Forum Senaste Sok
Rubrik: 330e Touring 2020 Laddningsbegränsning ställer ned sig till 6A ibland
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
StefanGren 2020-08-28 10:01
Hej
Jag är ny här på forumet och jag skaffade min första BMW för några veckor sedan.
Jag har en laddstation hemma och har ställt in att bilen skall laddas med 16A

Jag har märkt att bilen ställer ned laddbegränsningen till 6A ibland, då måste jag gå in i bilen och ändra tillbaka till 16A och då fungerar det några gånger.
Det verkar helt slumpmässigt när den ställer om sig och jag har bara använt laddstation som jag har satt till 12A så jag inte överbelastar säkringen hemma.

Laddstationen ar en Charge Amps HALO

Är det någon som vet vad det kan bero på?
VildDjuret 2020-09-02 14:30
Du har väl automatisk lastbalansering i den boxen?
Ställ upp boxen på 16A igen så bör det sluta spöka för dig.
Lastbalanseringen ska se till att ingenting löser ut i säkringscentralen/proppskåpet.
StefanGren 2020-09-02 14:34
Det är lastbalansering ja, om man kan använda alla 3 faser vilket inte går när man laddar BMW plugin hybrid, den använder endast 1 fas.

därför har jag ställt ned så att den inte laddar fullt.
VildDjuret 2020-09-02 14:43
Därav ditt problem..
Boxen kommer inte att kräma på alla tre faser á 400v ändå..
(vi har både en helelekrisk mini som laddar på 400v samt en 330e hybrid som laddas på 230 på samma box med samma inställningar)
och det funkar hur bra som helst... dock så hade jag liknande problem när jag körde schuko/230 innan jag fick boxen installerad..
prova att ställa in boxen på 16A (Huset bör vara säkrat på 25 ändå)

men men.. vad vet jag!
StefanGren 2020-09-02 14:46
ok
tack för svar.
Det är säker det som ställer till det.
Jag har tyvärr bara 20A säkringar och egen värmepump för värme och varmvatten så jag vågar inte köra 16A även om det fungerar nu när det är varmt.
Grelle 2020-09-02 14:46
Vilken sorts lastbalansering pratar vi om ska finnas i laddboxen? Mot fastighetens huvudsäkring? Kopplades det in någon sensor på inkommande ledning mot huvudsäkringen vid installationen?
StefanGren 2020-09-02 14:55
Nej det är ingen extra sensor inkopplad.
Som jag tolkar det så om man laddar en 3 fas bil så skall lasten fördelas jämt på faserna.
fast plugin hybriderna använder bara 1 av faserna så där är det ingen lastbalansering.
Grelle 2020-09-02 15:01
Jaha, det är ingen direkt lastbalansering i mina ögon. Det är ju bara så de gör att de är inte smartare än att de alltid drar samma via alla tre faserna (dvs på trefasladdare). Men på en pluginhybrid så är det ju som du säger bara en fas som belastas. I 99/100 L1, dvs första fasen. Där sannolikt det mest av hushållselektroniken också går...
StefanGren 2020-09-02 15:07
Stämmer att den går på L1
jag har dock hyffsat jämn fördelning på faserna men med endast 2A samt egen frånluftvärmepump med elpatron samt spis, ugn tvättmaskin så vågar jag inte köra 16A, åtminstone inte vintertid.

Jag tycker ändå det är konstigt att bilen ställer ned sig till 6A
laddboxen är begränsad till 12A
Grelle 2020-09-02 16:33
Gör bilen samma sak även på andra laddare? Kan du testa en publik laddare och se om den gör detsamma?
StefanGren 2020-09-02 16:40
Det är svårt att veta efterssom det händer ganska sällan.
Det fungerar bra 5 -15 gånger sedan rätt som det är står den på 6A igen.
Grelle 2020-09-02 16:43
Men det är alltså en inställning i bilen som hoppat från 12A till 6A?

Låter mer bilrelaterat i så fall, än laddarrelaterat.
StefanGren 2020-09-02 17:13
Ja det är i bilen den ändrar sig.
Jag har den inställd på 16A (Max)
rätt var det är så står den på 6A
Grelle 2020-09-02 17:57
Kontakta BMW, garantiärende låter det som.
VildDjuret 2020-09-02 18:18
[LÄNK]
StefanGren 2020-09-02 18:25
lite osäker på vad du menar mes länken.
Jag tycker inte den förklarar varför bilen ställer ned Laddeffekten ibland.
VildDjuret 2020-09-02 18:44
Försöker bara få dig att förstå att du har problem med för låg spänning till din bil som då går ner i effekt för att maximera laddningen och skydda batterierna.
Laddbox är egentligen bara ett glorifierat vägguttag och det är ombordladdaren som gör resten. Kommer den inte upp i 12 amp så anpassar den sig till det som finns till hands.
Kör du laddaren på enfas?
Hur är det säkrat i elcentral/proppskåp? Kör du 16A på huvudsändningar så är det garanterat Max 10a ut till laddaren eller?

Eventuella 2000:- i felsökningsavgift suger när dom inte hittar några fel hos handlaren..
StefanGren 2020-09-02 19:03
Laddaren är inkopplad direkt på inkommande 3 fas 3x20A
kabeln till laddboxen är ca 60 cm
den är altså inte inkopplad i elcentralen inomhus.

när jag har satt bilen och boxen till 16A så är det inga problem att ladda bilen full med 16A hela tiden.
sätter jag boxen på 12A och bilen på 16A så laddar den konstant med 12A

du kan ha rätt men jag tycker det verkar konstigt att den skulle gå ned till 6A pga för dålig spänning.
begell 2020-09-03 10:02
Intressant tråd även för andra BMW-modeller.
Vår X3 30e behövde längre laddtid ett par gånger när det var som varmast.
Laddar från vanlig schuko med 16A säkring, inget belastningsrelaterat spänningsfall inom anläggningen.
2 frågor, var det varmt ute när detta hände och avslutade bilen laddningen vid lägre uppgiven räckvidd än tidigare?
StefanGren 2020-09-03 10:08
Har inget minne av att det var speciellt varmt de gånger det hänt.
Det har definitivt varit varmare och då har det fungerat.

Tor heller inte att den har avslutat laddningen, jag har inget minne av att körsträckan varit kortare vid något tillfälle.

Eftersom både bil och laddare är så nya så har jag kollat lite då och då på laddningen (laddboxens websida) och då har jag sett att den laddar med 6A. när jag då kollar bilen så är den satt till 6A

Annars så skulle jag nog inte märkt det
Red_wings05 2020-09-03 10:24
Intressant bekymmer.

På gamla 330e så påverkas inte laddeffekten, via laddbox, av vad du ställer in för effekt i bilen (low, reducerad, max). Det styrs bara av själva boxens effekt. Dvs sätter jag 10A på laddboxen så laddar den det det oavsett vad det är för inställning i bilens iDrive. Inställningen i bilen påverkar bara effekten när man använder schukoladdaren.

Är det annorlunda i nya 330? Om inte så låter det mer som det är nått konstigt med bilen.
Besvara
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan