Forum Senaste Sok
Rubrik: E38 750i -99. Rattens ena justermotor tröttnat.
lenwib 2020-07-27 13:55
Hej,

Alltid är det något... Ratten har två justermotorer (med minne), en som justerar rattstången i längdled och en som vinklar ratten. Häromdagen fastnade ratten i sitt högsta *vinklade* läge. Det är väl ganska naturligt att denna motor tröttnar, eftersom den jobbar varje gång man vrider på eller av tändningen.

Idag har jag med både INPA och BMW Scanner konstaterat att systemet anser motorn vara blockerad. Det räcker med att gå in i bilen och dra i spaken, så är koden tillbaka. (Får ju vara tacksam för att det inte är hela systemet som bråkar, utan bara en enhet.)

Det var bakgrunden. Nu till min fråga: Har någon här haft loss denna motor och kan ge ett ord på vägen? Klarar jag mig från att lossa ratten? Det verkar trångt, men jag får inte full överblick och hittar inget direkt tillämpligt på newTIS.

Tack på förhand!

/Lennart
944_Driver 2020-07-28 08:44
Hade loss ratten på min e39 och det var inte några konstigheter. Koppla bort batteriet för att slippa airbagfelkoder. Lossa torx skruven som sitter in i hålen på rattens 'baksida' så man får bort airbagen och sedan var det bara några kontakter och muttern så var det biff.
Kanske är det liknande på e38?

// Magnus

lenwib 2020-07-28 09:08
Hej,

Tack för dina tröstens ord! :)

Det är bara det att grävningen antagligen kommer att bli mer omfattande, om jag blir tvungen att ta mig in via ratten. Motorerna sitter ungefär rakt under instrumentet, så det blir i så fall ytterligare lite grejer att lossa (och få tillbaka på ett snyggt sätt). Ju mindre jag slipper skruva, desto färre saker kan gå fel. :)

Vid min första rekognoscering igår lossade jag enbart rattkåpans undre halva. Bilden klarnar väl när jag går in ovanifrån också. Fast idag gör vädret att det blir en paus.

E38 och E39 skiljer sig nog inte åt i den här regionen. Delarna för rattjusteringen är åtminstone desamma för båda modellerna plus E53.

/Lennart
olin 2020-08-01 17:16
Hej. Min har också stannat i högsta läget. Försöker jag justera ner eller upp händer inget men det klickar från motorn. Gör din det?
lenwib 2020-08-01 17:30
Jag tror att jag löst problemet. Inget fel på motorn, men har smort upp mekanismen lite och nu funkar allt igen.
Jag återkommer med detaljer imorgon, kanske.

/Lennart
lenwib 2020-08-02 13:48
Uppföljning:

Efter att jag genomfört nedanstående operation, fungerar allt igen. Systemet har inga ändlägeskännare utan kör på tills det tar stopp (och strömmen ökar). Lägesbestämningen görs med hjälp av pulser, som motorn räknar och meddelar styrenheten /-erna. Att ratten fastnat tolkar jag ungefär som en mutter med för lite antifriktionsmedel som dragits fast en aning för hårt och sedan inte enkelt kan dras loss igen. Ingenting hade gått sönder, visade det sig.

Först tog jag alltså en första titt under ratten på bilen. Sedan studerade jag justermekanismen på RealOEM och därefter på ebay.de, där det bjuds ut många både separata delar och hela paket med rattstång och övrig mekanism. Jag sökte på ställmotorns delnummer, 67646903946. (Prisspannet för motorn förvånar: den svenska skroten i Vimmerby, liksom en och annan ebay-handlare vill ha 2500 kr, eller mer, plus frakt; jag köpte från GlobalParts-UK, SEK 217 inkl DHL-frakt till mitt ombud!)

Jag köpte motorn för säkerhets skull, innan jag hade gått bilen närmare in på livet och fått en klarare uppfattning om vad som verkade fela. Köpet visade sig vara onödigt.

Bilder:

1: Översiktsbild från RealOEM: [LÄNK]
Motorn är #14. Den hålls på plats av två skruvar #15 (som felaktigt anges till totalt endast EN st, men är totalt fyra st. Typen kallas på svenska "ctt" (vilket gav mig huvudbry), på engelska "fillister head" och på tyska "Zylinder-. Det senare ledde till min förståelse. Det handlar om en normal insex-skruv med cylindriskt huvud, nyckelfattning: 3 mm)

2. Hela rattjusteringspaketet: [LÄNK]
Observera att det visas underifrån. Vinklingsmotorn sitter på samma sida som tändningslåset (höger i bilens färdriktning).

3. Detalj skruvar: [LÄNK]

4. Detalj motorns skruvhål: [LÄNK]

(Bilderna 2 och 3 tagna från annons på nätet. Bild 4 är tagen på min nyköpta motor.)

Funktionsbeskrivningar från NewTIS.info:

[LÄNK]

[LÄNK]

Arbetsgång:

1. Demontera rattkåpans undre del, en skruv och snäppfästen. Den övre delen kan sitta kvar.

2. Demontera skyddsplasten ovanför benutrymmet, tre-fyra stjärnskruvar plus två vridlåsningar vid torpedväggen, samt belysningens kontaktstycke.

3. Demontera ventilationskanalen för åtkomstens skull. I detta läge sitter den bara fasttryckt på en plaststos ovanför mittkonsolen. Dra loss och lirka ut.

4. Lossa vinklingsmotorns båda insexskruvar. Den undre håller en liten fästvinkel som direkt trillar loss - det blir bättre åtkomlighet sen.

5. Nu kan motorn vinklas ned och enkelt dras en aning framåt tillsammans med den böjliga axeln och dess hylsa. Axeln har i vardera änden bara en fyrkantsfattning och är inte fastlåst på något sätt och avlägsnas enkelt. Lossa inte motorns elanslutning ännu.

6. Kontrollera att bilens elsystem inte somnat och provkör motorn med spaken. Går motorn är det bra. Ta loss el-kontakten och fortsätt.

7. Stick in en smal förlängare med en fyrkantsbit, 4 mm, i justerskruvens hål och känn efter om den kan vridas någorlunda lätt och utan att något känns kärva. (Jag använde en spärrnyckel här.) Om det känns bra, fortsätt.

8. Nu gäller det att få in extra smörjmedel till de rörliga delarna, vilket blir lite av en chansning, eftersom sikten är skymd. Men den tjocka justerskruven (Bild 2) är naturligtvis av central betydelse. Själv sprejade jag på måfå in lite litiumfett längs skruven och sedan fettade jag in skruvens (lägesfixerade) huvudände med "fett med god vidhäftning". Jag misstänker att det är främst här som den ursprungliga smörjningen ger upp med tiden.

9. Skruva fast motorn med dess axel, men dra inte åt helt ännu. Provkör först, manuellt och med automatik. Om OK, fortsätt.

10. Dra fast motorns skruvar och montera ihop allt igen.

/Lennart
944_Driver 2020-08-02 23:07
Föredömligt beskrivet!

// Magnus

lenwib 2020-08-03 13:46
Tack, Magnus! :)

Jag kände ju att det fanns åtminstone EN intresserad läsare ("olin" här ovan), så jag gjorde mitt bästa...

Till "olin" skall också tilläggas, att jag inte hörde några klick, men att det mycket väl kan bero på att jag hör illa. Motorn bör ju ha försökt röra sig något, eftersom den satte en felkod.

/Lennart
olin 2020-08-05 23:35
Klockrent! Då får vi hoppas att det är lika enkelt för mig. Jag bugar och bockar. Tack
olin 2021-02-24 16:10
Har plockat ner elmotorn till höj och sänkfunktionen. Elmotorn höjer bara, när jag sänker är det dött.

Antar felet sitter i spaken eller i kablaget i förarstolen. Får felsöka vidare.
Besvara