Forum Senaste Sok
Rubrik: Luftfjädring F07, 2015, vänster bak sjunker
Garpen 2020-11-23 12:15
Har varit sjuk 1 vecka, dvs bilen har stått still i en vecka. Såg att den var lägre på vänster sida, jag har aldrig sett det förut. bilen står sällan still mer än över natten.

Är det nåt att stressa upp sig för eller ska man vänta tills problemet blir värre?
Är det vanligast att själva luftkudden som har en pyspunka, kanske alltid?
Är det lätt att byta?
Vilken ska man köpa?
Nåt annat som man ska passa på att byta samtidigt?

Tack på förhand
Garpen 2021-01-12 13:53
Puffar denna lite. Nu sjunker den ihop lite snabbare. När är det kritiskt att byta.

Den är lite hård i bakänden när man drar iväg efter att den stått några dagar...
tegel 2021-01-12 14:50
Hej,
i april 2020 sjönk min bil ihop höger bak. Detta hände ibland, inte alltid, när den stått ett par dagar.

Jag lämnade in bilen på felsökning i maj men BMW kunde ej hitta något fel. Kostade 895kr i felsökningsavgift.

Sedan dess har bilen ibland sjunkit, ibland inte. Ibland kan den stå i flera dagar, ibland bara ett par timmar innan den sjunker höger bak. Problemet har dock förvärrats sedan maj 2020.

Lämnar nu in bilen imorgon för ny felsökning. I mitt fall tror jag att det är någon ventil som fastnar eftersom den inte alltid sjunker men man vet ju inte--eftersom problemet blivit värre kanske det nu är lättare att isolera felet.

Blir det dyrt borde det gå på maskinskadeförsäkringen. BMW anser att man bara ska byta den/de felande komponenterna, inget annat samtidigt.

Bilen har gått 9900 mil och är från 2015. Såg en ny 6GT i hallen idag som hade sjunkit bak...

Vänta ett par minuter efter du startat bilen så den hinner höja sig innan du kör iväg.

/M

Mina bilar: [LÄNK]
tegel 2021-01-12 14:52
...väntar du för länge med att åtgärda felet kan kompressorn ta stryk eftersom den får jobba övertid--kompressorn är dyr.

/M

Garpen 2021-01-12 16:06
Ja, ska in på verkstan och få ett par bussningar bytta snart, ska be dem kika lite... Min har gått 22 000 mil från 2015
tegel 2021-01-12 18:38
De ringde just från BMW, hade konstaterat läckage på bälgen höger bak.

Dessutom lästa man av felkod på NoX-sensorn! Ska felsökas imorgon....säkert dyrt!

/M

Besvara