Forum Senaste Sok
Rubrik: Opel vivaro 2.5 cdti 2008 startar inte efter reperationer..
HenrikA 2020-11-21 14:50
Hej! Verkar som att jag måste vända mig till proffsen här för lite hjälp. Köpte en vivaro 2008 i rätt dåligt skick dock startade den. Efter att ha haft den ståendes 3-4v utan batteri och bytt ut en del saker:

Kamrem
Vattenpump
Ac-kompressor
Generaror
Mumtirem + spännare
Remskiva/vibrationsdämpare
Packbox vevparti

Hade specialverktyg som låser kam och vevparti under kamremsbytet så de bör sitta som innan, inte 100% på att jag lyckades låsa veven ordentligt dock men den bör inte rört på sig någonting. De justerbara kamdreven står inte som förut men det spelar väl ingen roll sålänge vev och kammar är helt låsta. Drog runt motorn för hand säkert 10 varv och den gick runt fint med bra komp.

Nu tänder bilen bara till och dör direkt när man kör på starten.. kolla in videon jag filmat:

[LÄNK]

Vevlägesgivaren är uppmätt till 260-300 ohm och med den urkopplad tänder bilen ingenting så den bör funka. Någon som har en idé? Enligt torque lite appel så har jag noll i bränsletryck på starten och tydligen är det inte helt ovanligt att railtrycksgivaren pajar på dessa. Dock litar jag inte riktigt på torque appen, vilka bra diagnosverktyg finns det till dessa?

Eller bör jag se över timingen på motorn igen? Tänker att bilen borde starta men gå dåligt om timingen skulle vara en kugg fel..
HenrikA 2020-11-21 15:53
Uppdatering. Har nu loggat rail bränsletrycket och def ser bra ut, ungefär 350bar på starten och höjs när bilen tänder till.

Jag antar att nästa steg är att verifiera timingen på motorn igen med mina specialverktyg?
HenrikA 2020-11-22 11:46
Problemet löst, kammarna var lite off.
Besvara