Forum Senaste Sok
Rubrik: Tips för cabben
Cabbe älskare 2020-10-21 21:15
Första vintern för cabben ( E93 2007 ) börjar närma sig.
Nu funderar jag på om det är smart att med jämna mellanrum "motionera" tak konstruktionen / cabben,
Eller ska man bara låta den vila till våren och åka öppet tiderna närmar sig?

Hur gör ni andra cabbeåkare?
Kristoffer_L 2020-10-21 23:19
Har iofs inte haft en BMW cab men däremot ett par Porschar med automatiskt tygtak. På dessa skulle man undvika att fälla ned taket vid temperaturer under 5 plusgrader. Körde två vintrar (Skåne iofs) med taket ständigt uppfällt. Jag tror tvärtom att taket håller sig snyggare (färre veck) om det får sitta uppspänt längre perioder. Oftast är ju själva suffletten och dess delar känsligare än elmotorerna som styr.
Kristoffer_L 2020-10-21 23:20
Nu ser jag att det är en med plåttak du har. Då kanske det är andra regler som gäller...
Pula 2020-10-22 08:13
Det är viktigare att du rostskyddar din e93 och låt taket vara på hela tiden. Framför allt om den inte är vinterkörd innan. Skulle jag ha gjort iaf.

Du bör kolla över och göra en smörjservice på cabmekaniken så att inte den också börjar rosta.

EB
borka 2020-10-22 09:07
Hej!

Jag har skrivit ut denna instruktion och ska väl ta tag i det någon gång också..

/Anders

[LÄNK]
AlexanderK 2020-10-22 10:25
Nej, det är helt meningslöst att köra suffletten upp och ner då och då i tron att du ska motionera den oavsett om du har hardtop eller sufflett.

Om du tycker det är roligt att gå ner i garaget och leka lite med grejerna så ska du så klart göra det och vill du intala dig att du motionerar mekaniken så kan du ju göra det också. Men det har ingen betydelse för mekaniken mer än dina känslor.

Däremot är det bra att smöra gummilisterna med gummipflege en gång per år.

Jag har kört sufflett-cab som vardagsbil sommar som vinter i tio år nu.
Ola Gustafsson 2020-10-28 19:09
AlexanderK !!

Var hittar man gummipflege ? Finns detta överhuvudtaget att få tag på i Sverige?

Mvh Ola
Bayriche Hantwerke
325cabrio 2020-10-28 21:37
Vill du ha gummipflege som BMW rekommenderar så är det väl hos just BMW, Annars finns väl silikonstift hos valfri billtillbehörsbutik.

Ett tips från en som vet av erfarenehet är att ha isskrapan i jackfickan. När rutan ska hopap ner en cm och har frusit fast är det inte kul. JAg var 40 mil hemifrån en bister vinterdag och rutan hoppade inte ner men jag lcykades ändå öppna dörren (E36cabrio med hardtop) men när jag skulle stänga dörren hamnade ju rutan utanför listen. Försökte med elhissen och till slut sa det pang och rutan sjönk ner i dörren och gick inte att hissa upp. 10 minusgrader ute och 4 timmar hemifrån :-(
Körde till närmaste BMW verkstad och ynkade list och de gjorde en patentlösning, de svetsade ihopa fästet med rutan i övre läge och fick sedan kliva in från passagerarsidan.
Så isskrapa i fickan och skrapa nederkant innan du öppnar och kanske en flaska de-icer i bagaget rekommenderas.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
AlexanderK 2020-10-29 10:26
Ola: BMW:s Gummipflege finns hos BMW, den är jättebra. Rekommenderar inte diverse silikonstift. Möjligtvis silikonfria stift.

Det där med den tråkiga rutan som fastnar finns en liiiiten lösning på. Det är att sänka ner rutan ca 5 mm innan du kliver ur bilen. Då kommer nämligen inte rutan hoppa upp/ner de där 15 mm när du öppnar och stänger. Sedan när du kör iväg med bilen så får du leva med ett lite högre vägljud de första 5 km innan bilen är varm och du kan hissa upp rutan helt.

Det finns dock en risk med detta; nämligen att du hissar ner rutan för mycket så det kommer in regn eller snö i bilen. Jag är så sjukt nöjd att jag har varmgarage i min brf, så jag slipper bekymra mig om det där med snö och frost.

För övrigt har jag dock alltid isskrapan i bagageluckan numera. För de få tillfällen den behövs.
Cabbe älskare 2020-11-21 20:49
Tack för alla goda tips.
Gummipflege finns hos BMW i Sverige. Köpte en flaska igår hos BMW i Helsingborg för 86 kr
Idag har jag smort in alla gummilister runt rutor, baklucka och i taket. Hoppas nu att slippa ev problem med fastfrysningar,
Besvara