Forum Senaste Sok
Rubrik: Dyrt att reparera elbil
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Buspelle 2021-02-04 09:18
[LÄNK]
Löwet 2021-02-04 09:36
Jupp. Tyvärr syns det på försäkringspremierna.
Asken 2021-02-04 09:37
Byt däcken för 350kr på parkeringen utanför stormarknaden och få reparera bilen för 350000kr:))
Johan B 2021-02-04 09:40
En del elbilsfanatiker kommer nog tyvärr upptäcka att det blir minst lika dyrt att åka elbil som det varit att köra fossilbilar...

"Gratis el" finns inte och kilometerskatten kommer tillbaka för att kompensera statens bortfall i bensin- och dieselskatter.

Frågan är vad som händer när allt fler amatörer börjar meka och "modifiera" sina elbilar!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Löwet 2021-02-04 10:03
KM skatten kommer i så fall tillbaka på bensinbilar också och bli högre. Tro inget annat.
Asken 2021-02-04 10:14
Eller så tar dom bort fordonsskatten helt och lägger all skatt direkt på bränslet, radikalt.
Mvh
Asken
Johan B 2021-02-04 10:48
Tja, var vi landar där vet vi nog inte nu, men kontentan är nog i alla fall att det inte kommer att bli billigare att köra bil oavsett vilket "drivmedel" bilen har.

[LÄNK]

Mvh
Johan B

MUC 2021-02-04 11:06
Redan idag är det betydligt dyrare att köra el/hybrid jämfört med bensin eller diesel. Skillnaden är bara att laddningsbara bilar är subventionerad via skattsedeln så det är någon annan som betalar merkostnaden. Det är ytterst få el/hybrider som säljs till privatpersoner just för att det är så dyrt jämfört med konventionella motorer.

Vi får väl se vad som händer med försäljningen med laddningsbara bilar när subventionerna försämras och det är mer från den egna plånboken som drabbas.

[LÄNK]

AlexanderK 2021-02-05 10:14
Instämmer med MUC, det är redan idag dyrare att köra elbil än vanlig fossilbil, även om vi inte låtsas om supermiljöbilspremien utan låtsas att det är det "riktiga" priset på bilen.

En hybridare av de vanliga märkena kostar nästan dubbelt så mycket som hybrid jämför med fyrcylindrig bensinare. En modell som jag tittade på själv var VW T-roc eller T-cross och där såg prisjämförelsen ut så ungefär sam den rena el-bilen ID-3. Man ska köra rätt många mil för att tjäna in merkostnaden vid köp som i runda slängar är 200 tkr.

Laddar man dessutom på offentliga laddstolpar så tjänar man ju inte in någonting, eftersom priset per kwh ofta är 9-10-11 kr på dessa. Hemma laddar man ju för 1,25 kr/kwh.
325cabrio 2021-02-05 10:48
@Alexander K . Vissa kan ladda gratis på jobbet, det bättrar kalkylen något men ändå svårt att räkna hem om man ska köpa bilen själv.

Dock tvingas ju mågna tjänstebilsförare köra lågutsläppsbilar och då är ju hybrid val.
Hur är reglerna för tjänstebil (vet att det finns olika varianter av tjänstebil men förklara gärna för de oliak varianterna) när man laddar hemma - kan man dra av för elkostnad på något sätt?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Löwet 2021-02-05 13:03
Inga avdrag finns idag. Det beror på bränsleavtalet. Har man förmån av bränsle så kan man i princip skita i att ladda hemma. Man får skatta så mycket för varje privatmil ändå. Visst, mängden bränsle som tankas sjunker lite men det blir knappt mätbart om man inte kör mycket.

Kör man bil med eget bränsle mot milersättning så är det i dagsläget väldigt lönsamt att ladda hemma.

T-cross vs ID3? Det är inte riktigt samma sak så att säga. ID3 är större än en Passat invändigt, T-cross är en Polo. 100hk vs 200 osv.

Folk här jämför gladeligen fossilbilar med halva effekten och halva utrustningen och kommer fram till att det på grund av det är dyrare att köra el. Endast Ulf Brunnberg kan komma fram till den slutsatsen.
Johan B 2021-02-05 13:45
Men det blir väl lite konstigt om man kalkylerar med "gratis el", det blir ju lite som att säga att man kan tanka gratis diesel då man har en skogsmaskin som tankas med farmartank som man tankar ifrån...

Oavsett tycker jag att kalkylerna i båda lägren ofta kan vara lite bristfälliga! ;)
Många blundar för olika faktiska kostnader som någon annan betalar i stället för att räkna på vad det faktiskt kostar totalt med de olika alternativen.

Detta inlägg handlar inte i första hand om denna tråd utan hur debatten ofta förs generellt när det ska räknas på olika kostnader på olika fordon.

T ex. [LÄNK]
Där räknar man med att först "tanka fullt" billigt hemma för att sedan stödladda till "mack-pris" under färden.

Men man räknar lustigt nog inte med ev. drivmedelsrabatter för fossilbilen (eller att någon kanske har "tankat gratis" innan avfärd via farmartank).
Rättvist vore väl att räkna på att Teslan skulle tankas "publikt" hela vägen eller åtminstone "tanka fullt" efter man kommit fram till målet, för då är man ju inte hemma och kan tanka billigt, för att få en jämförbar kalkyl.

Dessutom anger de förbrukningen till 0,7 liter milen för en bensinbil...vilken S60 drar det i landsvägskörning?
Tar man en snålare dieselbil som numer är klart dominerande i förhållande till bensinbilar, lär kalkylen få ett annat utfall...

Nu är iofs kanske "Tesla-sekten" generellt värst i sina argument då de t ex. ofta "glömmer" att staten har betalat stor del av bilens pris och gärna försöker boosta upp kostnaderna för andra alternativ..

Som sagt, kalkylerna haltar ofta och då blir det knasigt!

Mvh
Johan B

Löwet 2021-02-05 14:21
Varför skulle man räkna med gratis diesel när 0.5% av befolkningen kan det på sin höjd?
Varför skulle man inte räkna med att ladda hemma när >90% laddar hemma?

Det här är något som fossilbilsägare aldrig förstått riktigt - man åker inte och "tankar" en elbil. Det är så extremt sällsynt att det inte är sant. Jag som åker en elbil med "kort" räckvidd har behövt stödladda 2ggr på ett helt år. Det gjorde jag på Ionity och genom avtalet med bilmärket så kostade det 3.5kr kwh. Min bil drar typ 2.8kwh/mil så det kostar då 9.80kr/mil. Motsvarande en dieselbil som drar 0.65.

Det här är ju lite från ämnet om dyra reparationer (som är sant) tyvärr men det var inte jag som tog snedsteget ;-)

Jag gjorde noggranna kalkyler när jag leasade min senaste bil och sanningen är att jag inte hade råd att åka diesel ens om jag skulle vilja. En motsvarande dieselbil (Q7 50 TDI 286) blev dubbelt så dyr per månad. Nu är det förstås leasing men varför ska man räkna privatköp när det inte är någon som privatköper bilar i elbilsprisklass ändå? Varken bensin, diesel, el eller hybrider privatköps i någon signifikant utsträckning. En vanlig BMW 5-serie leasas till 92% av köparna! (Bilsweden 2020: 3341juridisk/3630totalt)
MUC 2021-02-05 14:43
Om man nu ska försöka ta ett exempel på bil med likvärdig utrustning och hästkrafter så är Golf ett bra exempel. En Golf GTE har ett grundpris på 429.900 och en Golf GTI på 339.400. Så drygt 27% dyrare.
Löwet 2021-02-05 15:00
Den är ett bra och rättvist exempel absolut. De har samma utrymmen och ungefär motsvarande standardutrustning. Men du bör åtminstone ta med att den med automat kostar 354k. Sen tillkommer 7046k x3 i skatt, den kan vi ju inte bara räkna bort. Så kostnaden enligt mig blir 375.138kr som vi jämför med 429.000, dvs 13% billigare. (53.862kr)

Sen börjar räkna driftskostnader. Säg att GTIn snittar 1l/mil, glöm att det blir mindre om bilen ska användas. Vi kan räkna på 0,6 för GTEn, vi har tung gasfot. På 2000mil/år och 36 mån blir det 0,4*15*2000 = 36.000kr extra i soppakostnad. Den här skillnaden är snällt räknad för GTIn. Om man regelbundet snittar under 4mil kommer snittförbrukningen bli 0.2lit/mil om ens det på GTE.

53.862-36.000kr = 17.862kr i ledning nu för GTIn i detta snälla exempel. Sen blir det en fråga om vilken som har bäst restvärde, hur din ev. milersättning räknas osv. Därefter kan vi räkna med bonusen om vi är på det humöret. 41.436kr i bonus för en privatköpare får man.

Som företagsköpare är det 52 790 kr/år vs 45 204 kr/år i förmånsvärde
Johan B 2021-02-05 16:48
Löwet, teslaklubben hade räknat på en resa mellan Stockholm och Göteborg - den kalkylen haltar på flera plan, men skönmålar driftkostnaden hos tesla.

Hur ska t ex. teslaföraren ta sig hem igen? Eller räknar de med att det är en flyttresa från ena staden till den andra? Återresan blir ju markant dyrare än ditresan...

Sedan är det som sagt lite konstigt att man väljer en bil (utan att specificera det närmare exakt vilken modell) som drar 0,7 liter/milen när det är landsvägs-körning det handlar om.

Jag förstår att de flesta laddar elbilarna hemma eller på jobbet men i det fallet som jag länkade till var det långkörning.

Mvh
Johan B

Löwet 2021-02-05 16:54
"Hur ska t ex. teslaföraren ta sig hem igen? Eller räknar de med att det är en flyttresa från ena staden till den andra? Återresan blir ju markant dyrare än ditresan"

För att det är så man gör. Man snabbladdar för att komma fram, sen laddar man på destinationen till helt andra pengar. Man fyller inte tanken helt på snabbstation, det är bara för att komma fram. Sen är man ju på hotell eller på besök nånstans där det numera nästan alltid finns laddmöjlighet att fylla batteriet under besöket. Gratis eller till långsamladdningstaxa. Att man skulle åka Stockholm-Göteborg-Stockholm utan ärende eller paus blir ett krystat exempel bara för att man vill att dieselbilen ska vinna. Det är 94 mil.

Sen är jag inte heller med på hela Teslakalkylen, det kostar inga 2kr per mil längre att åka elbil, framförallt inte på vintern. 0.7l/mil känns dock väldigt rimligt för en normalbil på motorväg.
lanab 2021-02-07 11:55
@MUC

I Danmark avtog nästan all försäljning av Teslor när man tog bort subventionerna.
bluetrain 2021-02-08 23:07
Elbilar är säkert dyrare om något går sönder men just Jaguar ger jag inte mkt för. En fd kollega hade en motsv 3seriejagga för några år sedan. Efter några månader fick han ngt skumt tvåtaktarljud från motorn. Efter några turer med service... Lösningen? Ny motor från Jaguar. Efter detta har jag inte ens övervägt att ens överväga en Jaguar.
crille82 2021-02-09 08:11
Du är medveten om att sådant kan hända på precis alla bilar? Det är just för sådana fabrikationsfel man har garanti.

MVH Christofer
Verdi2 2021-02-09 09:19
lanab,
Staten måste styra bort "marknaden" från felaktigt beteende. De som var vana att dumpa farligt avfall i närmaste skogsdunge tyckte säkert också att det var fjantigt att behöva ta hänsyn till naturen när det blev olagligt att göra så. Det är ju mycket billigare att bara kasta asbesten nånstans än att deponera den dyrt på ett ställe som kan hantera den säkert.

Är lite samma sak med fossilbilar. Vi måste komma bort från det oavsett hur "billigt" det är "egentligen". För precis som med asbesten i skogsdungen finns det sekundära kostnader att ta hänsyn. Och då inte bara monetära. Både människor och natur far illa av fossilbilar oavsett hur macho man själv tycker att man är.
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan