Forum Senaste Sok
Rubrik: Byta diff e46 323i -98 manuell
Dipskii 2020-11-17 02:49
Tjena folket!
Jag behöver byta diff på min e46a och jag kan inte riktigt lista ut vilka diffar som kan gå att använda, förutom givetvis diff med oem nr 33107518807 enligt realoem.
Det är några som tipsat om andra diffar som ska passa om man byter medbringare osv, men jag är helt enkelt för korkad för att förstå vilka som passar o inte där.
Önskar om någon vet som skulle kunna göra en "lista" med diffar som passar tex.
1: 33107518807 passar (bolt on) sitter på 323 manuell/328 automat/320d automat.
2: (oemnr) passar om man byter medbringarer, sitter på 320i mm osvosv.
Vissa diffar passar om man byter kardan osv. Är en hel djungel det här :D
Försökt läsa igenom trådar här också utan någon direkt framgång i mitt sökande.
Hoppas på snälla hjälpsamma svar här så tack sålänge :)
aerobat 2020-11-17 09:33
Det finns nog andra som kan detta ännu bättre än jag, men vad jag kan se sitter ett 188 hus original på din bil.
Jag har själv precis bytt på min 325ti Compact och vad jag kom fram till är att i princip alla 188 hus från e46 passar. Sexcylindriga e46 har 188 hus, utom M3 som har 210. Vissa 4-cyl har 168 hus.
I e46 kan det även funka med 188 hus från andra t ex X3.

Varför byter du? Är den dålig eller vill du ha annan utväxling?

Finns lite info här:
[LÄNK]
Dipskii 2020-11-17 13:19
Blev inte direkt klokare av det med olika hus nu men om jag fattat det så 320-330 använder 188 hus under 320 var det 168 hus, så om detta är fallet så vet jag ju vilka hus som passar, nästa grej blir ju då vilka drivaxlar som passar till husen i fråga (vill helst inte köra med klenare axlar) så vilka hus man isåfall behöver byta medbringare i och vilka som har "rätt" axlar. Sen hur det blir med kardan, vilka som passar rakt på osv. Enklast är ju helt klart om jag byter till en 323 diff så vet jag ju att det passar direkt men jag vill utvidga sökandet lite då det inte dräller av reservdelsbilar/diffar på den svenska marknaden.
Och anledning till byte är att jag är rätt så övertygad om att min diff kommer att rasa inom snar framtid, upptäckte för någon vecka sen när jag bytte handbroms grejer att när bilen är upphissad och man snurrar på naven så låter det som en stenkross i diffen. Har en film på hur de låter men vet inte hur jag laddar upp.
Och iom planering av byte siktar jag på att få till en lägre utväxling för att få ner varv på landsvägskörning, eller ha samma utväxling som nu. Så alla diffar med utväxling över 3.07 är inte så intressant, möjligen 3.15 från 325 som kan funka om jag inte hittar på nåt annat helt enkelt, men där kommer man ju tillbaka till om saker o ting passar.
Och sen får jag lite svårt att luska ut de olika oem nr på diffarna som "passar" så jag kan kontrollera att jag får tag i rätt innan jag köper.
aerobat 2020-11-17 17:12
Jag tror att i princip alla diffar från de 6-cyl e46:orna excl M3 passar din bil. Det är bara ett fåtal som har annan infästning till kardan och drivaxlar.
Tänk på att om du vill ha ner varvet ska du ha en diff med lägre tal (= högre utväxling).
Dipskii 2020-11-17 17:34
Okej ja jag avvaktar och ser om någon annan har några andra synpunkter, vill inte köpa hem grejer o riva isäf för att sen upptäcka att de inte går ihop 😅
Dipskii 2020-11-18 19:17
Hoppar in med en ny fråga som jag inte hittat något direkt svar på när jag googlat, kanske för att de kanske är uppenbart redan men vad vet jag 🤷‍♂️
Går det att ta diff/bakaxel från en tex e39 och sätta på e46? Tex en manuell 523i på min manuella 323i ?
Hur är de med e36 diffar, e91?
Besvara