Forum Senaste Sok
Rubrik: Köpråd gällande Range Rover Sport ca 2012?
Shortlegs 2021-02-14 18:10
Har alltid varit sugen på en Range Rover Sport. Gillar designen, stilen osv.

Jag tänker att de kanske börjat gå ner lite pris pga hur miljöpartiet och samtiden ser på dessa kolosser?

Den största frågan är dock hur de håller? Det finns mycket rykten, men vad stämmer egentligen? Nån som haft en och kan delge lite tankar? En SDV6 med nya 8-stegade lådan är väl det jag tänkt mig...

Hur är de jämfört med exvis X5 och Cayenne för liknande summor?
lenwib 2021-02-14 18:59
Fördom: en tioårig indisk-engelsk traktor med, är jag rätt säker på, tvivelaktigt rykte, hade jag hoppat alla dagar i veckan. En granne satsade på en nyproducerad vid ca den tiden - snygg och 4x, det senare viktigt - men den blev inte gammal hos honom. Bara ett närliggande exempel, naturligtvis utan generell relevans.
Men möjligen kan det faktum, att han inte fortsatte med RR, ses som en indikation på hur nöjd han var.

Själva har vi i familjekretsen tre Toyota Landcruiser, alla ägare helnöjda och skulle aldrig kunna tänka oss att byta till en RR. Min, eller snarare hustruns, senaste, en 120 Prado från 2008, automat och med en V6 på 250hk, går som en vanlig personbil, till skillnad från vår förra LC90 - 00, som visserligen var mycket bra och gjorde god tjänst men inte hade riktigt samma komfort.

/Lennart
Shortlegs 2021-02-16 20:15
Ja, det låter ju inte helt hundra när man säger indisk-engelsk traktor:) Tackar för info, vore intressant att höra vad som bråkade?
Luftfjädring brukar kunna strula med åren, men tänker att det är lite som på F11 att man kan hitta vettigt prissatta delar på eftermarknaden. Då tror jag att fördelningslådan eller dyl är värre.

Jag har dock fattat det som att motor, låda och div annat sitter även i Jaguar XF och att grejerna anses relativt problemfria.

Landcruisern är tveklöst ett bättre fordon, men känslan i en Range Rover Sport är lite mer exklusiv.

Ös gärna på med fler med erfarenheter. Är också intresserad av jämförelser med exvis X5 och Cayenne.
Buspelle 2021-02-17 07:58
Det görs ju regelbundet undersökningar om bilars driftsäkerhet/defekter och Rover brukar inte ligga särskilt bra till. Här är ett exempel men det finns fler.

[LÄNK]
Shortlegs 2021-02-17 08:37
Den undersökningen gynnar inte sidan som menar att RRS har ok kvalitet:) Tyvärr inte heller de som menar att Jaguar håller ihop...

Förvånad att se VW och Buick i topp och Volvo i botten... Minns att när första Xc90n kom så drog den ner Volvos statistik, undra om det finns en liknande bov idag eller om det är hela uppställningen som ger detta resultat. Man undrar ju samma om RRS också, om exvis Evoquen håller emot och Velaren drar ner...

Om vi nu börjar ringa in att denna koloss inte helt oväntat saknar kvalitén hos en Toyota, vad är det som brukar ge sig?
Johan B 2021-02-17 08:57
Range Rover är en märklig bil - svindyr, lyxig, smarta lösningar, "terränggående" MEN usel kvalitet...

En Land Rover/Range Rover verkstad uttryckte det kärnfullt till en kompis som hade sin bil hos dem - "De är sällan eller aldrig hela, men sällan så trasiga att de inte går att köra!"

Googla på "Range Rover Quality" så får du upp mängder av träffar (även Brittiska sådana!) varav de flesta bekräftar bilden av ovanstående. De har väl i princip prenumererat på bottenskiktet i alla kvalitetsundersökningar så långt tillbaka man kan minnas...

Räkna med ett fett reparationskonto om du köper en Range Rover.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ferlin 2021-02-18 12:40
Bil köper man inte bara med hjärnan, är du förberedd på att det kan strula lite och har ekonomi att fixa det och kanske skruva lite själv... Go for it :)
Shortlegs 2021-02-18 13:06
Tänker att det är lite som med Alfa...

Hade en Brera 3.2 Q4 ett tag och den hade personlighet på gott och ont. Det negativa var att det mer eller mindre alltid var nåt som bökade lite, men ofta självlagade det sig efter nån vecka. Annars köpte jag begade delar så kostnaden var ändå helt ok...

På den positiva sidan var en bil som hade känsla och som aldrig var tråkig, annat än när man tankade. Den drog uppåt 1,4 på vintern, men var riktigt fin att köra.

Jag körde sedan en Toyota Auris året efter och sparade 2k i månaden...

Jag har fått bilden att Cayenne är dyrare att äga pga dyra delar (och att det bara verkar vara dieseln och turbon man vågar köpa av de äldre pga blocken på V8an). men är detta inte fallet kanske en sådan är bättre köp?
lenwib 2021-02-22 20:00
Sista spiken i kistan? ;)

Bilarna som strular mest och minst – Volvo långsamt bättre | Vi Bilägare

[LÄNK]

/Lennart
Shortlegs 2021-02-22 21:18
Haha, fake news;)

Det ser ju inte helt ljust ut för driftsäkerheten. Får väl fundera lite och se om man vågar...

Ingen som har nåt att säga om Cayenne? Porsche ligger ju tokbra till i den här undersökningen...
Johan B 2021-02-22 21:33
Det mest anmärkningsvärda är väl att Tesla har lagt munkavel på sina ägare i 15 delstater och de får inte uttala sig om kvaliteten/driftstörningar i dylika undersökningar....allt för att inte rubba "sektens" perfekta världsbild... :D

Dock bör man ha viss distans till de undersökningarna då de sker i USA och förutsättningarna är lite annorlunda både vad det gäller produktutbud/tillverkningsplatser mm. samt kundernas förväntningar mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Buspelle 2021-02-22 21:38
Här en undersökning som Länsförsäkringar gjort av specifikt motorskador. Där ligger Porsche sämst till ihop med Land Rover så frågan är väl om Cayenne är rätta valet ;)

[LÄNK]
Thomas M 2021-02-24 10:54
Kom att tänka på Range Rover Sport när jag såg tråden i 3seriedelen gällande snö/isskydd och turboras.

Kompisens RRS fick modifierad extragrill som skulle användas vintertid, kanske p.g.a samma orsak som ovan tråd för det de fick veta var att många arbeten på motorn krävde separering från chassi/kaross för åtkomst.
Nycklar/kodning var också något som de behövde efter uppdagade säkerhetsproblem och stölder.
Energikrävande bil vilket gör att det var extra viktigt att undershållsladda bilen ifall den skulle stå några dagar.
Satsar du på en sådan så bör ju guldklimpen vara en med få ägare som följt bulletinerna och skött den med det där extra som de behöver.

Cayenne är ju en helt annan sak, multiverktyg men saknar ju känslan.

Mvh Thomas
Besvara