Forum Senaste Sok
Rubrik: Otur (kupéskada) på elektronik hos IF
coefws 2020-11-19 08:20
Vill bara utfärda en varning för IF's oturs (kupéskade) tillägg.
Jag harStor Billförsäkring hos IF med extra allt ā 16.000:- per år och råkade ut för en skitskada där en nyinköpt burk rengöringsmedel med från affären dåligt påskruvat lock läckte ut i skuffen. Förstärkaren fick bytas ut för 19.000:-. Ingen fara tänkte jag. Klockrent otursfall. Men icke. IF undantar all elektronik från sitt oturstillägg, så inte en spänn i ersättning här. Jag har kollat up 4-5 av de större bolagen och inget av dessa gör motsvarande undantag så vitt jag kan se, så nu blir det pronto byte av bolag. Rätt stora värden som ligger oskyddade om man väljer IF!
Zig 2020-11-19 13:20
Har också If's stora och när jag fick fel på värmeslingan i framsätet började de jiddra om att elektronik inte täcks av kupéskadeförsäkringen.

Men då hävdade jag istället att det borde gå på "drulle" försäkringen eftersom jag haft inne bilen på rekond precis innan felet upptäcktes så det var nog rekondarn som satt ett oförsiktigt knä i sätet och då täcktes skadan!

Tips alltså, hävda att det skall gå på drulle-delen vilket borde vara klockrent då någon "drulle" missat att sätta på locket ordentligt ;-)
coefws 2020-11-19 15:24
@Zig Då är du bara att gratulera. If's drulle-del kallas "otur" i villkoren och där framgår det dessvärre med all önskvärd tydlighet att elektronik, under vilken kategori audiosystemet faller, ej omfattas.
Och det är här If skiljer sig från de flesta(?) andra bolag.
Har överklagat och försökt hänvista till goodwill samt vad som rimligen borde vara intentionen med oturstillägget men fått avslag. Inser att jag inte har något case eftersom försäkringsvillkoret är solklart på den här punkten.
Så bara att pynta, inse att If's oturstillägg suger och därmed byta bolag.
Zig 2020-11-19 16:30
Hmm..., nu när jag funderat lite till så gick det igenom eftersom jag hävdade att värmeslingor i sätet ingår i "fabriksmonterad klimatanläggning" alternativt "fabriksmonterat system för uppvärmning av kupé" vars styrelektronik täcks av If's maskinskada.

Tyvärr täcks inte stereo detaljer, oavsett om de är fabriksmonterade..., sorry!

Får också fundera på att byta bolag, man vet ju aldrig
Besvara