Forum Senaste Sok
Rubrik: M54 525 motor fel
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
TibbeT 2020-11-10 11:37
Kört ISTA+ och fått felkoder för MotorlageVinkel
006136
006145
00614A
Har för mig att det finns givare för läget på vevaxel och vardera kamaxlarna.
Är det någon av dom som gått sönder / kabel till den.



bmw-slangen 2020-11-10 17:47
Du har helt rätt - det sitter en givare på insugskamxeln, en på avgaskamaxeln och en på vevaxeln.

Siemens MS43 har inte så höga nummer på sina felkoder (felkoden för vevaxelnsensor är exempelvis 0x53).

Nu kanske det är Siemens MS45 (för det fanns M54 med detta också), men jag kan inte minnas att det motorstyrsystemet heller har så höga nummer.

Vilket motorstyrsystem felsöker du på?
bmw-slangen 2020-11-13 01:24
Om vi börjar ännu mer grundläggande - kommer dessa felkoder ens från DME-styrenheten (det vill säga styrenheten som har hand om motorn)?

Är du inte inne i exempelvis AL-styrenheten och läser felkoder? AL står för Aktivlenkung det vill säga active steering (den styrboxen brukade hänga på PT- och F-CAN bussarna men på senare tid tror jag den hänger endast på Flexray-bussen).

Jag skulle gissa att din bil har utrustningskoden S217A (AFS det vill säga active steering).



Sticker ut min haka här och säger att dina felkoder har ingenting med motorn att göra.

@TibbeT : Varför misstänktes vev- och kamaxelsensorer?

Felkoderna handlar uteslutande om den aktiva styrningen och all gucka runtomkring detta (styrsensorer, elservomotorer, kablage, kontakter, styrenheter, etc ec etc).

Jag rekommendera att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
TibbeT 2020-11-23 15:34
Korrektion
Det är felkoden DME: 002746 Verbrennungsaussetser zyl 2 som spökar,
Är väl troligen tändspolen och / eller tändstiftet som får motorn att gå i Limp home mode.
Någon med liknade fel / erfarenhet?
( PS är en M54 2.5L motor )


Johan B 2020-11-23 15:45
Det är vanligt att tändspolarna ger sig på de motorerna.
Byt plats på spolen från en annan cylinder och se om felet följer med bytet.

Mitt råd är att du alltid har minst en frisk tändspole i bagaget som reserv - det räddade mig en söndagförmiddag 25 mil från hemmet med E39:an.
Motorn började gå illa efter tankning och jag bytte spole systematiskt då jag saknade felkodsläsare på plats - efter att ha bytt spolen på treans cylinder gick motorn som den skulle igen.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TibbeT 2020-11-23 18:53
Tack Johan B
Har beställt 6 nya stift och en tändspole från Bildelaronline.se. Valde bara Bosch produkter.
Delarna bör komma i slutet på veckan.
Fråga något speciellt verktyg för att ta ut spolarna?
PS har en BMW MC med tvärställd motor där man behöver en speciell utdragare för spolarna.


Johan B 2020-11-23 19:01
Nej, de sitter under plastkåpan och det är bara att lossa kontakten genom att vika upp "bygeln" och separera spolen från kablaget och sedan är det bara att dra dem rakt upp - de sitter med "sugpassning" mot tändstiftets hals.

Äldre modellen som fanns på t ex. M52tu behövde man lossa två skruvar för att lossa.

Jag rekommenderar att du skaffar en spole till att ha som reserv när detta händer igen - det är som sagt vanligt och har en spole gett upp, står nästa på tur...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TibbeT 2020-11-23 19:31
Håller med dig, en spole i reserv är alltid bra att ha, dom kostar ju inte så mycket. ca. 300SEK/st.

På min K1200GT/2 kostar en likande spole ca. 1000SEK/st och är ett "projekt" att byta. Behöver ta bort kylaren för att komma åt tändspolarna och sen sitter expansionskärlet halvvägs under motorn,


TibbeT 2020-11-26 10:50
IMHO var enkelt att komma åt tändspolarna.
Kollade in [LÄNK] och på 20 minuter var synliga.
Väntar nu på ett paket med spole och stift.


bmw-slangen 2020-11-26 14:13
@TibbeT : Fast det där är en N53-motor.

Ända sedan första inlägget har jag varit lite tveksam till de där felkoderna och M54 (men jag tror faktiskt de felkoderna finns för de motorstyrsystem som användes för tex E60, X3 och Z4 och skiljer sig från vad som användes på tex E46 och E39).

Är du HELT säker på att det är en M54-motor du har?



Men runt tändspolarna ser det oavsett väldigt likt mellan M54 och N53. Förutom då att N53 försöker spöka ut sig till en dieselmotor (med sin direktinsprutning)...
Johan B 2020-11-26 15:04
E39:an hade väl aldrig N53!?

Utifrån TS fråga och profil med bilar, utgick jag från att det var E39:an...och då är det M54 på de senare modellerna!



Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bmw-slangen 2020-11-26 15:56
Jo, tänkte själv också på E39 (men händer ganska ofta att profilen inte alltid är up-to-date).

Men sen började jag fundera på om det inte är en E60 vi pratar om här, speciellt efter videolänken.

Men nog bäst TibbeT drar iväg ett foto på motorutrymmet :-)
TibbeT 2020-11-27 08:26
Det är en E61 525iAT tillverkad 07/2004 med som det ser ut ett upgraderat topplock för tändspolar som bara sticks ned, inte som E39 525iT jag hade förut som hade fastskruvade tändspolar.



Johan B 2020-11-27 08:42
Sena E39 hade "pencil-coil"!

Tidiga E90 hade samma motor som sena E39...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TibbeT 2020-11-27 09:29
BMW gör som många / alla andra tillverkare uppgraderingar av sina modeller under den tid de tillverkas. Kan vara i drivlinan, optiskt eller i styrsystemet/El-ektroniken m.m.
Min vagn har en M54 motor uppgraderad sen E39. BMW bytte senare till N54 motorn som i videon
jag använde för att lossa kåpor i motorrummet. Motorkåporna liknade mycket E39-M54 motorn men sen har man uppgraderat tändspolarna.
Har sett samma mönster för uppgraderingar på MC, senaste är att nedre kamkjedjedrevet är fastskruvat i vevaxeln på tvärställda 4-an ( K1200GT ,, ) före 11-2006 men senare är drevet påpresssat på vevaxeln. Köpte en K1100LT för många år sen och tog reda på att man gjort enn uppgradering av ABS-bromsarna 1994 samt drivlinan. Letade då land och rike kring efter en K1100LT efter -94 med radio och fann till slut en i norra Bayern.
Bytte senast fråm en E39 525i till denna E61 525i ock sökte då en med comfortsäten då jag ett tag pendlade mellan Luleå - Västerås och ville sitta riktigt bekvämt. Fanns inte så många men hittade denna i Skultuna norr om Västerås. Bor numera mellan Västerås och Enköping.
K1100LT'n har fått sidvagn,, en ny körupplevelse / utmaning.
Mekar det mesta själv som hobby. Vi har också en Volvo V70 med nya utmaningar i mekandet.



TibbeT 2020-11-27 09:42
Har nästa "utmaning" att byta olja i automatlådan.
Är filtret löst under locket under lådan eller är den inbyggd i locket.
Vad jag förstått har lådan med löst filter ett plåt lock medan den med integrerat filter plastlock ?


TibbeT 2020-11-27 15:32
Problemet löst, nu går den jämt och fint igen.
Bytte 2'ans tänspole ( pen ) och alla stift.
Har bild på motorrummet med kåporna borta men ingen ftp-web server att lägga den på, hur gör ni i detta forum / server.


Kane 2020-11-27 15:37
Du borde ha ett löst filter.
bmw-slangen 2020-11-27 15:47
Jag skickar ett PM till dig TibbeT med min emailadress, bara maila bilderna till mig så kan jag lägga upp dem på min serverplats.
bmw-slangen 2020-11-28 08:52
Jodå, en klassisk MK2 M54 motor
[LÄNK]

Ser det lite längre kablaget som är typiskt för en E39 (E46 hade DME på andra sidan och kortare kablage).
Ser även den har ett secondary air injection system vilket de flesta M54'or hade men inte alla.
TibbeT 2020-11-28 11:05
E60/61 har motorstyrningen på passagerarsidan samma som E39,
E60/61 har kåpor för kupeluftintaget över bakre delen av motorn. Dessutom stag över motorn från torpedväggen till fjäderbensfästena. Gör att fet är lite mera mek.
E39 har inga sådana kåpor eller stag över motorn.

Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan