Forum Senaste Sok
Rubrik: Fjärren på ena nyckel funkar EJ, E46?!
Tomas_e36 2020-11-26 17:55
Köpte nyligen en e46 där fjärrfunktion på en nyckel av två som följde med funkar ej. Jag öppnade upp den nyckel och mätte upp spänningen till ca 0,22 V när det ska vara 3V.
Jag bytte till nytt batteri och trodde att det skulle funka men icke. Så jag testade med att initiera nyckel och när jag gjorde det så låste alla dörrar sig och låste upp igen (ptecis som det ska vara), asså fjärren funkade men sen hände det inget flrutom bagaluckeknappen, enda som funkar. Samtidigt som andra nyckel som är fullfunktionelig slutade fungera (fjärren). Då initierade jag den funktionella nycken och då slutade den ofunktionella funka (iaf bagagelyckeknappen, enda som gick).
Starta bilen går med båda iaf.

Vet nån vad det är för strul?
lenwib 2020-11-26 19:24
Det framgår inte riktigt av din presentation, om du har gjort så, men jag tror att båda nycklarna måste initieras samtidigt, dvs i en följd. Först nyckel nr 1 enligt det av dig uppenbarligen kända schemat, och strax därefter nyckel nr 2 enligt en något reducerad procedur.

/Lennart
Tomas_e36 2020-11-26 19:35
Lenwib, tack för svaret!
Jag forskade lite på nätet nu under tiden och hittade youtube video där nån säger samma sak fast för en e39, gissar att det är samma procedur.
Om jag förståt rätt från video så ska man in med första nyckel i tändningslåset och vrida till läge 1, sedan dra ut och hålla lås upp knappen samtidigt som man trycker tre gånger på lås knappen (då ska dörrana låsas och låsas upp som täcken på att allt gick bra) och därefter ska man ta andra nyckel utan att stoppa den i tändningen utan börja trycka knappar som med nyckel 1 och då ska det tydligen initiera andra nyckel efter det.
Har jag förståt det rätt!

Men då undrar jag varför den andra nyckel som jag bytte batteri när jag initierade den så gick dörrana i lås/lås upp läge, alltså initieringen gick bra men sen funkade inte lås/lås upp knapparna, endast bagagelucke knappen som funkade?
Det är det som jag tycker är konstigt!
lenwib 2020-11-26 20:28
Det där med att andra nyckeln skall initieras ”utan att börja trycka knappar som med nyckel 1” förstår jag inte riktigt.

Men detta forum har behandlat temat många gånger. Använd sökfunktionen högst upp här och skriv in t ex ”initiering near nyckel” så får du många träffar, t ex den här:
[LÄNK]

Det där med ”endast bagageluckan” i ditt fall låter sig inte enkelt förklaras, såvida du inte har missat något viktigt. Fast det verkar ju som att du gjort det, eftersom den ursprungligen felfria nyckeln efter din operation fått en defekt funktion.

Du får nog tänka ett varv till. :)

/Lennart
Tomas_e36 2020-11-27 18:35
Gjorde ett lyckad initiering av båda nycklar enligt forumlänken som Lennart länkade här men fortfarande fel på den nyckel som jag bytte batteri i.
Den initierades som den ska med lås/lås upp manövern men sedan funkar inte lås/lås upp knapparna ändå, endast bagaluckeknappen som bilen reagerar på.
Man kan nästan tro att det är fel på mickrobrytare/knappar till lås/lås upp med om det hade varit fel på de så hade inte initieringen gått igenom då det är ju de knappar som man använder för initieringen.

Har någon något att säga om det mysteriet?
Besvara