Forum Senaste Sok
Rubrik: Får inte in luft i Alpinafälgar
MT-ADAM 2020-11-20 10:19
Hej!

Köpte en e39 med Alpinafälgar för någon vecka sedan, och nu är 2 däck platta. Tog upp min lilla kompressor och skulle fylla dem, men det som händer är att manometern på luftpåfyllaren ställer sig på 4,5 bar, men däcken rör sig inte... Kompressorn startade ibland, så någonstans går luften dock...

Kan det vara så att någon stoppat in punkteringsspray i dem som gjort att det inte går att fylla av någon anledning? För inte ska det väl vara någon specialventil eller liknande på fälgarna som inte funkar med alla luftpåfyllare!?
Westersund 2020-11-20 10:42
Det är ingen specialventil på Alpinafälgar, men den lilla ventilen går att byta ut precis som på andra fälgar. Vart läcker luften ut? Kanske kärvar ventilerna och behöver bytas ut?
Johan B 2020-11-20 12:32
Punkaspray låter troligt...

Låt en däckverkstad demontera däcken och inspektera.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
MT-ADAM 2020-11-20 14:12
Westersund: Jag vet inte vart luften läcker ut, prövade igår kväll. Antingen överströmmade det väl någonstans innan däckventilen (ca 4,5 bar som sagt), eller så kom den eventuella överskottsluften efter 4,5 bar in genom ventilen och ut på okänt ställe. Tack, kanske borde borde skaffa nya ventiler så är det gjort i alla fall.

Johan B: Alright, ja det var det enda jag kunde tänka också... Aldrig råkat ut för sådan spray tidigare, men den kan säkert vara boven i dramat i sådant fall! Ska demontera däcken och se :)

Då får man bara gnugga sig i huvudet över vart luften tagit vägen från första början också ^^
Besvara