Forum Senaste Sok
Rubrik: Lacka oken
jonaz.a 2020-09-21 17:48
Jag har sett att man kan lacka bromsoken med olika färger och biltema har en 1 komponents färg [LÄNK]

och sen finns det andra som har 2 komponents färg
[LÄNK]

Någon som testat och jämfört?? Är det värt med 3ggr priset??

. ___ __ ____ __
/ _ )/ |/ / | /| / /
/ _ / /|_/ /| |/ |/ /
/____/_/ /_/ |__/|__/
Johan B 2020-09-21 17:52
Provade biltemas enkomponentfärg på de blästrade oken och sadlarna som du kan läsa om i mekartipset (gör-det-själv till vänster) när jag renoverade oken till E46:an.

Det höll "sådär"....efter en vinter började det komma lite rostfläckar.

Skulle nog satsa på tvåkomponentsfärgen om jag skulle göra det igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jonaz.a 2020-09-21 17:55
En vinter är inte lång tid.. tack!

. ___ __ ____ __
/ _ )/ |/ / | /| / /
/ _ / /|_/ /| |/ |/ /
/____/_/ /_/ |__/|__/
catch_me 2020-09-24 20:56
Hej
Jag lackade min förra bil med tvåkomponentsfärgen sålde två år senare och såg nästan likadan ut förutom skador jag orsakade vid däck byte. Målade min nya bilen för två veckor sen med samma färg.
bmw-slangen 2020-09-25 18:51
Som Johan B och catch_me säger så kommer man inte långt på vanlig enkomponentfärg.

Det beror främst pga den typen av färg inte är diffusionstät (färgen släpper igenom fukt helt enkelt).

Jag gick absolut all in på mina E34 bromsok blästrade dessa riktigt rena och provade ett par olika varianter (målarfärg, sprayfärg samt tror även grundfärg + färg på något av bromsoken eller bromsokshållarn). Men efter ett par vintrar så började en del rostprickar titta fram och därefter blev de bara smutsigare och prickigare.

Sen ska man ha i åtanke att vanlig sprayfärg har ganska dålig kemisk resistans. Får du bromsvätska på bromsoken så rinner vanlig sprayfärg mer eller mindre rakt av. Tvåkomponentfärg är mycket mer resistent mot kemikalier som bensin, avfettning och klarar även kortare besök av bromsvätska.

Nysprayade/nymålade
[LÄNK] [LÄNK]

5 år senare som daily driver året runt
(aldrig tvättade eller rengjorda men trodde de skulle vara mer rostvrak än vad de faktiskt var - så färgen skyddade en del)
[LÄNK]

Men yes - 2K (samt en bra rengöring och grund) är enda vägen att gå för att få det hållbart samt för att lättare kunna hålla det rent.
Sverige 2020-09-25 20:17
På den sista bilden är det en termometer på oket. Funkade den bra?

(OT, har använt liknade [LÄNK] på RC-motorer [el].]

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
bmw-slangen 2020-09-25 21:08
Stämmer!

Det är AP Racing Temperature Indication Strips
[LÄNK]

Använder det tillsammans med AP Racing Thermal Paint
[LÄNK]

Klistermärkena går från 149°C till 260°C (dvs 300°F - 500°F) så de är avsedda för då främst bromsok.

Jodå, de ska fungera bra - fast jag har faktiskt aldrig lyckats få upp mina bromsok i temperaturer som gör utslag på dessa stripes! Vare sig med mig E34 535i (fast det var standard chassi och sunkiga gatdäck) eller med min E30 323i.

Men de sattes där för att få någon form av referens (de mäter ju inte bromsvätskans temperatur precis intill kolven) utan man får ju ha de som relativa mått. Men om vi säger såhär - indikerar dessa stripes att ytan på mina bromsok går över 260°C så vill man ju garanterat se över sitt bromssystem då torrkokpunkten på min ATE Super Blue Racing bromsvätska ligger på 280°C.

Temperaturfärgen kommer i tre nivåer : 430°C, 560°C och 610°C.

Men även här har jag än så länge inte nått några skyhöva värden. Fast som med klistermärkena så fungerar den här färgen som en relativt referens för att veta var man ligger, vad olika förändringar gör för skillnader och vad för skillnader man ser mellan olika banor.

Med E34 535i så var jag lite då och då över 430°C värdet (gröna färgen blir då vit).
Men med E30 323i så har jag bara sniffat på 430°C värdet en enda gång (track day på Ljungbyhed).
Besvara