Forum Senaste Sok
Rubrik: Köpa X5 för 500.000 vad ska jag tänka på?
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
ChristianIII 2021-02-07 22:09
Hej,

Jag och min sambo kan inget om bilar men har efter lite provkörande landat i att vi ska köpa en begagnad X5. Preferenser är ljusbruna lädersäten, head up display, adaptiv farthållare, säkerhetshöjande grejer som autobroms o dylikt och gärna en bil som hjälper till att parkera.

Men vi har ingen koll på motorstorlek, drivmedel osv.

Vi kommer använda den ca 4 ggr veckan för kortare sträckor 15 km stadskörning och någon gång i månaden för längre körningar, ca 60 mil.

Kan man få lite tips och råd av er som kan BMW om vad vi bör tänka på och kanske till och med ett par exempel på köpobjekt?
danielb 2021-02-08 09:13
För 500k är det förra modellen som gäller dvs F15, när ni ändå är uppe i dessa priser skulle jag ändå kolla på hur mycket mer ni behöver betala för att få nuvarande modell G05. Motor gissar jag på 3.0d alt 4.0 bensin, ni kör så lite så det spelar mindre roll vilket bränsle ni väljer. Ang utrustning måste ni hitta en med MSport och komfortstolar, det har ni igen med råge när ni ska sälja.
Självparkering är bra exakt 2 gånger, första gången när du testar själv och andra när du visar barnen. Sedan går det snabbare och enklare att parkera själv.
Slippy 2021-02-08 09:17
Jag håller med Danielb välj hellre en lite mindre utrustad g05:a, men priserna verkar ju helt galna just nu. Blev erbjuden att sälja min x5:a som gått 1400mil för listpris.
ChristianIII 2021-02-08 12:19
Tack för bra råd 🙏🏻

Vi var lite inne på laddhybrid eftersom vi har laddstation i vårt garage och lockas av tanken på att bilen går väldigt tyst när man kör runt i stan.

Vad gäller parkering så har jag aldrig testat automatisk parkering. Så tackar extra för det rådet. Låter rimligt att man tröttnar på att använda det om det går långsamt. Men vi (min sambo) är inte ”proffsparkerare” och vi har ett väldigt trångt garage. Kan automatisk parkering vara något som räddar lacken i sådana situationer eller kommer den inte kunna parkera om marginalerna bara är ca 20 cm?

Hur mycket använder ni adaptiv farthållare? Det är något jag tycker verkar mycket användbart men har hört lite olika.

Mvh
Christian
mejiro 2021-02-08 13:59
F15 började tillverkas 2013 och känns ganska omodern idag. Tar emot att lägga en halv mille på en så gammal modell, men nya X5 är helt sjukt dyr och kanske inget man köper ny som privatperson. Jag tror faktiskt att en 3 år gammal Audi Q7 eller Volvo XC90 ger mer bil för pengarna. Om ett par år kanske man kan börja hitta begagnad G05 för runt 450 000 och då känns det attraktivt.
ChristianIII 2021-02-08 22:16
Men är det så stor skillnad på F15 och G05? Är det en fråga om utseende eller har det skett stora ändringar i övrigt och i så fall vilka? Vilken Mercedes är motsvarande X5 och har ni koll på om den är bra. XC90 och Q7 känns snäppet större än X5, eller?
mejiro 2021-02-09 10:43
Jag upplever att G05 är en helt ny bil. Finns säkert massor av info att googla fram om alla skillnader mot F15. Mercedes GLE är väl motsvarande men den väcker inget habegär hos mig. Ser ut som en pimpad ML. Inte heller Jaguar F-Pace eller Porsche Cayenne väcker några känslor hos mig. En XC90 Inscription är däremot fortfarande en riktigt skön bil, även om den inte är lika engagerande att köra. Bara det faktum att den är tillverkad i Sverige tycker jag är läckert. Q7 är kanske inte den snyggaste men till skillnad från nya Touareg så kan man hitta begagnade till överkomliga priser. En högoddsare är nya Land Rover Defender, visserligen dyr som satan men jag tror att den kommer behålla sin dragningskraft och därmed andrahandsvärde mycket länge. Den kan man köra 10-15 år utan att skämmas.
blixten 2021-02-09 11:56
Frågan är dock hur kvaliteten är på Land Rover Defender? Har en kompis som köpte en ny för några år sedan och den stod mestadels på verkstad under det första året. Hela tiden med nya fel och väldigt långa leveranstider på reservdelar. Till slut sålde han den till Kvarndammens bilauktioner...
Slippy 2021-02-09 21:12
Håller med mejiro hade nog köpt en q7:a istället. Skumt tips i ett BMW-forum :).
ChristianIII 2021-02-10 08:43
Både Q7 och XC90 känns större och otympligare än X5. Men det kanske bara är jag. Om vi skulle gå på Audi eller Volvo skulle vi nog snarare köra på Q5 eller XC60. Vi har egentligen inte behov av en jättebil. Det är mer att vi tycker att X5 är snygg, inte för stor och samtidigt tung vilket ger lite ökad säkerhet vid tex krock. Hur står sig X3 i storlek mot Q5 och XC60?
Slippy 2021-02-10 09:31
Nya X3:an är trevligast utav XC60 och Q5, kanske ett bättre val.
ChristianIII 2021-02-10 10:20
Hur gör sig lastutrymmet på X3. Får man in barnvagn och övrig packning eller blir det till att ställa resväskan i baksätet när man har barnvagnen med?
Z4-pirayaN 2021-02-10 15:25
du(eller din sambo) vill inte lyfta upp barnvagnen i en X ... den köper man när man har en mindre sulky eller helt skippar den... ;)
ferlin 2021-02-11 09:31
Jag personligen skulle inte köpt en F15 för dom pengarna, även om den har maxutrustning, "för gammal" modell för en halv mille (min ödmjuka åsikt) Med ert körmönster skulle väl en hybrid funka fint, vardagskörning på el och fossilt på långstyrningen. 5-serien är en fin bil med bra utrymmen, tex denna [LÄNK] Dock lite osäker på hur batteriet snor plats.

I SUV-klassen i storlek kring X3 hade jag kollat på XC60. Adaptiv farthållare skulle jag absolut sikta på, hade det i min förra bil men inte i denna och jag saknar det. Lycka till!
Med känsla 2021-02-11 13:29
Lägg till och köp en G05. Det är en helt annan bil! Jag har haft många F15, framförallt M50d och jag har varit väldigt nöjd med dem men när jag i somras köpte en G05 40i så kom jag till en helt annan bil. En njutning att köra och höra. Dessutom nu när man vant sig, väldigt mycket snyggare.

/Anders
REG 2021-02-20 15:59
Jag har haft F15 40d MY16innan och har nu G05 40i MY20.

Utseendet är det enda som är bättre på G05 skulle jag säga, och såklart uppdaterad teknik, t.ex. så fungerar assisted driving betydligt bättre i G05. Men, för det första, för 500K får du ingen G05, och ärligt talat så är F15 en bättre bil, helt annan kvalitetskänsla men även reell kvalitet är betydligt bättre. För 500K får du en fin 30d eller 40d MY17 med få mil. Då Innovation Edition lanserades till MY17 så är de allra flesta bilar utrustade med det och därmed välutrustade med allt det du efterfrågan. Till MY18 var de flesta som såldes 40e, jag skulle dock undvika den då en 4-cyl motor inte hör hemma i en sån bil, och skattevinsten är endast några tusen gentemot idag där skillnaden ligger på 15000 +/- mellan 40i och 45e. Hur som helst så är mitt budskap att för 500K kan du få ett riktigt fint exemplar av F15, helst med 40d, då har du en grym bil som du garanterat kommer att bli nöjd med och till en begränsad värdeminskning.
Med känsla 2021-02-20 23:08
@REG: du måste skämta? Menar du seriöst att du tycker F15 är en bättre bil än G05? Intressant hur man kan ha så skilda uppfattningar! Jag tycker precis tvärtom! Det är ju totalt olika bilar vad gäller ex vis komfort, motor och det mesta. Jag har precis som du 40i som är en fantastisk bil, vilket jag senast idag påpekade för min fru när vi var ute och åkte en femton mils runda. Jag har haft rätt många F15 från första till sista årsmodell. Alltid nöjd. Med M50d, 40d och 30d. Men G05 40i ligger i en helt annan division.

/Anders
ChristianIII 2021-02-21 10:20
Intressant med så olika uppfattning om vilken av F15 och G05 som är att föredra. Jag hittade en liknande diskussion på ett engelskt forum.

Mitt dilemma är att jag var ganska trygg i min uppfattning att en begagnad X5 från typ 2017-2018 skulle passa oss bra. Men nu när jag får veta att vissa upplever så stor skillnad mellan X5 av 2017-2018-årsmodell till 2019 och framåt blir jag ambivalent. Eftersom jag inte är beredd att lägga mer än 500,000 så verkar X5 G05 utesluten. Med hur ser ni på X3? Jag verkar kunna få en X3 från 2019 utan att behöva lägga mer än 500,000. Är X3 från 2019 att föredra framför en X5 från 2018?
Med känsla 2021-02-21 12:58
X3 har aldrig tilltalat mig. Däremot får du ju en nyare bil men med sämre utrymme och komfort samt även sämre utrustning och sämre stolar inte minst.

Den här X5 kom ut idag som ser ut att ha bra spec iaf. Sent uttagen 2018, så sista av F15

[LÄNK]

Kanske något med bra prut? Vet dock inget mera om bilen.

/Anders
REG 2021-02-21 13:19
Först, låt mig förtydliga, en nyare bil är som regel alltid en bättre bil, och så är det såklart även avseende F15 - G05, MEN, tyvärr så brister G-bilarna av kvalitetsproblem som dess föregångare (F) inte ens var i närheten av, vidare så har man även använt billigare material på ytor som inte ligger direkt i blickfånget osv. Jag har haft en mängd F bilar och inte en enda gång har de haft några problem eller störningar som föranlett verkstadsbesök utöver ordinarie servicetillfällen. Mina nuvarande bilar, G30 MY19 och G05 MY20 har varit på verkstad ett antal gånger vardera och tom fått åka bärgningsbil dit för mystiska småfel, med det sagt och med den generellt högre kvalitetsnivån på F15 så skulle jag, för den pengen hellre köpa en så ny F15 som möjligt än en ”gammal” G05 utan garanti. Det kommer garanterat bli ett trevligare och mer bekymmerfritt bilägande men med fortsatt hög premiumkänsla.

Vad gäller jämförelsen med X3 så är den största skillnaden komforten, som nämnts ovan avseende t.ex. stolar, enkelt utryckt kan man säga att X3 motsvarar 3-serie i komfort och X5 motsvarar 5-serie. Vidare så är det ganska ovanligt med 6-cyl i X3 vilket i sig gör mycket för hur man upplever en bil.

Mitt huvudtips är fortfarande en så ny F15 som möjligt med 6-cyl diesel 30d eller 40d, t.ex. den i länken ovan.
Med känsla 2021-02-21 18:25
Oj, tragiskt med din erfarenhet @REG. Jag har iaf - ännu - haft tur då, iofs har jag ju garanti kvar till i höst men vet att de gjorde något byte av nån större grej på garanti inspektionen i höstas men minns nu inte vad det var. Inget jag hade märkt dessförinnan men det var väl nån felkod de fick. En ytterligare sak som jag tänker på är hur mycket större G05 känns än F15, har dock inte kollat varken inner- eller yttermått då det är no-brainer för mig, men även att bilen är väldigt mycket rappare och smidigare i chassit och sen LUFTFJÄDRINGEN, här har vi skillnad natt mot dag jämfört med mina tidigare F15. Men jag skulle gå på en F15 av sista modellen, troligtvis 40d som räcker alt M50d om den fanns kvar, minns inte nu, framför en X3 som ju som ovan nämns är som en högre 3-serie. Men man får ju iofs en nyare bil sannolikt med fabriksgaranti kvar, vad nu det kan vara värt om man lägger till högre skatt också, som kanske iofs jämnas ut av lägre försäkringspremie.

/Anders
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan