Forum Senaste Sok
Rubrik: Min 728-96 startar inte men går på startgas
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Gusten1968 2020-11-14 12:57
Det började med att den var svår att få igång när den var kall
Har använt en felkodsläsare och lambadasonderna då. Men jag har fått höra att det inte ska göra att den inte startar.
Den går på startgas, bensinpumpen går och har flöde igenom bensinfiltret.
Har någon tips på vad det kan vara?
Det finns ju tex någon styrenhet för insprutningen...kan det vara den som stoppar att det kommer bensin till spridarna?

lenwib 2020-11-14 19:09
Nu spånar jag. :)

Kanske pumpen inte ger tillräckligt högt tryck? Att den går och får fram bensin kanske inte räcker?

Om bilen gått långt, 20-30k, och om pumpen aldrig blivit bytt, skulle ju utvecklingen från "svårstartad kall" till att inte vilja starta alls (på normalt vis) kunna bero på något sådant.

Men, visst, jag har nog hittills aldrig hört om en bara orkeslös pump. Normalt lägger de av helt.

Till slut har du ju vevaxelgivaren som en misstänkt krånglare. När den lägger av, vilket kan ske successivt, startar bilen inte. Kanske den är den troligare boven, egentligen.

Vad använder du för diagnosinstrument? Ett för BMW?

/Lennart
Gusten1968 2020-11-14 19:18
tack för svar och ideer.
Vevaxelgivaren har jag provat byta och det vart ingen skillnad.
den startar och går på startgas så det känns som nått med bensinen den har startat några gånger.
tänkte försöka nypa ihop retur slangen för då bör den ju bygga upp tryck om det nu är för dåligt tryck.
lenwib 2020-11-14 19:20
Oj! Nu tänkte jag snett. Eftersom motorn går på startgas, kan man utesluta vevaxelgivaren.

/Lennart
Gusten1968 2020-11-14 19:24
lungt
tack för att du engagerar dig
// Gusten
lenwib 2020-11-14 19:46
Bensinfiltret?

Återigen: hur många mil sen väsentliga delar - pump, filter - bytts?

Eller för att kolla om spridarna öppnar: lossa en kontakt och mät - i kontakten! - om du får fram spänning. Plus finns alltid där vid tändning på, DME ger en kort jord-puls när spridaren skall öppna.

/Lennart
lenwib 2020-11-14 20:41
Sista idén för idag: Tankventilationen? Ingen solklar kandidat, eller ens trolig, men lätt att kontrollera åtminstone. Bara av med tanklocket.

/Lennart
Snart525iA 2020-11-15 00:07
Håller med Lennart, kolla tankventilationen.
Annars soppapumpen. Bilen är ändå 24 år gammal. Och om det är pumpen från fabrik så ökar sannolikheten med 900%.

Har haft en på en E34 som fungerade men knappt. Klarade inte ens tomgång på en M43B18. Det sista den gjorde var att tjuvkopplad tömma tanken inför byte till frisk pump.
944_Driver 2020-11-16 07:16
Märkligt att det inte finns fler felkoder än lambdasond.
Frågan är om den försöker öppna spridarna? Jag skulle koppla in en liten lampa istället för en spridare och se om den blinkar när man försöker starta.

// Magnus

Gusten1968 2020-11-18 21:22
Uppdatering
Startar på startgas.
startar inte utan gas men "små tänder lite" stoppar även startmotorn lika som när vevaxelgivaren krånglar ibland inte hela tiden.
Bensinpumpen går
Det surrar vid luftspjället vid motorn.
Kan det vara bensinpumpen som inte orkar bygga upp rätt tryck?
eller kan det vara nått med själva insprutningen?

944_Driver 2020-11-18 21:37
Borde ju vara något med pumpen eller bränsletrycksregulatorn kan man tycka. Försök mäta upp trycket.

// Magnus

lenwib 2020-11-19 09:52
Med tanke på bilens ålder, som det påpekats ovan, och antagligen miltal, är det knappast överdrivet att byta pumpen förebyggande eller på chans, även om den just nu inte skulle råka vara boven, vilket det trots allt lutar åt. Du har ju fått rätt mycket input om den.

Här är en bra pump till ett bra pris.

[LÄNK]

Det går att byta endast själva pumpen och spara in på plasthållare och filter. Fast då får du söka på pumpens artikelnummer. Jag kan tyvärr inte stå till tjänst där. Men kanske någon annan?

En ny packning mellan pump och tank rekommenderas starkt.

Edit: packningen ellan tank och "lock", menade jag naturligtvis. Nr 3 här: [LÄNK]

Köper man från BMW, verkar den ingå som en del i paketet nr 1.

/Lennart
944_Driver 2020-11-21 19:46
Jag kan också rekommendera att man efterdrar muttrarna till luckan efter en månad, min börjar fukta efter en tid efter att jag varit nere i tanken.

En annan grej där nere man kan byta när man är där är övertrycksventilen på returledningen. En liten plastgrej med snäppfäste som kan börja låta illa i sådan omfattning att man hör det in i bilen. Tror den kostar 70 kr på BMW.

Men som sagt, kolla upp trycket innan du börjar meka. Och, öppna inte luckan om det är mer än halv tank!

// Magnus

lenwib 2020-11-21 22:21
Och jobba med bra ventilation, gärna utomhus och med alla bilens dörrar öppna (för bensinångornas skull).

/Lennart
Gusten1968 2020-11-28 12:38
Uppdatering
Tack för alla tips
Har nu bytt olja för att säkerställa det.
3 bar bensintryck framme vid motorn tänder och går på startgas och dör när gasen är slut!
Verkar som spridarna inte öppnar.
Hade larm på lambadasonderna, kan det stoppa så att den inte får bensin?
Jag har fått höra att det inte stoppar, utan går i nått nödläge bara. Stämmer det?
Kan det vara styrenheten för insprutning?
Snart desperat! Mycket tacksam för tips!
Mvh // Thomas
944_Driver 2020-11-28 12:56
Ja, dåliga lambdasond gör bara att den drar lite mer soppa, får dåliga avgasvärden och i vissa fall tänder motorlampan. Startar och går gör den.

Har du testat att koppla in en liten glödlampa istället för en spridare för att se om den blinkar när du försöker starta?

// Magnus

Gusten1968 2020-11-28 13:39
Tack för tipset
ska strax gå ut och testa det
// Thomas
Gusten1968 2020-11-28 14:30
Så testat
ingen signal lampan tänds eller blinkar inte
Fick ta ur spridarna för att komma åt kontakten och släpper inte fram en droppe bensin
Är det styr boxen då?
// Thomas
lenwib 2020-11-29 10:31
Kolla först i spridarnas kontaktstycken, om du har plus 12V där. (DME öppnar spridarna genom att skicka jord.)

/Lennart
Gusten1968 2020-11-29 10:41
aha jag det kollade jag inte bara med lampa att den inte tändes eller blinkade som den ska göra
ska kolla det
// Thomas
Gusten1968 2020-11-29 13:19
så nu har jag testat och mätt
Det är 12 v i kontakten till spridarna
/Thomas
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan