Forum Senaste Sok
Rubrik: Laddproblem med BMW hybrid
mappe 2020-11-23 07:16
Hej,

jag har en smart wallbox (Zappi) och har haft problem med att ladda min BMW 225xe sedan wallboxen blev installerad i vintras.

För att göra en lång historia kort så verkar BMW ha problem med så kallad "smart" laddning, vilket innebär att laddströmmen anpassas efter tillgänglig effekt, tex mha lastbalansering eller tillgång till solenergi.

I mitt fall så funkar bara laddning felfritt om jag sätter laddboxen till en fix effekt, tex 6A eller 10A eller 16A. Låter jag laddboxen dynamiskt anpassa laddströmmen, mha lastbalansering för att inte överbelasta säkringen eller för att bara ladda
med överskott från solenergi får jag ett felmeddelande att laddeffekten är för låg. Jag får 'röd ring' och enda sättet att fortsätta laddningen är att dra ut kontakten och börja om.

Får exakt samma beteende även på andra smarta laddboxar som tex Easee med Tibber abonnemang.

Har även testat detta på en helt ny X1 som jag fick låna via BMW - samma beteende/fel uppstår även här.

Andra bilmärken klarar detta fint, har själv provat med Volvo XC60, Mitsubishi Outlander. Enligt tillverkaren av Zappin så beror detta på att BMW inte följer laddstandarden helt (IEC 62196)

Antar att detta är generiskt och att fler BMW hybridägare på detta forum borde ha problem att ladda med 'smarta' laddboxar som anpassar laddströmmen dynamiskt!?
Jimmyboy 2020-11-23 12:34
Aj aj aj, det låter ju inte så bra.
Jag har precis installerat en Zappi med lastbalansering och väntar nu på min 530e som Tomten ska komma med.
Detta har jag inte läst eller hört om alls innan, låter ju märkligt. Lastbalansering vill man ju absolut ha.

Bara att hoppas på att BMW har löst det med ny programvara då.
Återkommer runt jul när jag testat.

Mvh Jimmy
Jimmyboy 2021-01-07 21:54
Tomten kom med en tidig julklapp precis som utlovat och jag har nu haft min nya 530e i 3 veckor - åh vilken underbar bil! Så tyst och så komfortabel. 😃👍

Laddningen med den trådlösa lastbalanseringen på min Zappi fungerar bra och bilen laddar felfritt med det som laddaren ger den för tillfället.

Mvh Jimmy
K1M 2021-01-08 04:49
[LÄNK]
Besvara