Forum Senaste Sok
Rubrik: Skumt elfel E39 -01 Touring
Rille999 2021-02-18 19:15
Har ett konstigt El-problem. Batteriet är ett ganska nytt Varta Silver Dynamic 100A, nyligen laddat.
Bilen har under den senaste månaden dött mitt under färd vid sväng 2 gånger. Bilen bara stannar, allting slocknar. Ger inte ens ifrån sig ett klick när man vrider på nyckeln. Efter ett par minuter kunde man starta igen och köra som vanligt. Körde några veckor allt gick som vanligt. Igår när jag skulle köra hem från jobbet var den helt död. Endast lite svagt ljus från instrumenteringen men ingen reaktion på radio, eller övriga instrument. Inte ens ett klick! Alldeles för lite ström. Försökte starta med annan bil kopplad till motorrummets kopplingspoler. Ingen reaktion alls. Idag kopplade jag en startkabel mellan kaross och motor, men ingen skillnad. Klättrade in och kopplade startkablar från en annan bil direkt på batteriet bak i bilen. Då startade bilen direkt när jag vred om nyckeln. Körde 500 meter och stängde av bilen. Startade direkt igen utan starthjälp hur lätt som helst. Vad tusan kan det vara?

NGV11 2021-02-18 20:42
Jag satsar en slant på dålig jord nånstans...
FAF 2021-02-18 21:08
Är lite osäker på om det är samma på sedan och touring men kolla genomföringen av den grova batterikabeln på undersidan av bilen vid diffen, min hade nästan helt ärgat av där och gav en del skumma fel.

FAF
944_Driver 2021-02-18 22:22
Glapp i tändningslåset?
Bara en vild teori.

// Magnus

Rille999 2021-02-18 22:41
Det sjukaste är att så fort jag anslöt startkablarna direkt på batteriet tändes innerbelysningen. Nyckeln satt kvar i tändningslåset i läge ”noll”. Sekunderna innan hade jag försökt starta utan en suck.
Rille999 2021-02-23 17:08
Idag stannade fanskapet igen! Efter någon minut gick det att starta bilen. Har hittat en ganska stor spricka i insugsbälgen från luftfiltret. Kan detta ha med saken att göra? Gul motorlampa lyser.
Nitrious 2021-02-25 11:41
Osannolikt att dessa hör ihop, håller med tidigare skribenter om att det låter som att det är dålig kontakt någonstans, antafligen på nån jordpunkt
Asken 2021-02-25 12:17
Troligen tändningslåset. Kika uppe till vänster i menyn på "sök inlägg", skriv "E39 tändningslås" och läs på i några av trådarna så kanske du hittar lite mer info.
Mvh
Asken
Besvara