Forum Senaste Sok
Rubrik: BMW 535i e34 -89 stått i 12 år, soppa pump startar ej.
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
p4lm 2020-11-06 14:08
Hej! Har gnista på alla stift.
Soppapumpen startar ej, kommer inget bränsle fram till motorn.
Har kollat säkring nr 23 kraftstoffpompe, den är hel.

Vet nån vart bränslepumpsreläet sitter?
Eller har ni någon annan ide?

Mvh Emil
Snart525iA 2020-11-06 14:20
[LÄNK]

Kommer inte ihåg färgerna på strömmen till pumpen men kan vara bra att veta om man är osäker på vilket som är vilket. Kan sitta ett relä till där om man har automat?
Snart525iA 2020-11-06 14:26
Grön/lila är en av färgerna till reläet.
p4lm 2020-11-06 14:45
Jag har manuell låda...

Vilken är den andra färgen???

Sitter de en eller 2 soppa pumpar?
p4lm 2020-11-07 08:57
Visst finns de bara en bränslepump? Å de är den som sitter u tanken va?
Hoppas på snabbt svar boys :)))
Snart525iA 2020-11-07 10:31
Kolla färgerna på kablarna som ansluter till pumpen.

En pump. Titta i ETK:n
Den är inte en 100% korrekt avbild men ett bra sätt att lära sig mer om bilen.
p4lm 2020-11-07 13:18
Etkn? Är de relät breve soppapumps relät på passagerarsidan?
Snart525iA 2020-11-08 00:12
ETK = ErsatzTeilKatalog

Ange sista sju i ditt chassinummer.
[LÄNK]
p4lm 2020-11-08 06:50
Jag drog ur bränslepumps relät. Byglade över med en sladd, å då startade soppapumpen iaf 👍

Men då upptäckte ja att ja hade hål på flera ställen i bränsle ledningarna. Så de blir till att byta dem nu, till kopparrör 👍

Men vad kan vara felet där vid reläet? Jag prövade att ta ett likadant relä vid andra elboxen... Men pumpen startade inte iaf... Endast när ja byglade över...

Kan de va nån ide att koppla in datorn å läsa felkoder?
Johan B 2020-11-08 09:53
Köp ett nytt relä då du ändå måste byta det - det du tog i bilen kan ju också vara kass....fungerar det inte med det nya reläet, får du göra gammal hederlig bilelektrisk felsökning med elschema som grund..


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
p4lm 2020-11-08 10:14
Har hållt handen på relät när ja vrider på tändningen. Å de klickar i relät. Så de verkar slå till...
Snart525iA 2020-11-08 12:28
Larm/eftermonterad startspärr?
lenwib 2020-11-08 12:33
Det kan vara värt att påpeka, att pumpen, åtminstone på senare modeller men antagligen redan 1989, bara går ett par sekunder när tändningen slås på och därefter en lika begränsad tid vid startförsök. Om motorn startar, fortsätter pumpen gå, annars stannar den för att inte sura ner motorn.
Jag nämner detta, för att det är lätt är lätt att missa.

Men du skriver att reläet klickar vid påslagning av tändningen, och att det går att bygla igång pumpen, så då är reläet väl friskt på "manöversidan" men kanske bränt på "slutarsidan".

/Lennart
p4lm 2020-11-08 12:57
De lät roligt, bränt på slutarsidan 🤣🤣🤣

Ska prova några andra relän, de fanns nog fler av samma sort...
Vart köper man relän annars? Mekonomen?
lenwib 2020-11-08 13:11
Funktionen är ju enkel nog. Det är mest en fråga om storlek och hur stiften sitter. Så det kan vara värt att prova med Mekonomen, om de ligger bäst till för dig. Annars är ÅF inte alltid dyrast.

/Lennart
p4lm 2020-11-08 22:06
Kanon tackar, återkopplar sen när ja hittat felet 👍
p4lm 2020-11-10 14:53
Nu har jag bytt ut bränsle rören och några slangar... Jag får bensin nu upp till bränsletrycksregulatorn när jag byglar över i relä sockeln... Har provat med 5st andra lika relän nu men pumpen startar inte iaf. Jag måste bygla över med sladd...

Jag har gnista på stiften, men stiften är inte blöta å luktar ej bensin...

Jag har läst ut bilen, inga felkoder.

Någon ide? luft i bränsle systemet kanske?
p4lm 2020-11-10 15:03
när jag körde realtidsdata på insprutningstid så visade den 131 ms vid tändning på... När jag sedan körde runt motorn på startmotorn sjönk den till ca 10ms.
p4lm 2020-11-10 15:50
Sprutade i startgas nu, då tände den till.. med dog sen...
lenwib 2020-11-10 16:16
Bara TILL bränsletrycksregulatorn? Det borde väl gå att se om någon bensin kommer igenom den?

Fundering: Antingen ger pumpen (via det kanske halvtäta filtret) ett för lågt tryck. Inte osannolikt med tanke på den rapporterade rosten.

Eller så har regulatorn kanske kroknat p g a ålder och rostflagor.

Bara funderingar, alltså.

/Lennart
p4lm 2020-11-10 16:34
Prövade å rycka ur retur slangen nu.. å körde pumpen, då spruta de soppa där. Så de går igenom hela systemet...

Hur får man loss fuel railen om man vill mäta på spridarna?
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan