Forum Senaste Sok
Rubrik: G31 startar inte (känner inte igen nycklarna)!
Onebuying 2020-11-21 14:31
Hej,

Har en 530d 2017 (G31) som helt plötsligt inte vill starta. Fungerade som vanligt under dagen. Märkte först att Comfort Access slutade fungera, men det går att låsa upp med knapparna på fjärrkontrollerna. Vid försök att starta motorn står att ”Fjärrkontroll saknas eller är defekt”. Har då försökt hålla fjärrkontrollen mot nyckelsymbolen på rattstången utan effekt. Testat att byta batteri i fjärrkontrollen och även testat de två andra fjärrkontroller som följer med bilen men utan resultat.

Någon som haft liknande fel?
lenwib 2020-11-21 17:57
Ett skott från höften (som vanligt) : ett svagt laddat batteri? Har du provat att ladda det ordentligt, typ ett dygn?

En diesel, eventuellt med en ogynnsam körprofil och dessutom under den kallare årstiden, kan ju ligga illa till.

Bara ett förslag, som sagt. Men att ge batteriet en rejäl laddning är ändå aldrig fel.

/Lennart
Tom i norr 2020-11-21 18:18
Sen också att ta bort batteriet i en halv timme som omstart. Min bakrutevärmare slutade funka och funkade igen efter jag tagit bort batteriet. Mjukvaran kan ha hängt sig. Jag gjorde så vid problem med provbilar på Volvo cars också.
lenwib 2020-11-21 18:21
Helt klart, som Tom i norr skriver. Jag glömde den biten i lördagsyran. :))

/Lennart
Onebuying 2020-11-21 20:38
Tack så mycket för bra förslag! Ska ladda upp batteriet imorgon när jag införskaffat en laddare.

Finns det några risker att koppla bort batteriet förutom att klocka och vissa inställningar nollställs? Dum fråga men hur kopplar man bort batteriet enklast? Skruvar bort plus- och minuspolerna? Står inte i instruktionsboken var batteriet finns (Touring) men gissar på bagageutrymmet.
Tom i norr 2020-11-21 20:59
Jag är novis men minus bort bara inte minus rör i metall. Då borde inget hända tycker man.
Tom i norr 2020-11-21 21:33
Du bryter kretsen då med minus bara.
lenwib 2020-11-21 22:07
Om du kan få fram el till bilen, går det lättast att koppla laddaren på poler under motorhuven. Pluspolen sitter sannolikt under ett plastlock märkt med ett plustecken. Minus/jord hittar du på bilens vänstra fjäderbenstorn eller på någon annan olackerad metall. Fast sån är ju allt svårare att hitta bland alla moderna plastsjok.

Om du måste lyfta ut batteriet ur bilen, börja med att lossa jordkabeln, den med brun isolering. Se till att den inte riskerar få kontakt med batteriets pol igen, medan du fortsätter arbeta! En plastpåse över kabelns polsko t ex. Sen pluspolen. Ordningsföljden är viktig för att undvika missöde med kortslutning. För säkerhets skull kan du sätta en plastpåse även över den polskon.

Sen är det riskfritt att lyfta ur batteriet.

Men första val måste vara att ladda batteriet på plats i bilen. Det går ju att koppla laddaren direkt på batteriet också, om det känns lättare. Men undvik *alla risker* för en oavsiktlig kontakt/kortslutning! Det kan inte nog betonas!

/Lennart
Tom i norr 2020-11-21 22:11
Det måste gå att ladda batteriet från motorutrymmet. Varför skulle det inte gå?
Tom i norr 2020-11-21 22:16
Fel av mig. Kanske inte el till bilen.
Onebuying 2020-11-26 06:35
Liten uppdatering hur det gått: Laddade upp bilen med batteriladdare. Efter >1 dygns laddning så fungerade det fortfarande inte, stod fortfarande ”Fjärrkontroll saknas”. Ringde BMW-verkstaden och frågade vad de tror. De rekommenderade att ringa BMW Assistans för bärgning till dem. Frågade om tipset att koppla bort batteriet för att ”starta om” bilen, men det rekommenderade de inte eftersom det kunde ”ställa till med ännu mer skada”, så jag vågade inte det. Ringde assistansen som bedömde att bilen stod väldigt illa till i garaget och blir svår att få ut. ”Jag ska bara testa att koppla bort batteriet” sade bärgaren. Han kopplade bort batteriet några minuter och kopplade tillbaka igen, och vips startar bilen! Så Tom i norr, du hade helt rätt!

Frågan är bara varför detta hände överhuvudtaget. Misstänker att batteriet kan vara dåligt och att jag riskerar att detta händer igen. Skulle ni be BMW titta på bilen eller ska man våga avvakta? Finns det något sätt att se batteriets ”hälsa” och om det verkar behöva bytas ut? Vill inte råka ut för det här på en mörk vinterväg 30 mil hemifrån...

Tack igen för era bra tips och råd!
Tom i norr 2020-11-26 07:07
Jag har varit konsult länge på Volvo cars. Om provbilar inte startar tar vi bort batteriet. Det är som en dator hemma. Man startar om den om den hänger sig. Det är en massa datorer i bilar. En dator kan hamna i en oändlig loop och inte kommunicera.
Tom i norr 2020-11-26 07:16
Min bakrutevärmare slutade funka. Jag tog bort batteriet och sen funkade den igen.
Tom i norr 2020-11-26 07:33
Ingen idé att lämna in den. Det enda skulle vara att uppgradera mjukvaran.
catch_me 2020-11-26 13:40
Du har 99.9% problem med din Comfort acces. När den inte funkar dom den ska blir det fel med nyckeln med. Känn gärna på dina dörr handatag ifall dom är varma.

BMW comfort acces= värdelös

Har haft det på min e60 hade problem har det på min F10 har precis samma problem som du just nu. Som tur står bmw för åtgärd.

Handtagen behöver inte vara varma för att det ska vara trasigt fk
tomkal99 2021-02-24 11:16
Haft samma problem med min G30 att den ibland säger att nyckeln inte är tillgänglig eller dålig laddning. Jag kom på att jag alltid hade min Digtal Key liggande i väskan med usel laddning och det verkade som den connectade med den och då sa att den inte mådde bra. Står ju inte vilken nyckel den connectar med. Efter att jag laddat min Digtal Key så har jag aldrig haft problemet.

tomkal99
Besvara