Forum Senaste Sok
Rubrik: Frågor angående vinterdäck (dubbdäck)
JompeV 2020-11-21 20:49
I slutet av sommaren inköpte jag en BMW F30 320D där det ingick en uppsättning vinterhjul på aluminiumfälg. Nu när det blev dags att montera dessa så lade jag märke till att däckdimensionen på vinterdäcken var 205/55R16 medan den närmsta tillåtna var 205/60R16. Däckprofilen är alltså 5 lägre än tillåtet och gör alltså hjulet 21mm (-3.1%) mindre i diameter. Är detta att anse som tillräckligt stor differens för att kunna påverka bilens hastighetsmätare, miltalsmätare, eller köregenskaper?

Lade även märke till att dubbarna verkade vara ganska slitna. De stod inte ut från däcket utan låg mer jämnt med gummit. Samtidigt var det ett fåtal dubbar som saknades. Noterade också att jag inte hörde speciellt mycket "dubbljud" när jag körde bilen. Borde jag inköpa nya däck eller är det så det ska vara? Däckmönstret var helt okej med minst 5-6 mm kvar.
AMET 2020-11-21 21:58
Hej
5-6mm är bra, trivs du med däcken?
Om inte köp nya.
Ang profilen enl min mening är inte så farligt, hastighetsmätaren kanske visar mindre verklig hastighet.
Är det premiumdäck du har?
Ålder på däcken,?
Däck är färskvara.
mikboi 2020-11-21 22:06
Rullomkretsen får inte över- eller understiga 5%, max 2% är dock rekommenderat.

Kolla tillv datum på dina vinterdäck, börjar dom bli 5-6 år gamla så kanske det börjar bli dax å byta trots att det finns mönster kvar och då kan du ju med fördel köpa ”rätt” dim.

Min erfarenhet är att olika tillverkare har lite olika mycket dubbutstick...så svårt å svara på den frågan.

Själv köpte jag förra året Nokian Hakka 8or (icke rft) till min f31 xdrive och tycker de går mycket stabilt och greppar grymt med 4wd
Johan B 2020-11-21 23:17
Slitna dubbar, 5-6 mm kvar (man brukar säga minst 5mm på vinterdäck även om 3mm är lagligt), fel storlek och troligen rätt gamla...jag skulle köpa nya däck!

205/55-16 är för litet och kommer att se väldigt konstigt ut på bilen.
Det kan även vara så att LI är för lågt på de däcken.

Med redan existerande missvisning med rätt dimension kommer du säkert att hamna närmare 7-8% felvisning med den dimensionen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
325cabrio 2020-11-23 15:57
Ang mätarens ev felvisning så går det väl lätt att kolla med en mobil med GPS? Även om en mobil med GPS inte är perfekt så är det nog mer sanning än bilens mötaren som normalt har en inbyggd "övervisning" för att täcka olika däckstorlekar och begränsaa att tillverkaren blir stämd för fortkörningsböter av förare.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Besvara