Forum Senaste Sok
Rubrik: Pay-Pal, bra kundskydd!
Johan B 2021-02-20 14:52
Jag tänkte tipsa om en positiv sak med Pay-Pal som jag själv upplevde.

Jag beställde en reservdel från en Tysk site som i efterhand visade sig vara en bedragare.
Jag betalade i förskott med Pay-Pal, men fick ingen orderbekräftelse och efter några dagar när jag skulle kontakta firman om varför så inte var fallet och när de tänkte skicka betald del, fanns inte hemsidan tillgänglig längre.

Då kontaktade jag Pay-Pal via deras hemsida och fyllde i uppgifter för ett "case" där jag begärde pengarna tillbaka mht. deras kundskydd. Cirka tio sekunder efter jag skickat in denna ansökan kom det ett mail som sa att de hade stängt mitt case till min favör och hela köpesumman skulle återbetalas till mig.
Det var troligen flera som anmält samma firma tidigare.

Jag hade inget kvitto på köpet (då jag inte fick något) men hade länken kvar till hemsidan och "mitt kontos köphistorik" och den aktuella beställningen, som iofs inte gick att nå då sidan hade stängt ner.

I Pay-Pals regler står det vad som krävs för att kan ska kunna åberopa köpskyddet, bland annat "välvårdat Pay-Pal-konto" (misstänker att man inte har en "stökig" historik" med många konstiga transaktioner är det som menas).
Någon form av dokumentation är nog bra att göra av köp för att ha i beredskap som "bevis" om man behöver åberopa köpskyddet.

I vilket fall funkade detta för mig och jag kommer fortsätta använda Pay-Pal som betalningsmedel i allmänhet och utländska firmor jag inte tidigare har handlat av i synnerhet.

Hittade även i efterhand en hemsida som listar handlarsidor som är bedragare och liknande:
[LÄNK]

Där fanns givetvis handlaren jag blivit lurad av med, men det upptäckte jag först i efterhand...
Sidan är som sagt borta så namnet på den spelar mindre roll.

Kontentan är att Pay-Pal var väldigt smidiga och snabba och hade ett bra kundskydd när det gällde i verkligheten! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Patrick Persson 2021-02-20 15:26
Har samma positiva erfarenhet av PayPal!
I mitt fall så betalade jag en Traderaauktion, och fick inte det jag skulle...PayPal betalade omedelbart tillbaka mina pengar till mig och krävde Tradera på dom, som i sin tur krävde dom ifrån säljaren.
Jag använder alltid PayPal när jag handlar av "okända" privatpersoner och företag.
JohanE 2021-02-20 16:33
Har liknande erfarenheter som er och PP skötte det hela mycket bra efter min anmälan.
Tog dock lite längre än tio sekunder men de uppdaterade mig under ärendets gång då även de försökte få kontakt med företaget.

///BMW - Was sonst!
AlexanderK 2021-02-20 17:36
Kul att det funkade som det ska.

Använder man paypal som man ska (alltså inte låter sig luras till att göra en friends&family-betalning) så är man ganska så säker. Kul som sagt att det funkar. :) I internationella grupper så har jag hört om rätt många som låtit sig luras att göra en friends&family-betalning för att spara 3% och sedan blivit lurade och de står helt utan hjälp. Men de har som sagt missbrukat systemet.
Westersund 2021-02-20 17:39
Brorsan har fått hjälp av PayPal flera gånger och dom har alltid löst det vad jag vet. Kan även passa på att lyfta fram Ebay som också har varit exemplariska när det kommer detta, det är min erfarenhet iallafall.
Abbe 2021-02-22 09:11
Beställde delar UK, handlaren skickade mail att de ville ha mer betald för frakten, bad de tala om hur mycket i flera omgångar men de återkom aldrig, efter flera veckor så klagade jag hos PP som återbetalda mina pengar, blev då kontaktad av säljaren som var skit sur men det struntade jag i!
catch_me 2021-02-22 22:32
Även jag fick hjälp av PP som betalade mina pengar när jag aldrig fick mina varor. även jag vart kontaktad av irriterad säljare som troligtvis blir bannad eller nåt annat.

PP är välmående företag med bra ekonomi, Tror dom har fattat grejen helt enkelt. Se bara på deras aktie värde.
Haas 2021-02-27 09:11
Har haft 1 case med paypal, och då va de inga konstigheter att få pengarna tillbaka.
Sen vill även jag lyfta fram Ebay i detta. När dom öppnar ett case har det alltid blivit slutat bra.
Betala med PP på Ebay, bättre än så kan det inte bli :)
Besvara