Forum Senaste Sok
Rubrik: Försäkringsbolag och Bilia skyller på varandra HJÄLP!
kakaditoo 2020-11-26 16:30
Lämnade in min F30 335D hos BMW segeltorp under sensommaren.

Jag sa väldigt tydligt att problemet med största sannorlikhet är fördelningslådan. Man felsöker och kommer fram till att diffen behöver bytas och man gör det.

Problemet kvarstod och jag lämnade in den igen igår och sa att fördelningslådan fortfarande är trasig. Efter felsökning kommer man fram till att det är sant. Problemet är bara att jag behöver betala självrisk igen på 8000?

Är det rätt tycker ni?

Man upptäcker alltså inte fördelningslådan första gången.

De skyller på varandra. Försäkringsbolaget säger att man inte kan svara på varför den som felsöker inte kunde hitta problemet. Segeltorp säger att jag skall försöka övertala försäkringsbolaget.
Johan B 2020-11-26 16:34
Du har lämnat in bilen för felsökning/reparation till verkstaden och de har ännu inte lagat felet du lämnade in den för - det är verkstaden som är din kundkontaktyta och det är de som ska lösa problemet...

Du som lekman kan inte lastas för att bilen inte är reparerad genom att verkstaden bytte fel komponent!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
DLC 2020-11-26 18:13
Jag känner tyvärr igen uppmaningen att själv förhandla med försäkringsbolaget. Det ska man inte behöva, utan det är verkstan som är den du anlitat.
blixten 2020-11-27 09:27
Det gamla vanliga med andra ord, att de som gjort fel inte vill stå för konsekvenserna.
AlexanderK 2020-11-27 10:57
Rimligtvis så är ju detta en felsökningskedja där det kan finnas olika komponenter som är trasiga. Komponenten 1 är hel, 2 är trasig, 3 är hel, fyra är hel och komponent nr 5 är trasig, vilket innebär att bilen inte kommer gå bra förrän både komponent 2 OCH 5 är bytta. Då blir det ju tydligt att det hela är EN reparation och ETT försäkringsärende. Att verkstaden får undersöka bilen flera gånger är ju bara en mindre obekvämlighet som ju inte kan leda till att det bedöms som två maskinskador.

Klargör detta för försäkringsbolaget, så lär de inse att det är ETT ärendet med en självrisk och inte två ärenden med två självrisker.
MUC 2020-11-27 14:06
Jag håller inte med, det är BMW segeltorp som bytte fel pryl första gången.
Det måste de stå för och inte kunden.
Att försäkringsbolaget inte vill betala två gånger för att verkstan har klantat sig är väl egentligen självklart. Premierna är tillräckligt dyra som de är.
crille82 2020-11-27 14:31
Vet vi att diffen som byttes var felfri?

MVH Christofer
MUC 2020-11-27 21:35
Har egentligen ingen betydelse om diffen var felfri - oavsett så kvarstår problemet som skulle åtgärdas.

BMW segeltorp är trots allt en auktoriserad BMW återförsäljare/verkstad? Och om inte de kan ställa en korrekt diagnos så undrar man vem som kan det.
Det måste vara otroligt ovanligt att diffen pajar på en fyra-fem år gammal bil?

Det borde inte vara ett försäkringsärende överhuvudtaget kan man tycka.
Oavsett om diffen eller fördelningslådan pajar på en såpass ny bil borde det bli goodwill från BMW - tycker jag.

DLC 2020-11-28 08:57
Tycker vi är något intressant på spåret här. Just att försäkringsbolagen ska stå för fördelningslådor som uppenbarligen har ett alldeles för högt utfall Kan man diskutera. Hur stor andel får gå sönder för att det ska anses som en maskinskada respektive ett systematiskt fel? Nu har jag inte statistik och kan inte bedöma detta men det verkar alldeles för vanligt med trasiga fördelningslådor.
Haas 2020-11-28 11:02
Det är inte första gången en stor auktoriserad verkstad gör bort sig. Och det blir många gånger kunden som kommer i kläm.
Detta ska vara någonting som Bmw och försäkringsbolaget ska sköta. Om du nu ska betala en självrisk igen så kommer dom ju ändå ha ett ärende med försäkringsbolaget igen.

Tyvärr är det ju oftast verkstadens ord som väger tyngst i såna här fall. Men om du pratar med försäkringsbolaget så ska du ju verkligen trycka på att du själv nämnt första gången att problemet antagligen var fördelningslådan.

Anser inte att du ska behöva betala en självrisk till.
kakaditoo 2020-11-30 07:17
Jag har kontaktat Bilia och väntar på att verkstadschefernas chef hör av sig. Otroligt hur man kan bete sig på detta sätt mot sina kunder. Verkstadschefen försökte dumförklara och prata bort att man felsökt åt helvete med att ”det kanske var fel på diffen också” och typ ”vi tänker inte stå för detta problem det får du ta med ditt försäkringsbolag”

Jag trodde i första hand att länkarmen pajat. Köpte in en och skulle då byta ut. De satt i princip löst. De hade alltså inte dragit åt ordentligt efter diffbytet.

Man försökte få mig att betala 8700kr då man skickade rekommendation att skruva loss ena skruven till länkarmen, fixa ”gummit” och skriva tillbaka, se bild:

[LÄNK]
Ulf530 2020-12-01 09:54
Har du bilen som tjänstebil eller privat?
Om du är privatkonsument så har du långtgående rättigheter och verkstaden är generellt och oftast ansvarig, verkstaden har oftast bevisbördan = måste fixa "nästan allt".
Men om bilen är en tjänstebil och ägs av en juridisk person (företag) så måste ägaren själv sköta processen, ägaren har oftast bevisbördan, och man har inte alls samma rättigheter som i konsumentköplagen.
kakaditoo 2020-12-05 14:41
Orkade inte tjaffsa me de och det slutade med att jag betalade självrisken. De bytte till en helt ny fördelningslåda... men! Ingen skillnad på bilen. Exakt samma problem fortfarande...
MUC 2020-12-05 15:10
Vad är det egentligen för fel på bilen? Vilka symptom?
Synd att du inte orkade tjafsa, nu kan Segeltorp klämma på dig på ytterligare en reparation/självrisk.
kakaditoo 2020-12-05 16:53
Vid fullt rattutslag och gaspådrag vibrerar hela bilen, särskillt när man exempelvis backar ner för trottoaren.
Snart525iA 2020-12-05 18:38
Blir sjukt impad av BMW-verkstaden.
Slutar nog med att Perra eller GW får städa efter klåparna.
kakaditoo 2020-12-06 13:29
Kan man anmäla detta till ARN eller nåt? Det är helt sjukt hur de kan bete sig såhär mot kunder!
kakaditoo 2020-12-08 18:11
Löste problemet genom att gå till en bekant som utförde:
Grundinställning rattaxel
4 hjulsmätning

Man utförde alltså inget sånt varken vid diffbytet eller vid byte fördelningslådan...
AlexanderK 2020-12-08 23:52
Det är klart du kan anmäla det till ARN - om du sen får rätt är en annan sak. Eller så kan du göra som Jonathan Oussenkamp och anmäla BMW Sverige till Arn och hoppas på att de inte svarar inom utsatta 90 dagar (eller vad det nu är för tid) så Arn automatiskt går på din linje.

En lärdom av det hela är väl dock att du hade helt fel? Eftersom du ju trodde det var fördelningsväxellådan, och det berodde på dålig hjulinställning eller rattinställning.
Besvara