Forum Senaste Sok
Rubrik: Motorlampa bmw 320d f31
Moheisenjr7 2021-02-21 09:01
Hej!
Jag är ny här på forumet, så skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få med min "nya" bil.
Jag köpte den här bmw:n förra veckan och den funkade klockrent tills jag får någon dag sedan märkte att den rycker under färd. Minst en gång per dag... därefter kunde ett felmeddelande dyka upp på skärmen, "fel på drivlina, reducerad drivkraft". Bilen betedde sig inte konstigt och felmeddelandet försvann bara när jag startade om bilen. Men igår så ryckte bilen igen och felmeddelandet dök upp, men efter att jag startade om bilen den här gången så tändes den gula motorlampan istället och den varvar inte mer än 3000varv/min. Idag på morgonen ville jag ner och starta den men den bluddrade på tomgång och la av, testade startade en gång till och då gick den fint på tomgång men det gick inte att gasa. Den kändes slö på tomgång alltså. Det är ju helg så ingen verkstad har öppet så jag skulle gärna vilja få höra av er vad ni kan tro det kan vara och om någon har varit med om samma problem förut?

Tack på förhand!
Johan B 2021-02-21 09:59
En felkodsläsning är nog nästa steg för att försöka ringa in felet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Moheisenjr7 2021-02-21 10:39
Problemet är att jag bor 5 mil från närmsta verkstad, klarar bilen av att åka den sträckan då?
Johan B 2021-02-21 10:52
Det är omöjligt att svara på - det beror på vad det är för fel...

Du känner ingen som har en felkodsläsare att låna ut?
Det kan nog behövas en som är anpassad så den kan läsa BMW:s egna felkoder - dvs. en BMW-anpassad läsare eller en mer avancerad multiläsare som verkstäder brukar ha.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Moheisenjr7 2021-02-21 17:50
Fick tag på en icarsoft läsare utav en polare, fick fram P0402 - exhaust gas recirculation flow, excessive detected.
Vad kan det innebära? Vissa säger att egren kärvar och andra säger dpf och andra menar att vakuumslangarna är inte täta...
lenwib 2021-02-21 21:42
P0xxx är generiska koder, lätta att googla.

Felorsaken kan vara lite knepigare att finna, om slangarna är många. Men här är ett typiskt google-svar:

[LÄNK]

/Lennart
Moheisenjr7 2021-02-22 09:57
Halloj!
Jo jag misstänker egr:en... meckat hela morgonen, lossade egr:en men var inget sotigt. Startade motorn, den gick inte igång förrens på tredje försöket. Lät den gå en stund ca 3-4 min och jag ser att det ryker från egr:en. Antagligen är den kaputt väl?
lenwib 2021-02-22 10:05
Jag vet inte mer än vad som står i länken. EGR eller någon slang.

Vi får hoppas att någon med erfarenhet hoppar in här.

/Lennart
Besvara