Forum Senaste Sok
Rubrik: Oljebyte 330d 2016
audinisse 2020-11-23 09:17
Hade inne bilen på oljeservice hos mekonomen för första gången. Dom fick inte in servicehistoriken i idriven? Däremot så står det rätt mil och datum för nästa oljebyte. Men det står alltså inte att denna servicen är gjord vid detta miltal och datum. Är det bara bmw åf som kan skriva in detta?

MUC 2020-11-23 10:06
Alla verkstäder kan köpa en form av licens så att de får tillgång till programvara för att registrera i den elektroniska serviceboken.

Eftersom Mekonomen skriver nedan på sin webbsida så borde de ha registrerat i den elektroniska serviceboken – antar att de bara har glömt att göra det. Ring och kolla med Mekonomen varför det inte är gjort:

"Service av din bil enligt biltillverkarens rekommendationer. Efter genomförd service får du en stämpel i serviceboken. Ett års assistansförsäkring ingår."
audinisse 2020-11-23 12:36
Dom avser nog fysisk pappersbok, med tanke på stämpel. Trist isåfall. Har ringt dom och dom skulle kolla, I nuläget visste dom inte hur man skulle göra.

Johan B 2020-11-23 13:34
Det finns fristående verkstäder som kan skriva i i-drive-serviceboken.
Min F31 har ett registrerat bromsvätskebyte gjort på en OK-verkstad.

Men då måste verkstaden ha licens för att göra det enligt vad jag har hört och det kanske inte är fallet med verkstaden i ditt fall...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean 2020-11-23 16:12
Jag menar ha läst på tyska bmw-forum att precis som flera redan påpekat måste verkstaden först köpa licens för att "rapportera" i den elektroniska serviceboken. När detta är gjort vet BMW om servicen, denna visas dock inte i bilens idrive. För att den skall visas där måste BMW göra det manuellt t ex vid service eller när kunden ber om det.
Ronald Belford Scott 2020-11-23 19:59
Alla fristående verkstäder kan/ska registrera sig mot t.ex. BMW, VAG & Ford.
Detta är helt kostnadsfritt om man bortser från nerlagt arbete för registreringen.
De verkstäder som inte gör detta så beror det på lathet eller okunskap.
Finns också företag som säljer dessa tjänster till verkstad.
SE-AFB 2020-11-23 20:37
Min icke-märkesverkstad kan skriva in i digitala serviceboken, men vad jag förstår krävs en dyr prenumeration/kostnad för programvara från BMW för det, så många hoppar över det steget.

Det är inte lätt att hitta icke-märkesverkstäder som kan fylla i digitala serviceboken, men det finns! Har för mig det finns fler trådar i ämnet.
Ronald Belford Scott 2020-11-24 07:28
Nej, det finns inga kostnader i detta.
Är helt kostnadsfritt för verkstad att registrera sig om man gör på rätt sätt.
Finns dock företag i branschen som erbjuder sina tjänster till verkstäderna och fyller i servicebok åt dom mot ersättning.
Verkstaden väljer om man vill ta hjälp externt och då kostar det pengar.
Sätter verkstaden sig vid datorn så kan dom fixa inloggningar till alla fabrikat som har digital servicebok på några timmar.
Besvara