Forum Senaste Sok
Rubrik: Extraljus G20
mrlampinen 2020-09-21 08:46
Jag tänkte montera extraljus på min 320 G20 och undrar om det finna någonstans att hämta en signal till extraljusreläet. Jag tänkte använda en sån här [LÄNK] Men funderar på om allt styrs elektroniskt när man har LED eller om det går att hitta en styrsignal någonstans.
jonaz.a 2020-09-21 17:06
Om du har xenon eller led på helljuset behöver du ett Canbus interface. Det i sin tur skickar ut 12V-signal som en vanlig reläsats kan ta. Du kan hitta styrsignal om du har en vanlig halogenlampa som också lyser tillsammans med ditt LED-helljus men det är högst osannolikt på din modell.

När jag köpte min så fick jag med bilspecifika instruktioner:

[LÄNK]

. ___ __ ____ __
/ _ )/ |/ / | /| / /
/ _ / /|_/ /| |/ |/ /
/____/_/ /_/ |__/|__/
mrlampinen 2020-09-24 15:08
Tack för tipset. Men G20 finns inte med i listan över instruktioner. Vet du om den fungerar för den också? Någon halogenlampa finns inte så naturligtvis behöver jag en canbus för att hitta styrsignal.
Edvard_81 2020-11-20 09:10
Hej

Fick du nån lösning på detta? Står inför samma problem
mrlampinen 2020-11-30 21:06
Jag anlitade en firma istället. Det var alldeles för krångligt att montera ett canbus-interface
jonaz.a 2020-12-30 09:35
Ja det finns till G20 :)
Edvard_81 2020-12-30 10:22
Jag löste det genom att montera en XBB Donge & Power unit. Väldigt smidig montering med dessa prylar, ingen signalkabel behöver anslutas fysiskt. Dock är plasten i stötfångarhöljet väldigt tunn och mjuk. Så jag fick klippa till en gummidistans och sätta bak på ledrampen. Sedan fick jag montera rampen tryckt emot grillen så den fick lite stöd.
jonaz.a 2020-12-30 11:08
Jag har sett att det finns ett tillägg till canbus nu som man monterar utanpå canbuskablaget (dvs inget kopplande). Vet inte var men det känns som en smidig pryl!
Edvard_81 2020-12-30 12:06
XBB dongle hämtar helljussignal direkt från OBD uttaget och skickar via blåtand till relät, så man slipper koppla eller montera något utanpå bilens ordinarie kablage :) Riktigt smidigt. Går att aktivera fler utgångar också och koppla på flera relä/powerunits om man vill styra t.ex extra backljus el. liknande. Dock måste ju donglen sitta i OBD uttaget hela tiden.

I mitt fall monterades rampen på en leasingbil, så det var viktigt att inte göra någon extra åverkan.
Besvara