Forum Senaste Sok
Rubrik: Servotronic-konvertering E39 540 Touring-1998
A.Blom 2021-02-16 18:12
Som rubriken lyder. Jag har låtit montera en styrsnäcka från en M5:a på min gamla men extremt välvårdade 540.
Jag har även monterat en fabriksny Servotronic-ventil. Nu till min fråga, hur man går tillväga för att koda ZKE-GM III modul för denna funktion. Jag har kopplat in ventilen till GM III på stift 9 & 11 enligt kopplingsschema.
Jag har NCS-expert i datorn men har inte erfarenhet av programmet samt att mina språkkunskaper på ENG. & Tyska är högst ringa. Nån som har tips och/eller erfarenhet att dela så är det höggradigt intressant. Ska tillägga att jag är beredd att byta ut GM III-modulen om det behövs. Undrar även om det går att koda om en beg. GM III-modul.

M.v.h Anders
olaO 2021-02-16 22:18
Hej, för att aktivera utrustning på bilen använder man NCS-expert och hjälpprogrammet NSC-Dummy som interagerar med det förstnämnda.
Jag tittade igenom GM3 på e39 och hittar detta, se bild. Man kan där bocka i att man har servotronic. Jag trodde dock alla 540 hade det som standard.

[LÄNK]

Du hittar utrustning här för detta om du inte redan har: [LÄNK] (jäv)

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
olaO 2021-02-16 22:22
Såg nu att du hade programmet! Men NCS-dummy rekommenderas att man lär sig. Inte så svårt. Då får man bättre överblick i NCS-expert.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
A.Blom 2021-02-16 22:32
Hej Ola O.
Tack för svar, jag har allt, tror jag. NCS, INPA ETC. Jag har köpt det av dig tror jag. Ola O INPA Special står det när jag öppnar INPA. Problemet är att jag inte vet vad alla förkortningar betyder samt att jag törs inte chansa så att jag ställer till det. Finns det möjligheter att köpa tjänsten att få hjälp med det? T.ex via TeamViewer? Jag ser bilden du bifogade men vet inte hur jag kommer dit!

M.v.h Anders
olaO 2021-02-16 22:39
Ok kul! Jo men det borde vi kunna greja!
Kör ju detta som hobby-rörelse så det är tiden som kan vara knapp.
Men ring mig imorgon. Du hittar numret på hemsidan.
[LÄNK]

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
A.Blom 2021-02-16 22:45
Ok, tack. Ringer imorgon.

M.v.h Anders
A.Blom 2021-02-25 15:56
Lyfter tråden igen. Jag har skaffat en annan GM III & via BMW-SCAN har jag låtit koda den med bock av/eller i" som ursprungliga GM III fast + SERVOTRONIC. Det som var tanken med bytet var att att få servo"tronic" att funka. SERVOTRONIC funkar men med den nya GM III så aktiveras larmet varje gång jag låser upp bilen, Kan det ha med kodning/VIN att göra? Jag vet inte om det går att koda en begagnad GM III på ett bra sätt. Vet du OLA?

M.v.h Anders
olaO 2021-02-25 16:05
Kul att det går framåt!
Ja, det bör du kunna lösa genom att göra en defaultkodning av GM3 med NCS-Expert.
Dock behöver du efter det förmodligen gå in och bocka i Servotronic igen.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]
A.Blom 2021-02-25 16:20
Tja. Tack för svar. Jag är så kanske överdrivet rädd för att ställa till det så att bilen blir obrukbar, det skulle kännas lite illa. Jag skulle med fördel koppla ur larmet då bilen kan användas utan, men min önskan är ju att det ska fungera som det är tänkt med allt inkopplat !

M.v.h Anders
olaO 2021-02-25 18:16
Det är ingen fara att defaultkoda en enhet på det viset.

Hör av dig till mig om du vill ha guidning.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]
A.Blom 2021-03-15 12:38
Sliter snart håret på skallen av mej. Lyckas koda min inköpta GM III så allt funkade till en början. När jag passerar ungefär 50km/h slutar Servotonic att fungera trots att jag stannar bilen & försöker igen. Får via BMW-SCANNER felkod på Rattvinkelsensor(NO CAN MESSAGE ASC.HEX_DEC 009) Min bil har ju för tusan DSC. När jag raderar koden funkar det igen tills jag kör iväg upp till ovan nämnda hastighet. INPA ser och läser rattvinkeln på ett som jag bedömer korrekt sätt, det gör även min AUTOCOM när jag tittar på realtidsdata. Inga varningslampor lyser, antisladd & antispinn fungerar klockrent när jag kör på is/snö. Finns det hjälp att få, vill inte spränga en gammal helt rostfri E39:a med fabriksny baklucka & förardörr i luften.

M.v.h Anders
olaO 2021-03-15 16:30
Att ordet ASC finns med kan du nog lämna därhän. Kan nog vara så. Dessutom har ju bilar med ASC ingen styrvinkelsensor. Möjligen om du skulle prova att kalibrera den med tool32. Man kan få felkoder om värdena upplevs som orimliga.

Ställ hjulen helt rakt.
Starta Tool32 (Måste startas som administratör)
Tryck F3
Välj att ladda DSC57.PRG filen tryck ok
Under jobs, scrolla ner till "test_lenkwinkel"
Tryck sedan på lilla gråa knappen i överkant 1x "playtecken" det är knapp 7 från vänster.
Vänta några sekunder.
Klart

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]

A.Blom 2021-03-15 20:16
Tack Ola. Jag ska testa det, är lite bekymrad över att det saknas en CAN-signal. Kommer inte ihåg vilken apparat jag hade där det stod att signalen som saknas är hastighetssignal från IKE. Jag har blandat ihop det lite då jag läst med INPA, BMW-SCANNER, Autocom, Delphi och även en nyinköpt iCarsoft Pro.

M.v.h Anders
A.Blom 2021-03-16 19:53
Körde DSC57.PRG på Tool32. Får svar "apiJob(DSC57",test_lenkvinkel","",""",""")
EDIABAS ERROR 19 : IFH-0009: NO RESPONSE FROM CONTROLUNIT.
Nu får jag felkoder på samtliga inblandade moduler. IKE, DWA,DME ASC/DSC. Nu lyser lampan för DSC vilket inte var fallet före. Tokig som jag är så ville bara uppdatera min gamla BMW, nu är jag mest frustrerad.(Lite ironi)

M.v.h Anders
A.Blom 2021-03-16 21:46
Grejat hela dan & kväll med detta, Vet du Ola O om det finns nåt liknande i Tool32 som jag kan testa med att synka/kalibrera själva rattvinkelsensorn med? Tänkte att det kan vara värt att testa innan jag beställer en ny sensor. Tror inte på fel i själva DSC-modul då bilen beter sig som den ska i både vått & torrt väglag!

M.v.h Anders
olaO 2021-03-16 22:33
Märkligt! Synkningen är just det du gjort..
Men får man IFH-0009: NO RESPONSE FROM CONTROLUNIT så har den inte gått igenom så att säga. Viktigt med Tool32 att inte Inpa är öppet i bakgrunden.
Endast ett program i taget kan rulla i den här suiten.

Jag hade definitivt gjort en defaultkodning på DSC med NCS-expert för att säkerställa att allt där är rätt.

Sen lurar jag på om det kan spela roll att M5 snäckan har en annan utväxling?
Men det är kanske långsökt.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]
A.Blom 2021-03-16 22:51
Tack för svar Ola. Nej den har nog inte gått igenom men en rad olika felkoder i andra moduler samt att varningslampa nu lyser gör mej fundersam, så "nåt" hände uppenbarligen. LEW-felkoden fanns där innan min konvertering men brydde mej inte då allt funkade som det skulle, det är först nu som felkoden blev uppmärksammad. Styrsnäckan har samma utväxling som bilens ursprungliga. Jag kan dock inte säga säkert om INPA var öppen vid det tillfället. Gör ett nytt försök nästa dag som "psyket" tillåter.

Tack återigen, guld värt för mej!

M.v.h Anders
olaO 2021-03-16 23:05
Ok, jag har färre rattvarv mellan fullt utslag på min M5 än på min 540?

Men jag googlade lite, som du också har gjort och de kriterier som verkar krävas har du uppfyllt som jag förstår.

Dvs GM5 High som kodas in med servotronic option.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min låda:
[LÄNK]
A.Blom 2021-03-16 23:15
Okej, ska dubbelkolla rattvarvet, stör mej fortfarande på 009 ASC-koden som jag med säkerhet vet att jag hade innan men först nu uppmärksammas när man läser hur allt "ska" hänga ihop.

M.v.h Anders
Besvara