Forum Senaste Sok
Rubrik: Lite funderingar angående bromsbyte
Haas 2020-11-18 09:31
Det är så att beläggen bak börjar bli slitna. Är nere nu på knappa 4mm. Skivorna ser fortfarande bra ut, även om dom såklart slitits ner en bit, och har en liten kant.
Köpte därför en sats med belägg för att byta bara dom och låta skivorna sitta kvar. Men kom och tänka på att beläggen antagligen kommer överleva längre än skivan, och ett komplett byte kommer ändå behöva ske om ett tag.
Sist jag bytte endast beläggen så tog det även extremt lång tid innan beläggen hamnade 100% helt rätt mot skivan då vissa ställen behövde slitna in sig rätt mycket.

Funderar därför på om det är vettigare att köra över vintern och göra ett komplett byte till våren i stället.
Men det är de här med att köra med kolvarna fullt ute över vintern på oken bak känns aldrig egentligen riktigt bra.

Inser väl nu att denna tråd är väl mer ett moraliskt stöd för om det ska bli endast beläggbyte nu, eller ett komplett byte i vår :-)
Johan B 2020-11-18 09:42
4 mm är inte jättemycket kvar men heller ingen panik.
Vad säger i-driven om kvarvarande körsträcka innan du ska byta?

Det verkar som BMW har lyckats matcha slitaget ganska bra på belägg och skivor, så när beläggen är färdiga att byta är även skivorna nere på min-tjocklek.

Jag skulle vänta till våren och byta både belägg och skivor då, lite beroende på hur långt du räknar med att köra och hur hårt du kör iofs...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Haas 2020-11-18 23:18
I-driven säger att det är ca 1500 mil kvar. Lägger inte för stor vikt på den eftersom jag vet hur det fysiska belägget ser ut. Men visst, det är väl bra med en indikation om hur länge det beräknas hålla.

Kommer väl kanske hinna med ca 1000 mil till våren. Under den sträckan blir det väl 90% körning där knappt bromsarna bak behöver jobba speciellt hårt. Försöker dock bromsa rätt hårt relativt ofta så dom får jobba lite för att minimera risken för strul med oken.

Är väl lite därför denna fundering kom upp nu.
Remo 2020-11-19 19:03
AutoDoc verkar köra denna kampanj, om det är till någon hjälp:
[LÄNK]
Transocean 2020-11-19 19:59
På min gamla E90 fick jag en "I-drive" varning för slitna belägg bak. Bytte, jag kan garantera dig att dom inte ens var halvslitna.

Johan B 2020-11-19 20:08
Vår F31:a slet ner beläggen från ca 6mm till ca 4 mm på ca 2000 mil...då hade den varnat för att det var 800 mil kvar till byte när de hade ca 6mm kvar och den varningen låg kvar hela tiden under 2000 mil.
På slitagegivaren såg man att den hade börjat bli lite sliten i första kretsen så kopparslingan syntes, men den var fortfarande inte bruten i kretsen, vilket jag kunde bekräfta vid kontrollmätning av givaren i efterhand.

Min teori (utan att ha läst tekniska beskrivningarna mm. runt systemet) är att bilen tickar ner från 12000 mil till 800 mil i en logaritm och stannar på 800 mil tills första kretsen bryts och sedan tickar ner mot x antal mil som den stannar på tills andra kretsen bryts och då "panikvarnar" för att bromsbyte bör ske snarast.

Detta var främre beläggen.

Vid bytet var skivorna då strax under min.tjockleken så de byttes samtidigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Inkog 2020-11-21 16:17
Johan B,
Lätt gjort att förväxla algoritm med logaritm. I övrigt låter resonnementet förnuftigt.
Besvara