Forum Senaste Sok
Rubrik: Vilken effektoptimering är mest "prisvärd" för en M5 E39?
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Janne T 2020-12-24 21:28
Hej!

Har nu på allvar funderat på att optimera effekten en smula på min M5:a..
Kommer inte att göra detta själv!

Är det via Köhler man ska gå?, dvs med deras kunnande, extraktorgrenrör av ett välkänt fabrikat(portning toppar blir kanske/troligen lite för dyrt enligt min budget iaf) + lite mer öppnat flöde resten av vägen ut s.a.s + tuning av styrbox etc för att få detta att fungera utan problem...kanske.

Ju mer jag tittar på mitt grenrör så förstår jag inte hur BMW kunde snåla med att trycka dit ett 540 grenrör från fabrik till M5:an...suck!
Men visst förstår jag att 400hk var målet och det räckte med detta grenrör som fanns på hyllan s.a.s...men hur som helst störande trist.

Någon här som kan utveckla vad som bör/kan göras med en budget på låt säga 50´.

Vill INTE ha kompressorkit(beg eller "nytt") utan det ska isf bli en "sugtrimning" enbart..
Skulle vilja nå det som många menar att man kan få "relativt enkelt" med en M5 E39, dvs bara ett öppnare flöde på avgassidan.40-50hk extra menar en del att man kan få med bara detta.

Strypningen sitter ju främst i grenröret, kanske räcker med att bara byta detta?

Någon här med egen erfarenhet av trim till M5 E39?

Skulle också vara intressant att få veta vad ni skulle rekommendera för firma att anlita enligt ovanstående funderingar.

Mvh Janne.
Bianca 2020-12-24 23:50
Supersprint alt Eisenmann hela vägen ligger på ca 40-50 papp, då får du ca 40-50 hk extra dvs 440-450 hk
Bianca 2020-12-24 23:51
Jag hade Supersprint Race efter kattarna på min gamla M5-2003/03
Bianca 2020-12-24 23:52
[LÄNK]
bikermike 2020-12-25 09:30
Jag har själv pratat med Köhler om det här, grenrören är hemska.
Grenrör, avgasrör och mappning hos honom ger ca 50hk.

Till min S54 nämnde han Super Sprint step header som ett mycket bra val.

Mvh Micke.
Janne T 2020-12-25 16:38
Jo...jag har ju varit i en diskussion tidigare om Schmiedmanns grenrör, men där var det ju lite osäkerhet om prestandan i dessa...t.ex.

Kanske måste prata med Köhler om detta..

Super sprint är ju det "säkraste valet" har jag förstått mht kvalité och prestanda när det gäller just avgasprylar till S62.
Inte gratis, men det är kanske så att man måste gå den vägen om man ska bli nöjd totalt sett.

Tack för input.

Mvh Janne.
NGV11 2020-12-25 19:29
Tjena Janne.

Skriv gärna en uppdatering om du pratar med Köhler. En stor del av totalkostnaden som jag förstått det innefattar installation. Schmiedmann’s skulle ha ca 16000kr för montering för några år sen.

Janne T 2020-12-25 22:26
Jo..

Visst kan man säkert spara en slant om man monterar själv, men det kräver en bra lokal och utrymme vilket jag just nu saknar..

Sedan ska det fintrimmas mappas och det måste en bra firma göra för min totala "må bra" feeling iaf.
Visst kan man göra montering etc lokalt med lite hjälp, men som sagt, slutresultatet vill jag ska vara fullgott.
Skulle först vilja köra min bil på rullande landsväg för att se vad jag har nu s.a.s. och givetvis efter för att se om det blev förväntat resultat.

Såå....ja, jag ska ringa runt lite i frågan när helgerna är över.

Mvh Janne
bikermike 2020-12-26 16:55
Då har du Köhler som har allt du söker?

Yggdrasil 2021-01-31 11:03
Hej

Jag har fullt Supersprint monterat på min e39 M5, som sagt det kostar och om det är värt det är upp till var och en att svara på.
I mitt fall anser jag det vara värt det jag älskar ljudet och gasresponsen är underbar. Fick sista delen monterad förra året vilket var kattarna..iår tänkte jag bänka den samt optimera för fullt Supersprint.
Har även haft tankar på nytt CAI...Eventuri eller Dinan men tror jag behåller original då kapaciteten säg var väldigt god redan.
Janskers 2021-01-31 12:45
50hk +?

Har någon bänkpapper på detta eller är det vad man googlat?

Tacksam för svar.
Yggdrasil 2021-01-31 14:12
@ janskers

det finns är väl allmänt känt att du har original headers som flaskhals..exakt hur mycket det gör ja det är olika..men det finns info t ex här..ett xx antal bänkningar... sen förstår jag inte varför ett googlat resultat skulle vara sämre än ETT bänkpapper?

[LÄNK]
Janskers 2021-01-31 14:29
Nyfiken på om någon här har bänkat efter mod.

mvh
Yggdrasil 2021-02-01 08:22
M5board skaparen Gustav är ju svensk och han kanske finns här samt att han optimerade sin gamla.
Förstår iofs inte varför du vill veta om någon här har bänkat sin då det bästa resultatet är att flera oberoende samt olika bänkar påvisar ungefär samma resultat likt tråden på M5board.

Jag ska ev bänka min i sommar skulle jag få 500hk på bänkpappret är ju inte det en sanning även om jag har pappret och kan visa det här... då är ju ett googlat resultat av flertalet bilar en bättre indikation på var jag ligger.
Janskers 2021-02-01 10:15
Ok.

En bekant ska beställa avgassystem till sin och funderar om han ska beställa hela eller låta org grenrör sitta kvar.

"Jag ska ev bänka min i sommar skulle jag få 500hk på bänkpappret är ju inte det en sanning även om jag har pappret och kan visa det här... då är ju ett googlat resultat av flertalet bilar en bättre indikation på var jag ligger."

Vet inte riktigt hur du tänker där men ok, kanske bättre att låta bli och spara pengarna isåfall?

Janskers 2021-02-01 10:16
I så fall*
Johan B 2021-02-01 10:26
Med tanke på att största effektökningen lär komma av byte till bra utformade grenrör (särskilt med tanke på hur illa de är i original) skulle jag personligen prioriterat grenrören före resten av avgassystemet om jag skulle behöva välja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Yggdrasil 2021-02-01 12:22
Bänkning kommer isåfall ske före och efter optimering av mjukvaran. Mest för att jag är nyfiken.

Janskers 2021-02-01 12:45
Johan B: Ok. Lutar mot hel för honom.

Yggdrasil: Okej, låter som en bra plan men du vet ju redan vad det kommer visa?

"då är ju ett googlat resultat av flertalet bilar en bättre indikation på var jag ligger."
Yggdrasil 2021-02-01 13:40
@ Janskers vet jag? Jag vet vilket spann det handlar om,vilket man gör i dom allra flesta fall av bänkning av en sugmotor. Görs i samband med mjukvaruoptimering till ett bra pris. Mer frågor?

Janskers 2021-02-01 13:54
Yggdrasil:

Du skriver så.

Min fråga var om någon här har bänkat efter mod.

Mvh
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan