Forum Senaste Sok
Rubrik: Omöjligt att få ut historik om service o reperationer hos BMW
NGA 2020-11-25 18:21
Hej
Ringde BMW idag och frågade om man kunde få ut nån historik på en bil man är ägare till,
men det gick inte dom fick bara lämna ut till den ägare som ägde bilen just då,så det betyder att man
inte kan ta reda på nåt om bilen tiden innan man själv blev ägare,och minns man inte om det har hänt nåt
med bilen man själv kör då kan man ringa BMW så talar dom om vad man hittat på med bilen.Vad är det som gör detta så svårt ,bilen ifråga är 20 år gammal går som en klocka och är i jättefint skick både in och utvändigt.
Haas 2020-11-25 21:52
Tycker det låter konstigt. Historik på en bil är är inte belagd med någon form av sekretess knuten till en viss person.
Säker på att du uppfattat det svar du fick helt rätt, och att de inte var pga någon form av begränsning av info i deras system? För 20 år sedan lagrades inte allt elektroniskt i samma utsträckning som det gör idag.
olaO 2020-11-25 22:19
Jag fick ut det som fanns på min e61 från BMW för ca ett år sen när jag köpte den.
På äldre bilar brukar det bara finnas garantiåtgärder sparade i systemet.
Låter mycket märkligt detta. Vilken BMW återförsäljare ringde du?

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
Johan B 2020-11-25 22:21
Det kan nog stämma.

Jag har hört att BMW har börjat bli kinkiga på detta och det är globalt.

Tidigare fanns t ex. servicehistoriken för F31:an med i car-info, men nu är den borta...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bianca 2020-11-25 22:21
Service history by vin
Bianca 2020-11-25 22:27
Jag har full service historik genom VIN från AOS Login - BMW Group
All service som är gjord, datum, miltal, garanti åtgärder, utrlista, osv osv
Bianca 2020-11-25 22:38
Exempel på min

[LÄNK]
Z4-pirayaN 2020-11-26 08:38
Bianca , så du kan ta emot VIN och göra uppslag vid intresse? :)
hur ser det ut för en äldre bil? tex: WBABT51040LR81215
Bianca 2020-11-26 09:03
Jag kan inte, däremot min bekant
lanab 2020-11-26 09:19
Det är GDPR dom hänför till men det gäller inte riktigt i detta fall då du är ägare och vissa tyder reglerna fel.
AlexanderK 2020-11-26 10:18
Instämmer med Lanab, de hänvisar till GDPR och vissa tolkar ju detta lite fel, både i bilbranschen och för övrigt i fastighetsbranschen också för övrigt.

Det är ju rätt vanligt att GDPR-reglerna övertolkas av överförsiktiga handläggare som hänvisar till "våra jurister" och så kanske inte alls är så juristerna sagt.

Dock finns det faktiskt en viss poäng med det; om BMW lämnar ut servicehistorik till dig som är spekulant på en bil som jag har ägt och så vill du se underlag på att kamkedjestrulet på en 120 är åtgärdat 2015 och BMW tillhandahåller dig underlaget på det så berättar de ju också för dig att det var JAG som ägde bilen under 2015 och det kanske jag inte alls vill att det ska lämnas ut.

Sen är det naturligtvis ingen sekretess (sekretess är för övrigt något som följer av lag, exempelvis banksekretss. Det finns inget som heter "bilsekretess") utan det är bara BMW ovilja att lämna ut det som det hänger på. BMW har heller ingen skyldighet att lämna ut information till dig om en bil när du inte ägde den.
NGA 2020-11-26 10:46
Nej jag uppfattade det nog riktigt frågade till och med två gånger för jag tyckte att
det lät konstigt att det var bara ägaren som ägde bilen vid det tillfället som kunde få ut uppgifter och det verkar ju hur dumt som helst nästan så man blir riktigt förbannad, det var Bmw i Malmö skall kanske testa en annan återförsäljare.
Löwet 2020-11-26 14:23
I BMWs egna verkstadssystem lär det vara arbetsordrarna som ligger sparade och dessa kryllar av personuppgifter som minst sagt omfattas av GDPR lagstiftning.

Datat som Bianca visar ovan är nåt helt annat
Rick 2020-11-26 15:15
Det som Bianca länkar till ovan är det man får ut av BMW (iaf i Sthlm) så det skall även BMW i Malmö klara av. Visar inga ägaruppgifter utan endast vad som gjorts med bilen.
Tror de började med detta efter att GDPR blev aktuellt för något år sedan.

/Rickard
AlexanderK 2020-11-26 15:20
NGA: Om vi lämnar GDPR åt sidan, skulle du själv uppskatta om BMW lämnade ut diverse arbetsordrar på bilar som du ägt åt höger och vänster till andra människor?
Eller bli uppringd av diverse konstiga spekulanter på bilar som du ägt som ifrågasatt varför du inte gjort ditt eller datt med bilen när du ägde den.

Sannolikt inte?
NGA 2020-11-26 15:27
Men tala om muntligt om där är gjort något med bilen berör väl inte personuppgifter
och så mycket mer uppgifter om ägare har dom väl inte mer det man får fram via
transportstyrelsen och merinfo.Konstigt att man får lämna ut besiktningsprotokoll
där står ju också om det varit något fel på bilen tycker det ligger i samma nivå.
Löwet 2020-11-26 15:41
Besiktningsprotokollen i fulltext tror jag inte du kan få ut, däremot resultatet av besiktningen. Dvs godkänd eller inte.
NGA 2020-11-26 19:36
Vad dom förra ägarna gjort eller inte gjort är väl ingen som bryr sig om ,det är ju inget man kan göra nåt åt.Men det skulle ju kunna vara så att det finns garanti åtgärder som aldrig blev gjorda det kan ju vara bra att veta eller man gjort nåt annat arbete på bilen.Skulle nån ringa upp mej och beklaga sig över mina avdankade bilar
så finns det off knapp på telefonen.Beträffande besiktnings kan man få ut uppgifter vad som är underkänt på bilen via transportstyrelsen 5-6 år tillbaka.
Besvara