Forum Senaste Sok
Rubrik: Registrera/programmering vid batteribyte, BMW 523i E60
Marcus. 2020-11-10 18:49
Hej,

Ska byta startbatteri i morsans BMW 523i 2007 LCI.
Batteriet är bytt för ca 8 år sedan och har nu köpt ett nytt likadant av exakt samma modell, 80Ah.
Gjorde ingen registrering/programmering vid förra bytet, men efter att ha läst att det förbättrar livslängden på batteriet osv så tänkte jag göra det denna gång.

Hur gör jag detta själv? Jag har en "PeleusTech INPA K+CAN K+DCAN" USB kabel.
Kan jag använda den för att själv registrera/programmera batteribytet, och isf vilket program behöver jag?
Finns det något gratisprogram som klarar detta?

Har försökt att söka mig fram till ett svar, men känns lite otydligt så vore bra att få bekräftat av någon som gjort samma sak.

Tack.

//Marcus
bmw-slangen 2020-11-13 00:53
Det är precis som du säger högst rekommenderat att registrera ett batteri vid byte till ett nytt. Jämfört med de senaste generationerna så är en E60 ingen hårt nedgången elektronik-junkie men redan då lyckades de peta in ganska komplexa system...

Programmet INPA fungerar alldeles utmärkt till detta (finns att köpa garanterat fungerande kopior).

Även Carly for BMW kan användas till detta (men just batterihantering finns inte i gratisversionen om jag minns rätt så du måste köpa en prenumeration och även en BT-USB-dongle är nog smidigast att ha ocskså för det).

Med tanke på att du troligtvis har rätt kabel redan så kanske det är enklast att bara dänka på INPA'n på din laptop och köra på det (plöjer du dessutom ned ytterliggare massor med timmar och dagar på utbildning och research så kan du även använda samma setup till lite lättare sysslor - men tänk på att begränsningen inte sitter i verktygen utan hos personen som använder verktygen - till varje verktyg krävs alltid stora mängder förkunskaper och erfarenhet för att få ut något vettigt av dessa).

Men har du inga direkta planer att göra så mycket mer än det du planerat så är det enklare att bara lämna in den till din favorit-BMW-specialist-verkstad som du litar på och brukar använda dig av (behöver inte vara auktoriserad - finns flera mindre BMW-specialist-verkstäder som är ruggigtt bra men ändå inte auktoriserade).
Marcus. 2020-11-15 17:16
Tack för hjälpen!

Nu är batteribyte, registrering samt omprogrammering gjort (var tvungen då det innan var inställt på AGM batteri).
Summerar nedan ifall någon annan undrar.

Det slutade med att jag använde Carly, köpte 12 månaders licens som gäller för alla bilmärken för ca 700kr, licens enbart för BMW skulle kostat ~100kr mindre.
Kunde använda Carly med den OBD2 USB-kabel som jag hade, med en USB-C adapter, direkt in i mobilen. Man var alltså inte tvungen att köpa deras adapter. Väldigt smidig och lättanvänd app, tog bara någon minut att göra omprogrammering + registrering. Går även enkelt att läsa ut felkoder, nollställa service osv.

Ett annat alternativ, som bmw-slangen nämnde, är att använda laptopen med diverse BMW program. Finns ett paket som heter "Mikes easy bmw tools", googla på det så hittar ni ett paket med flera BMW program samt drivrutiner.

Hittade pdf-guiden nedan, där beskrivs hur man gör kodningen i "NCS Expert Tool" samt registrering i "Ediabas Toolset 32".
Slutade som sagt med att jag använde Carly istället, då det är väldigt många steg som krävs, risk för att göra fel, samt så fanns inte rätt profil med från början (profilen "expertenmodus" som nämns i pdf-guiden ingick inte).

[LÄNK]

Min rekommendation om ni vill ha ett enkelt och smidigt verktyg är att använda Carly, även om det nu kostar 6-700kr per år. Som jämförelse skulle BMW i Smista ha 1000kr för omprogrammering + registrering, kollade med några andra verkstäder som skulle ha något mindre.
Verktygen i "Mikes easy bmw tools" är garanterat kraftfullare, om man tar tid att lära sig.
Men Carly räcker nog mer än väl för de allra flesta samt att det är extremt lättanvänt.
bmw-slangen 2020-11-16 20:51
Tummen upp för feedback!

Bra du ställde om batteritypen - det är nog nästan viktigare än att registrera om det är nytt eller inte.

Carly är på så sätt faktiskt ett smidigt verktyg för de här mindre sakerna (det och kodning är egentligen det enda det används för).
Det går exempelvis inte att använda till någon form av felsökning - på sin höjd utläsning av felkoder men det är väldigt stelt och informationen tillbaka är kraftigt reducerat så det är egentligen inte bra att använda ens för det).

Deras egna adapter behöver de för att de ska ha en möjlighet att kunna garantera att programmering fungerar (men även med den potentiella felkällan eliminerad finns flera saker som kan gå fel vid programmering).

För enklare uppgifter fungerar vilken generisk anslutning som helst.
olaO 2020-11-17 16:03
Jag har hört både ris och ros om Carly men inte använt det själv. Jag tycker att en bra Inpa setup tillsammans med NCS-Expert är grymt till E-serie bilar. Framförallt rekommenderas NCS-dummy som gör det plättlätt att ändra sådana saker som typ av batteri.
"Mikes easy bmw tools" är tyvärr inte helt komplett då bl.a i NCS.

Noterbart är att Carly, vad jag har hört, inte skriver om i bilens VO (Vehicle Order)vilket innebär att byter man den styrenhet där man gjort en förändring mot bilens originalinställningar, tex såsom typ och storlek av batteri (i CAS) så blir det per automatik de värden som bilen rullade av bandet med. Samma sak om bilen uppdateras av BMW eller liknande. "Fel" data hämtas så att säga.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
Sverige 2020-11-17 18:13
"Carly är på så sätt faktiskt ett smidigt verktyg för de här mindre sakerna(det och kodning är egentligen det enda det används för)."

Vill inte riktigt hålla med där.
Parametrar är egentligen det enda som en annan använder Carly till - varje gång bilen körs.
(Men går kanske mot strömmen här.)

Fast tycker att Carly var bättre förr, var väl som bäst för ca 3 år sen. Efter det så har det väl i princip bara blivit sämre för varje uppdatering. Skönt i alla fall att man slipper årsabonnemanget.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
bmw-slangen 2020-11-17 21:17
Finns ju egentligen inte en lösning som passar alla situationer och ändamål (som med allt annat från verktyg till toaletter).

Brukar bli att man har en mindre repetoar av verktyg och programvaror som kompletterar varandra.

@Sverige : Parametrar - menar du loggning av olika värden som du använder det främst för?
Sverige 2020-11-17 22:21
Att mäta är att veta!

Motortemp
Oljetemp
Batterispänning
Fart på vattenpump
Fart på kylfläkt (PWM%)
PWM% på värmeelementet i termostaten
Oljenivå


---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
bmw-slangen 2020-11-17 22:30
Håller med Sverige!

Du vet väl hur jag gillar att mäta saker :-)
Ett par av mina grafer från min E87 120i
[LÄNK]
[LÄNK]

Det har mest blivit Torque för enklare loggningar, men ska faktiskt prova Carly mer kring detta (då man framförallt inte är begränsad av endast OBD II PID'ar).
Sverige 2020-11-25 21:38
Loggar inte på det sättet, har aldrig tagit/fått ut nån graf.
Det är realtidsdata.
Började med det pga BMW hade otur när de tänkte och tog bort tempmätaren. Kommer varningen upp att motorn håller på att överhetta är det ju i princip för sent.
Sen när man har modifierat en del är det bra att hålla koll...
[LÄNK]
[LÄNK]

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
bmw-slangen 2020-12-01 09:14
Loggning är ju bara en term för sparande av realtidsdata för senare processning.

Så graferna skapas utifrån loggad realtidsdata.



Kan vara lämpligt tillfälle att förklara skapandet av ovan nämnda grafer jag visade ( dvs dessa [LÄNK] [LÄNK] )

Det är realtidsdata från valda PID's som hämtas från motorstyrsystemet av appen Torque och som visas på skärmen - se exempel nedan
[LÄNK]

Samtidigt kan jag välja om jag vill logga något till fil (samt vilken eller vilka PID's jag vill logga till fil).

Så Torque visar realtidsdata och loggar samtidigt.

Graferna ovan har sedan skapats genom lämplig postprocessing av loggfilerna (det är vanliga textfiler i csv-format så i princip vilket program som helst kan användas för att läsa/filtrera/analysera/grafa denna data).



@Sverige : Har du satt upp en separat mobiltelefon bredvid,
för att så att säga komplementera instrumentsklustret?

Jag hoppas ju att introduktionen av helt digitala instrumentkluster löser delar av detta. Kan man konfigurera dit egna mätare på sitt instrumentkluster (på senare modeller)? Om inte, så skulle ju ett sådant paket vara en bra grej att sälja i ConnectedDrive webshoppen. De kan ju hur enkelt som helst lägga till en loggningsfunktion dessutom.
För då kan ju de som är intresserade köpa till en sådan extrautrustning (numera handlar det ju bara om antingen uppdatering av mjukvaran eller aktivering av redan existerande modul i mjukvaran).



Men som du säger så är det ju momentanvärdena man vill se större delen av tiden! Speciellt när man har lite märkligheter som du haft Sverige, men även för att i ett så tidigt skede som möjligt upptäcka avvikande beteende och tidiga signaler på att något inte fungerar som det ska.

Problemet är att systemen blir mer och mer avancerade att det blir svårare och svårare att förklara för en fordonsägare vad som är normalt och inte normalt. Dessutom är ingen längre intresserad eller ens kollar på mätare, varningslampor eller liknande. Det var ju längesen folk slutade bry sig om saker som bromsvätska, kylarvätska, motorolja, batteri, motortemperatur, bromsar, däcktryck, torkarblad, filter etc etc etc. Allt detta har ersatts av påminnelser som bilen ger dig istället. Vi gasar, bromsar inte själva längre, vi slår inte av/på helljuset själva, vi slår inte av/på torkarna själva, vi läser inte ens av vägskyltarna själva längre (utan det är bättre bilen gör det), vi backar inte med bilen själva, vi styr bilen i färre och färre situationer osv.

Det är inte direkt någon hemlighet att majoriteten inte vill köra bil utan vill göra annat istället och tar således första bästa tillfälle i akt att hantera sin vardag istället.
Sverige 2020-12-02 19:26
Svarar här [LÄNK] istället då det är mkt OT.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Besvara