Forum Senaste Sok
Rubrik: Omvänd stagger, samma däcdimension, eller spelar 1/2" fälgbreddsskillnad någon roll?
325cabrio 2020-11-23 16:29
Nu ska vi nörda på däck och fälgstorlekar:
Flera BMW fälgar är ju en halv tumme bredare bak än fram och man kör med lite bredare däck (och lägre profil) bak på sommaren. T ex 225/40/18 fram (8tum bred fälg) och 255/35-18 bak (8.5" fälgbredd).

Men så blir det vinter och då är det nog lite vanligare att alla 4 däcken har samma dimension t ex 225/45-17.
Har man en bakhjlulsdriven bil så sliter man ju ofta med bakdäck än framdäck och så vill man ha bästa däcken bak och däcken har rotationsriktining (dvs man kan inte byta höger/vänster utan att kränga av dem).

Nu har vi scenen satt, vad säger expertisen om att byta hjul fram och bak på vinterhjulen, dvs fortfarande alla 4 är 225/45-17 men att ha 8,5" fram och 8" bak, för de 8" som var framdäck förra året har bättre mönster (=lite mindre slitna). Givetvis är det plats i skärmarna så det inte tar i, nu är vi ju nere på 17"are.

Såklart tänkte jag INTE blanda fälgbredd på samma axel utan bara göra som man gjorde förr, skifta bak och framhjul för att slita dem lite jämt och ha bästa däcken bak. Höger bak blir höger fram och vänster bak blir vänster fram

Är detta en bra ide, eller inte?
Och varför/varför inte?

Jag funderar på detta på E46an som ju är bakhjulsdriven.

Jag tänker att så länge det är samma fälgbredd på båda sidor av samma hjulaxel och plats i innerskärmen så borde det vara OK.

Om man sedan tänker sig samma sak fast på en bil med Xdrive (och givetvis initierad efter hjulbyte), är det då enkel biljett till verkstaden för att byta fördelningslåda eller skulle samma sak vara ok där också?

Drar man det till extrem så kan man nog få skillnad i hjulomkrets, jag vet inte vad det kallas då man sätter smala däck på bred fälg så däcksidorna inte står lorätt (kallas det tyskstuk?). Då borde ju omkretsen bli mindre men blir det nämnvärd skillnad om fälgbredden diffar 12,5 mm?

Bild på vad menar med bred däck på smal fälg/tyskstuk:
[LÄNK]

Säg inte fråga BMW, de kommer att svara: Gör bara som det står i boken. Jag har också jobbat i kundsupport och det är det enkla svaret: Det har vi testat och vet att det funkar - allt annat är på egen risk. Men här på forumet tror jag finns klokare männsiskor än så som kan tänka steget längre och kvalificerat förutse konsekvenserna.

Ni som förstår frågan, förstår vad jag menar. Inte helt enkelt att förklara i text.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Johan B 2020-11-23 17:37
Det kommer inte att bli bra!

De bredare fälgarna har annan ET som gör att de hamnar fel i främre hjulhuset.

Har du staggered wheel setup, är du tyvärr "dömd till" att låta bakhjulen sitta bak och framhjulen fram...

Däremot brukar det oftast funka att köra med samma dimension även på de bredare fälgarna, även om det ger lite "tyskstuk" på bakhjulen.
Har du x-drive skulle jag dock inte experimentera med detta utan hålla mig till exakt de dimensioner som BMW anger OCH använda mig av stjärnmärkta däck (BMW OEM) om du kör olika dimension fram och bak, för att säkerställa att rullomkretsen är inom marginalerna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Stenback 2020-11-23 18:24
Är diffen bara en halv tum hade jag testat.

Visst, det korrekta är ju såklart att go by the book, men t.ex. eftermarknadsfälgar har sällan korrekt ET, i alla fall inte de billiga.
Har du sett några BMW som rullar med sådana? Verkar det fungera?

Det kanske inte blir optimalt, men förmodar att din E46 cab inte är daily driver på vintern?

Vill du vara mer korrekt så kosta på en omläggning annars så du får dina "slitna" bakdäck på framfälgarna och vice versa... känns ändå som att du släppt det überkorrekta redan, BMW original vinterdäck med samma dimension fram och bak brukar väl alltid komma med fälgar av samma bredd? :-)

//Stenback
LeMans Blå 2020-11-23 18:48
Jag har haft detta på en E91, 8 tum fram och 8,5 tum bak båda med 225/40 18. Funkade utan några konstigheter, visst kunde man se att när fram fälgarna satt bak att det vart lite längre in hjulhusen men inget som störde. Även bakfälgarna passade fram och vart inte längre ut än att dom fick plats.

Vad är det för ET på dina fälgar? Om det inte skiljer så mycket borde det funka utan problem.
325cabrio 2020-11-23 21:27
På E46an, som helt rätt inte körs så mycket på vintern (och har ingen Xdrive) är det klassiska E46M fälgar dvs m/68 med vinterdäck 225/45-17
[LÄNK]
Et 41 fram resp 50 bak så det skiljer 9mm i ET.

Tänkte inte på att det är en halv tums skillnad i bredd på dessa och att de då egentligen inte är perfekta för vinterdäck i samma storlek.

Är problemet med fel ET på fel axel mer än utseendemässigt och att inte ta i innerskärmar på en 2hjulsdriven bil?

Blir det konstig väghållning eller något annat?

Johan B 2020-11-23 21:38
Sätter du bakfälgarna fram, kommer de bygga mer inåt: (9 mm plus halva fälgbreddsökningen (0,5"/2)) = 15,35 mm.

Jag skulle inte rekommendera det!

Mvh
Johan B

325cabrio 2020-11-23 21:51
@Johan Jag hör vad du säger och du brukar ha rätt i vad du säger, men kan du förklara vad 15mm smalare spårvidd fram innebär (och motsvarande bredare bak)?

Låter som det skulle kunna bli något tokigt med väghållning, slingrigt eller vad?

Kommer jag att belasta något i jhulupphängningen på fel sätt?

Sverige 2020-11-23 21:55
Det skiljer 1 tum på M68 - 7,5 fram och 8,5 bak.
(Köpte ju en uppsättning av dej.)

Det skiljer inte mkt.
[LÄNK]

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Johan B 2020-11-23 22:15
Nja, risken finns att det tar i någonstans i framvagnen vid fulla rattutslag och/eller nedfjädring.

Du förändrar även styrgeometrin som påverkar väghållningen plus att däcken fram blir styvare i däcksidorna i sidorörelse än bakdäcken mht. fälgens bredd kontra däckets.

BMW har lagt ner stor möda under många timmar för att prova ut vad som fungerar bra på bilen - att då "vända på steken" är väl kanske inte det bästa.
När det gäller väghållning brukar man ju tyvärr inte märka det som är "fel" förrän man hamnar i en kritisk situation och sätter väghållningen på sin gräns för vad den klarar.

Med tanke på att det finns rätt mycket begagnade originalfälgar som säljs på t ex. Blocket för rimliga pengar, skulle jag nog satsa på en sådan uppsättning - fälgarna du har kan du använda till sommardäck eller sälja vidare. Säljer du dem, får du kanske lika mycket tillbaka = du förlorar inga pengar på att byta...

Som sagt: inget jag skulle rekommendera.

Mvh
Johan B

blixten 2020-11-24 13:58
Jag har haft olika dimensioner på fälgar både på höjden och bredden och det har aldrig varit något problem.

Vinterdäck på M3 e36 225/45-17 fram på 7 tums fälg, bak 205/55-16 på 7 tums fälg -inga problem.

225/45-17 fram samt 20 mm spacer per sida och 205/55-16 utan spacer, bak -inga problem.

205/50-17 fram med 20 mm spacer per sida och 205/55-16 bak utan spacer. -Inga problem.

225/45-17 sommardäck på 8,5 tums bakfälg fram med och utan 20 mm spacer samt 245/40-17 på 8,5 tums fälg bak. -inga problem. Detta var den bästa setupen, bilen var helt neutral i kurvor.

Sätt de bredare fälgarna med däck bak och testa, det kommer säkerligen inte leda till någon avgörande skillnad, mer än att bilen skulle kunna bli lite mer sladdbenägen när det är väldigt halt.
Johan B 2020-11-24 15:12
...men det är väl just ökad sladdbenägenhet man inte vill ha!?

Att det kan fungera "klanderfritt" vid lättare vardagskörning utan behov av att pressa väghållningen till gränsen råder det nog inget tvivel kring, men vad händer när man plötsligt måste göra en snabb undanmanöver samtidigt som man tvärbromsar?

Detta blir ju även ett större problem på vintern då greppet generellt är lägre än på sommaren och man snabbare/oftare når gränsen för greppet.

Mvh
Johan B

blixten 2020-11-24 17:46
Nu skriver du som en riktig petimeter! Jag upplevde absolut ingen märkbar sladdbenägenhet vid körning med olika dimensioner. Jag har kört på gränsen på snö och is samt på racerbana. En halv tum fram eller bak på fälgen gör eventuellt någon tiondels sekund i varvtid på en testslinga.
En bmw standardfälg på 8 resp 8,5 tum kommer knappast utgöra någon märkbar skillnad med 225/45-17 vinterdäck.
Audi hade förresten bredare däck och fälg fram på en av de vassare bilarna. Tror det var S3 och alla motorjournalister tyckte att "så kan man väl inte göra"...
Johan B 2020-11-24 19:04
Ändrar man hjulupphängningens och styrningens geometri, får det effekt på bilens uppträdande. Och gör man det på en bil som är lite äldre och saknar moderna antisladd- och stabiliseringssystem är man kanske ute och tassar mot gränsen för vad man kommer klara av när bilen plötsligt inte beter sig som den borde i en krissituation.

Var och en får göra som de vill men jag anser att det är korkat att göra fel medvetet...!

Mvh
Johan B

aerobat 2020-11-25 19:12
Det borde funka om inte hjulet tar i fjäderbenet eller annat på något sätt.
Stretchen eller "tyskstuket" är inget problem alls.
Kolla här:
[LÄNK]

PS. Glömde. Det är inget jag själv skulle göra.
DS.
325cabrio 2020-11-29 22:52
Problemet har blivit mindre akut, då jag faktiskt mätte så hade jag 4,5-5mm mönsterdjup. Slitageindikatorn var på 3mm och inte på 1,6 som jag trodde så däcken får hänga med en vintersäsong till (kör som sagt väldigt lite med cabben vintertid).

Men för framtiden så funderar jag på att skaffa vinterfälgar E46 och min bil vill ha 17" även på vintern (enligt klisterlappen på dörrstolpen, troligen pga att 16" är för litet för att omfamna bromsarna) så vad var BMWs vanliga 17" vinterfälgar till 330 E46?
[LÄNK]

Var det style 44?

Till min förra tidigare 325 E46a hade jag 16" style 45 men nu måste jag alltså upp på 17".

Och vad är vanliga 17" vinterfälgar till E91 330 xD - är det style 158?

Besvara