Forum | Senaste | Sok |
|
|||
mrlampinen | 2020-09-21 08:46 | ||
Jag tänkte montera extraljus på min 320 G20 och undrar om det finna någonstans att hämta en signal till extraljusreläet. Jag tänkte använda en sån här [LÄNK] Men funderar på om allt styrs elektroniskt när man har LED eller om det går att hitta en styrsignal någonstans. | |||
jonaz.a | 2020-09-21 17:06 | ||
Om du har xenon eller led på helljuset behöver du ett Canbus interface. Det i sin tur skickar ut 12V-signal som en vanlig reläsats kan ta. Du kan hitta styrsignal om du har en vanlig halogenlampa som också lyser tillsammans med ditt LED-helljus men det är högst osannolikt på din modell. När jag köpte min så fick jag med bilspecifika instruktioner: [LÄNK] . ___ __ ____ __ / _ )/ |/ / | /| / / / _ / /|_/ /| |/ |/ / /____/_/ /_/ |__/|__/ | |||
mrlampinen | 2020-09-24 15:08 | ||
Tack för tipset. Men G20 finns inte med i listan över instruktioner. Vet du om den fungerar för den också? Någon halogenlampa finns inte så naturligtvis behöver jag en canbus för att hitta styrsignal. | |||
Edvard_81 | 2020-11-20 09:10 | ||
Hej Fick du nån lösning på detta? Står inför samma problem | |||
mrlampinen | 2020-11-30 21:06 | ||
Jag anlitade en firma istället. Det var alldeles för krångligt att montera ett canbus-interface | |||
jonaz.a | 2020-12-30 09:35 | ||
Ja det finns till G20 :) | |||
Edvard_81 | 2020-12-30 10:22 | ||
Jag löste det genom att montera en XBB Donge & Power unit. Väldigt smidig montering med dessa prylar, ingen signalkabel behöver anslutas fysiskt. Dock är plasten i stötfångarhöljet väldigt tunn och mjuk. Så jag fick klippa till en gummidistans och sätta bak på ledrampen. Sedan fick jag montera rampen tryckt emot grillen så den fick lite stöd. | |||
jonaz.a | 2020-12-30 11:08 | ||
Jag har sett att det finns ett tillägg till canbus nu som man monterar utanpå canbuskablaget (dvs inget kopplande). Vet inte var men det känns som en smidig pryl! | |||
Edvard_81 | 2020-12-30 12:06 | ||
XBB dongle hämtar helljussignal direkt från OBD uttaget och skickar via blåtand till relät, så man slipper koppla eller montera något utanpå bilens ordinarie kablage :) Riktigt smidigt. Går att aktivera fler utgångar också och koppla på flera relä/powerunits om man vill styra t.ex extra backljus el. liknande. Dock måste ju donglen sitta i OBD uttaget hela tiden. I mitt fall monterades rampen på en leasingbil, så det var viktigt att inte göra någon extra åverkan. | |||
Besvara |