Forum Senaste Sok
Rubrik: X3 M40i eller X3M Comp?
Mahhbechh 2020-11-18 08:32
Hej,

Jag går i tankarna att skaffa en ny bil och tittar främst åt X3 och då gärna M40i eller M Comp. Har dock inte kört någon av dom ännu. Svårt att hitta två bilar som finns nära varandra.

Har nån här kört båda och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh
bestefar 2020-11-18 17:08
Hej!
Har inte kört någon competition, söker du på youtube så får du fram ett engelskt test..Har själv en x3 m40i som vi är otroligt nöjda med..Kan tänka mej att den är lite hårdare i chassit och stolarna. Och allt som följer med när det är en M..delar, försäkring..
Wiberg 2020-11-18 21:23
Har inte kört någon men var själv lite nyfiken på X3M Comp så har sett åtskilliga tester. :) Det alla verkar hänga upp sig på är att den är rejält hård, till den grad att det blir jobbigt på riktigt. Flera av recensenterna är inte negativa till sportiga bilar och hård fjädring men de tycker att balansen blir fel i X3M Comp. För att få den tunga bilen att bete sig som dom vill, som en riktig M-bil, så har dom fått styva till den så mycket så det går ut över all den andra körningen som man med en X3 oftast kör.

Sen ska man förstås helst skaffa sig en uppfattning själv, men jag reagerade ändå på att många recensenter verkar vara ganska överens om det. Sen är det ju personligt smak och tycke, så det kanske funkar för dig? Annars verkar M40i vara en mer avstämd och harmonisk bil.

Ett par exempel :)

[LÄNK]

[LÄNK]
Mahhbechh 2020-11-19 13:39
Bestefar:
Ja jag har kollat en del tester på youtube, men ändå rätt svårt att bilda mig en uppfattning känner jag. Vad har du för utrustning i din? Vad ligger förbrukningen på typ? Jag köper bilen i företaget så kostnader är inte så viktigt. En M är ju en M som du säger, på både gott och ont. Det får ju aldrig vara störande stötigt.

Tack för ett bra svar.
Mahhbechh 2020-11-19 13:42
Wiberg:
Tack för länkarna! Jag kollade precis, och det verkar ju sådär. Jag kommer närmast från Porsche Macan utan luftchassi, och den är sjukt behaglig i komfortläget men styvar upp sig rejält i sport. Stor skillnad, så jag kör aldrig i det. Fel sorts bil helt enkelt, som du säger.

Jag måste ut och hitta någon att köra. Är helt säker på att m40i hade funkat alldeles kanon. Den går ju om inte annat att trimma upp duktigt! Sen är ju dock M Comp så sjukt mkt snyggare med sina fläskiga luftintag och sånt där. Den ser ju så rå ut!

Tack båda för era svar. Provkörning nästa...
Wiberg 2020-11-19 17:46
Glömde av denna länken, gillar savagegeese recension. Han gör dessutom en direkt jämförelse med Macan, så om du kommer därifrån kanske det är nyttigt. :)

[LÄNK]

Nu låter jag neggig, det verkar vara en riktigt kompetent bil i övrigt så allt är inte nattsvart. Men värt att lyfta i alla fall.
bestefar 2020-11-19 19:53
Mahhbechh söker du på bmw x3 m40i vs x3 M comp så jämför några engelska killar dom. Våran drar c:a 0.9 på långkörning (har inte kollat så noga) blandad körning 1.1,
Som sagt, ta förbrukningen med en nypa salt:) under långkörning kommer vi nog lite under det jag skrev och tvärsom på den andra..
Om inte priset spelar någon roll så kanske komforten spelar roll ?
Våran har inget glastak och inga ställbara dämpare..( vi jämförde x3 med och utan ställbara dämpare, kände ingen skillnad)
Glastaket valde vi bort för framtida problem. Annars är den välutrustad.
Lycka till!
Mahhbechh 2020-11-20 13:34
Hej på er,

Komforten spelar mer roll än priset. Har inga problem med låga stenhårda bilar, det är så jag alltid kört innan, men en suv ska inte vara sån tycker jag. Fast men inte hård.

Ska kolla länken Wiberg skickade också. Bra med en Macan i jämförelse!

Fyller 33 nästa år.. Börjar man bli gubbe?
Mahhbechh 2020-11-20 13:39
Såg klippet nu.

Som jag sagt innan så är Macan sjukt bekväm och tyst och go att åka. Med 18-vägsstolar så är den stört komfortabel, samtidigt som den är tajt och fin på vägen som fan. Det var en rejäl sågning av X3 M i det avseendet i den videon.

Nu återstår det bara att prova en själv.
Med känsla 2020-11-20 15:08
Redan X3 M40i är hård. Så Aten rejäl funderare om då X3 M är något för dig. Jag valde att gå på en beg X5 40i istället som jag är supernöjd med. Fick på köpet en fantastisk fjädring och mängder med options som inte ens finns som tillval till X3.

/Anders
Mahhbechh 2020-11-20 15:29
Anders, tack för input.

Vad hade du för mil på din X5 när du köpte den, och hur långt norr om X3 i pris hamnade den typ? Beg som inbytad eller beg som i demo? X5 har jag egentligen aldrig ens kollat på, har alltid tyckt att dom är lite för stora.

Vi är bara två pers och ingen liten är planerad ännu på ett par år, så att kuska runt i något större än det vi har nu känns egentligen onödigt.

Svåra val. Kul val. Men ändå svårt :)
Med känsla 2020-11-20 23:40
Den hade gått cirka 1950 mil när jag köpte den i somras. 2019 års modell, fullsmetad med egentligen allt. Var först demobil hos BMW åf, köptes därefter av privatperson i Gbgs området och därefter köpte jag den av en icke BMW-handlare. Den låg väl kanske 50 tkr högre än vad jag fått betala för en demoregad X3 M40i som först var ett alternativ men X5-an är så mkt bättre tycker jag själv. Men som sagt det är en stor bil, men "nya" X5 är en så väldigt mkt bättre bil än "gamla" F15 som jag haft flera utav, framförallt då M50d. Den här hade dessutom ett års extra fabriksgaranti från start, så även om den var ca ett år gammal så har den ändå samma fabriksgaranti som om jag köpt en helt ny. Det var också en sak som avgjorde. Prova en X5 40i och känn efter själv, jämför med de båda X3-orna så får du din egna uppfattning. Alla värderar vi olika saker och funktioner olika. Jag värderar mycket komforten i X5 och sen den här bensinmotorn! Passar perfekt i bilen!

/Anders
Fredde123 2020-11-22 10:08
Den nya Porsche Macan GTS/turbo är helt klart bättre än x3 m40i och x3m dock är x3m snabbare med sin helt nya S58 motor, speciellt med steg 2 då den piskar lamborghini urus.
Med känsla 2020-11-22 11:45
Men ursäkta, jag tycker nog att den motorn är helt fel i en X3-a. Då skulle jag nog hellre lägga till och ta Porschen. Andrahandsvärdet på X3 M lär inte bli jättebra. Det finns många till salu och inte många försvinner. X3 M40i försvinner betydligt snabbare. Det var väl ungefär så som man också skrev i en av biltidningarna förra året när X3 M kom att modellen var "onödig", köp istället X3 M40i.

/Anders
Mahhbechh 2020-11-22 18:16
Anders:
Stort tack för ett mycket bra svar. Jag kollade med min bättre hälft och hon tycker fortfarande att X5 är lite stor, men lovar att gå med mig till bmw och kolla :) Vi ska prova alla bilar vi hittar.

Fredde123:
I vilket avseende är den bättre? Komfort? Jag kommer inte alls överens med PDK-lådan i Macanen, jag tycker den är för hårt satt. I 991 som jag också kör är den perfekt med sin sportiga tuning, men när det ska typ fickparkeras (vilket jag gör jämt då vi bor i kungshöjd) så hoppar och skuttar det mest hela tiden. En vanlig oljevisp är mycket bättre där, typ den som är i de större Cayenne osv. Delvis därför gillar jag BMW så mycket, för dom är så sjukt silkeslena när det behövs men växlar fort och smidigt när det behövs. Många säger att PDK är den ultimata växellådan, och den ÄR bra, men inte i en Macan inne i stan.

Ska sägas att Macanen nu är av första gen, kanske har dom fixat lite till den senare.
Fredde123 2020-11-22 21:04
Jag håller med om att PDK kan vara lite drygt ibland men jag ser det fortfarande som en fördel. Luftfjädring är en enorm fördel för Macanen, fjädringen i x3 m40i och speciellt x3M comp ska vara brutalt hård. kvalitén i Macanen är överlag bättre och mer premium än BMW. Det tråkiga med Macanen är att den har en ganska trött Audi motor.
Mahhbechh 2020-11-22 21:15
Fredde:
Upplevd kvalitet BMW kontra Porsche tycker jag e sak samma på de dyrare bilarna. Ingen skillnad alls egentligen. Har kört utan luft i Macanen och den är bekväm som fan ändå, så luft har jag inte haft behov av alls.

Aja, återstår att se vad det blir!
Besvara