delen som sammanfattning och sist kan du lägga upp en komplett fabriksspecifikation från en VIN-decoder som anger vilken specifikation bilen hade vid tillverkningen.

Då täcker du upp båda "lägren"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Löwet 2021-02-22 09:04
@falukorv: Blockets funktion för att ange utrustning är rätt kass. Den tar in samma sak flera gånger, och en del är väldigt grundläggande. Typ "servostyrning". Du måste rensa listan manuellt.
crille82 2021-02-22 09:58
Jag brukar räkna upp väsentlig standardutrustning men poängtera det. Typ, AC/klimatanläggning, adaptiv farthållare, Carplay/Android auto.

Sedan såklart sådant bilen faktiskt är extrautrustad med, dragkrok, värmare, navigation osv.

Jag tycker också det är störande att räkna upp självklarheter som ABS/ESP, el-fönsterhissar, mugghållare, värmestolar, multifunktionsratt på en nyare bil.

Många detaljer framgår ju, som sagt, om man har bra bilder i annonsen. Vilket är väldigt viktigt. Dåliga bilder är lika störande som en dåligt annonstext.

Exempel på Golf-annons där kund listat viss standardutrustning, men ändå sådan som är bra och alla inte vet. På det hela taget en ganska bra annons. [LÄNK]

MVH Christofer
stockbroke 2021-02-22 12:34
Tycker som flera andra: rabbla inte upp självklara saker.. Däremot kan man länka (får man?) till car info eller helt enkelt skriva att "fullständig utrustningslista" kan skickas vid intresse.. Väldigt enkelt via blockets meddelandefunktion..
Falukorv 2021-02-22 14:14
Crille82 - det är min annons du hittat och länkat till!
Dom sagt var så hämtade blocket all utrustning ifrån någon databas, så anger man registreringsnummer verkar det inte gå att slippa listan med sminkspegel, elhissar (endast fram enl blocket, finns även bak i verkligheten!), plant lastutrymme och så vidare.

Hur som helst, några seriösa köpare har redan hört av sig, så nog ska det gå att sälja bilen alltid.
Löwet 2021-02-22 14:17
Blocket verkar ha ändrat/försämrat. Förr fick man se listan som lades till och kunde välja bort det man inte ville skulle ligga där.
crille82 2021-02-22 14:37
Falukorv: Haha, sedär, då har du enligt min mening lyckats bra ;-)

Lagom, informativ text, bilen ger ett fräscht intryck.

MVH Christofer
Falukorv 2021-02-23 07:20
Ja, det måste varit en bra annons och populär bil, då den såldes inom 24 timmar efter annonsering.

crille82 2021-02-23 08:50
En populär modell som passar många, bra annons och ett pris i den lägre skalan säljer.

MVH Christofer
Besvara