Forum Senaste Sok
Rubrik: Speca billigt vid nybilsköp och uppgradera senare eller tvärtom?
DarrenB 2020-11-04 09:20
Ska speca en ny X5a eller X7a inom ett par månader och vill så klart ha så bra ljud som möjligt, så har hittills specat Harman Kardon, för Bowers Wilkins-optionen är så dyr.

Men min tanke är att jag ändå ska uppgradera hela ljudsystemet med tredjepartsdelar efter jag fått bilen.

Hur ska man tänka där? Är det onödigt att lägga till Harman Kardon-optionen om man ändå ska uppgradera till nya högtalare, eller tjänar man något på att ha en bättre ljudanläggning installerad från fabrik, innan uppgraderingen?
Pula 2020-11-04 11:11
Jag fattar inte vad du håller på med!

Du ska köpa och speca en BMW X-serien som i grunden kostar från 700-900k till hur mycket som helst.

Du kommer under de 3 första åren du äger den att loosa 40% av nypriset på bilen och i bästa fall 80% av vad tillbehören kostade, minst.

Ditt största aber är dock hur vida du får 8% i rabatt eller om du ska lägga till en värstingstereo som HK är och sedan bygga om den.

Luktar Troll lång väg och känns som en hittepå tråd. Tillsammans med din tidigare T.

EB
DarrenB 2020-11-04 12:54
WTF. Jag bad inte om privatekonomisk rådgivning!

Det sägs att det inte finns dumma frågor, men det finns ta mig fasen dumma svar.
Ursäkta ilskan, men jag har varit medlem i detta forum i 15 år och kommer tillbaka och ställer frågor och läser inlägg när jag behöver. Behöver inte få kastat Troll-epitet i ansiktet för att mina frågor inte är enligt dina normer.

Vill du svara på frågan, gör gärna det tack.
Vill du klaga över dumma frågor, skapa en ny tråd tack.
Johan B 2020-11-04 13:23
Jag tror du kastar pengarna i sjön om du köper över "standard" om du ändå tänker uppgradera efteråt - många uppgraderingskit utgår från "standard" och i vissa fall kan det bli problem med uppgradering om du har "bättre än det".

Kika runt på de kit du funderar över att uppgradera med och se vad de skriver om detta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
DarrenB 2020-11-04 13:58
Tack för bra svar Johan B!
danielb 2020-11-04 14:17
Om du väljer att köpa ett paket till kärran ex innovation där bättre ljud ingår så går det inte att ta bort en enskild option. Utan man måste köpa allt som ingår separat. Nu kanske inte dessa paket finns på de bilar du tittar på.
DarrenB 2020-11-04 14:41
danielb: Nä det är sant. Men det kanske ändå går att stryka optionen i bästa fall, även om man betalar för paketet?
Det jag är mest mån om är att inte installera något som kommer att sabba förutsättningarna för en senare uppgradering.
Kommer ihåg för länge sen när iDrive var nytt och den anläggningen jag hade var väldigt svår att uppgradera pga proprietära systemet.
K1M 2020-11-04 15:13
Kollat lite på eftermarknads grejor till min 3-serie.
De jag hittat och verkar intressanta utgår från Hifi paketet.
Bavve 2020-11-05 08:46
DarrenB
Tillägg till Johans och K1M:s kommentarer
Jag hade ett liknande resonemang, köpte en G30 ny med en egen limit för extrautrustning och prioterade annat än ljudet. Hade Audi med standard stereo innan men blev förvånad vilket dåligt ljud BMW:s standard stereo hade och lät firman enligt länk nedan uppgradera med paket 4 - det blev ett fantastiskt ljud i framsätet dock är inte bilen förbered med extra högtalare i baksätet ex som på Hifi paketet så i baksätet blev ljudet inte lika bra.
Om HK paketet har begränsingar, kontakta ex Backes ljud, de har lång erfarenhet av uppgraderingar och gav ett mycket seriöst intryck på mig.

[LÄNK]
Bavve 2020-11-05 08:50
Rättning - paket 3 valde jag
Kristoffer_L 2020-11-05 09:32
Vad kostar BW systemet på X5/X7? Visst ingår det i ”Innovation edition” eller vad nu paketet heter?
Pula 2020-11-05 10:08
Oh, förlåt @DarrenB. Trampade visst på en öm tå.

Ja, jag tycker också att det kan kännas dyrt med en BW stereo för 50400:- i en bil som X7 m50i som bara kostar 1 142000 i grund.

Hoppas att du blir nöjd med vad du installerar så att Norskdunken hörs ordentligt på Stockholms gator. (Kunde inte låta bli, sorry)

Good luck

EB
blixten 2020-11-05 11:16
Pula, det finns något som kallas "värde för pengarna", vilket innebär att man kanske inte är intresserad av att lägga 50 400 kr för en ljudanläggning, när man kan få bättre ljud för en femtedel den summan. Det har liksom inte att göra med om bilen kostar 300 000 eller 1,5 miljoner eller om man har 20 tusen på banken eller flera miljoner...
Pula 2020-11-05 14:49
blixten@ ::))

EB
Iggy16 2020-11-09 18:48
@Bavve

Är också sugen på liknande uppgradering som du gjorde fast hos en annan firma (ljudbyggarna) Det som jag vill ha verkar vara identiskt med det du valde. Har i dagsläget den sämsta ljudet i min G30, dvs den utan diskanter. Hade du diskanter i din bil eller fick du betala extra utöver paketpriset för dom. Jag är inte så inne på biljud (rent tekniskt) så vad är det man får egentligen? Behåller man bilens original högtalare? Är det fortfarande samma inställningsmöjligheter för ljudet som man har i dagsläget via I driven? Många frågor, jag vet, hoppas du orkar besvara dom. Tack på förhand.

Bavve 2020-11-09 20:08
@Iggy16
Paketet jag tog innehåller diskanter som sätts in vid sidobackspegeln. Man behöver köpa till från BMW någon slags adapter/hållare för diskanterna. Detta gjorde Backes ljud åt mig o tog ca 700kr för om jag minns rätt.
Mellan o bas byts ut så de gamla fick jag med mig löst.
Slutsteget satte han in gömt vid vänster bakhjul o sladd för kunna ändra inställningar mha PC göms i förvaringslådan bakom vänster bak. Han gjorde en bra grundinställning som jag sen inte ändrat på, utan jag har bara ändrat bas o diskant genom iDriven själv.
Befintliga Högtalarna bak i hatthyllan kopplade han bara in också i slutsteget.
Iggy16 2020-11-09 20:20
@Bavve

Tack för ett utförligt och snabbt svar :)) Hur långt tid tog det för han att göra arbetet? Bor på västkusten så jag vet hur jag gör när det blir av.

Bavve 2020-11-09 20:27
Serviceinriktad firma
Lämnade in bilen måndag morgon
Fick låna en gammal Polo under tiden han gjorde jobbet
Hämtade den dan efter på eftermiddagen o fick en genomgång hur det funkade o chans att få hjälp med ändra inställningarna
Fick också en garanti att komma tillbaka en månad efter om jag inte jag var nöjd med nåt utan kostnad men som sagt helnöjd så det utnyttjade jag aldrig.
SE-AFB 2020-11-25 19:35
Instämmer om Backes Ljud. Uppgraderat till ett av paketen där och fått både toppljud och toppservice.
Besvara