Forum Senaste Sok
Rubrik: Ingen kontakt med FRM E91 N53 -10
Grönvall 2020-11-07 17:26
Har bytt högtryckspumpen i bilen (N53) och gjorde återställning av motoradaptioner. Kört ca 6 mil därefter utan problem. När jag sedan nollställde felminnet med ISTA (med motorn igång) dök nya koder upp och bilen verkar inte få någon kontakt med FRM-modulen. Felet inträffade alltså när jag nollade koderna och FRM-modulen var fungerande ända till den stunden. Säkringar 41, 81, 84 och 86 hela. Nollställning av minne eller göra bilen strömlös i 5 minuter hjälper inte.

Felkoder [LÄNK]

Någon här som kan vägleda mig med en felsökning? Tack!
borka 2020-11-11 23:21
Det låter tyv som att modulen låst sig.. När BMW här i Uppsala låste min radioenhet i samband med uppdatering av alla styrdon hänvisade dem till Bestronic i Knivsta. Iofs lyckades de inte heller, men det kan ju vara värt ett försök iaf.

/Anders

Grönvall 2020-11-12 07:12
Tack för svar, den ska in på BMW här i Gävle imorgon så jag hoppas de kan hitta på något. Synd att man inte vet något man kan göra själv. Antagligen vill väl BMW byta modulen men jag har läst att de finns de som reparerar dem. Hur löste du det när de inte kunde låsa upp?
borka 2020-11-12 08:34
Jag köpte en beg enhet som Bestronic gick prog in.
Grönvall 2020-11-13 14:57
Bilen var inne på BMW idag, "kanske" är FRM-modulen. De vill börja med att byta den för ca 11000 kr och sen se om det var det som var felet...

Ringde och pratade med Bestronic istället och de var ganska säkra på att de kunde laga. Runt 2500-3000 kr så det kanske blir att åka ner till Stockholm.

Finns det fler firmor i Sverige som håller på med liknande? Kanske i närheten av Gävle?
lenwib 2020-11-13 15:51
Antar att OlaO håller på med något annat, annars borde han ha hört av sig för länge sen. :)

Om inte modulen är "brickad", trasig - och det är det väl egentligen inget som det i nuläget talar för - kan den återställas. Det kräver en laptop med ett interface och programvara. Och veta-hur, men där hjälper Ola till.

Eller kanske du har en kompis med rätt grejer.

Du kan ju prova att PMa honom, om han inte skulle hitta hit av sig själv (vilket jag tor att han gör :) )

/Lennart
Grönvall 2020-11-20 14:12
Körde till Knivsta och lämnade till Bestronic i lördags förra veckan, fick tillbaka den redan på måndagen. De reparerade mjukvaran i den genom att löda på några kablar på baksidan och kopplade upp i dator som jag förstod det. Allt fungerade felfritt när jag kopplade in så jag är riktigt nöjd!
lenwib 2020-11-20 14:24
Gôtt!

Tack för din återkoppling! Kan nog fler få nytta av.

/Lennart
Besvara