Forum Senaste Sok
Rubrik: Tuning B58
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
pellepirat 2020-07-13 10:05
Jag lägger kopia här då det finns en lång tråd under 3-serien om trim till B58. Den är lite felplacerad.



Steg 2 Wagner 300 cells sport cat. MPE slutburk.
Jag kör etanol mix (E35) då det är helt värdelöst med 99 oktan. Tändning och corretions blir aldrig bra. Jag har 10 revisioner på 99 mapp och 10 stk på E35 mapp. Skillnad är ganska stor när man går över etanolen. Jag har övervakning via sensor/app ( Spool ethanol analyzer )

Steg 2 costum tune by Truepower. Supra bränslepump.
Virtual dyno = 520 hk och 460 whp.
0-100 = 4,10 Dragy GPS ( mega svårt att få grepp )
100-200 = 7,65 Dragy GPS

Min bil tillhör de långsammaste från fabrik i Sverige. Finns minst 3 andra i Sverige som är snabbare på steg 2 99 oktan. Ca 0,4 sekunder snabbare..tyskarna är helt jävliga..de laddar på med 102 oktan och har 6,9 sek 100-200 ! De plöjer otalet timmar på autobahn. En kille har testat fram sin mapp …500 mil motorväg och 650 pulls 100-200. Han jobbar som ..polis :) Sjukt härlig snubbe.

Nästa steg är större snurra, just nu är Vargas heta. De säljer bara kompressor delen och inget bytessystem. Kostar ca 15K. De andra tillverkarna kör bytes system så måste skicka tillbaka sin original turbo. Det finns Pure, Turbosystem, Vargas, TTE..tror Ladermanufaktur kommer med en snart.

Nå ja det var en liten update vad som händer i B58 världen. Det är fler som pushar hårt med 7-800 hk. De går helt galet snabbt..under 5 sek. Vi är ett glatt gäng på 150 pers som har en grupp via whattsapp. Där händer alltid något kul, folk från de mest udda ställen i världen kan ha snickrat ihop en turbo och får bra fjong i möget. Alla hjälps åt att pusha fram B58 i rätt riktning.

ja ja det var en liten uppdatering. Har ni frågor eller funderingar skriv så ska jag försöka svara så gott jag kan.
M34ever 2020-07-21 13:39
Kul med en B58 uppdatering åker själv med en TM chiptuning mapp och ett BMS filter väntar på en catless DP som skall på sen tillsammans med en ny mapp. TM har även uppgraderat lådan lik XHP typ

Hur kommer man med i whatsApp gruppen?

pellepirat 2020-07-21 13:50
maila mig på theone1973@live.se

Skriv ditt namn och nummer så fixar jag in dig :)
pellepirat 2020-07-21 13:57
jag har en polare som har tm oxå..han upplevde den som mycket snabbare. När han kör 100-200 med dragy blir tiden lika långsam som original. Nu har han ifs en 235 så den är inte lika snabb som B58:an.

nja så ska det inte vara tycker jag..klart man blir besviken.

Har du kollat din 100-200 ?
M34ever 2020-07-21 14:21
Nä har inte kollat några tider alls vad bör den ligga på då?

Du har mail

/Micke



pellepirat 2020-07-21 14:29
Välkommen :)

12,2 sek original, säg en 10,5 kanske..det varierar från bil till bil.

Jag kollar i gruppen så kan vi se vad de skriver..
M34ever 2020-07-21 14:33
Ok vet inte om jag har så bråttom ändå men den känns verkligen inte slö men svårt att säga länge sedan jag provkörde en "original" 140/240 iofs. Men tror nog att han Tysken har bra koll varit där tidigare med en E55 AMG

Transocean 2020-07-21 16:15
Hade TM på min 320dA (e90). Blev en helt annan bil, nästan lite brutal. Dock började automaten att växla hårt efter bara några månader. Lådan fastnade också gärna på femman när man gasade på riktig på AB.

pellepirat 2020-07-22 06:56
Jag TROR en del svenska tuners inte har superkoll på en del modeller. Jag vet en annan oxå här som kör trim på sin 540..han klagar oxå på lådan rycker. Ska man trimma B58 så är det MHD eller BM3 som gäller, det är lika enkelt som att skicka ett sms.

Samtalet mellan motorns styrenhet och lådans måste vara 100%. När jag mappar MHD så får jag valet om jag har original eller xhp på lådan. Tror även att Xhp släpper vridet i 4a:n ocgh 6:an helt. Har man trimmat så kan lådan begränsa powern..Motorn vill ge allt men lådans styrenhet säger bara NO WAY.
pellepirat 2020-07-22 07:57
Jag snacka med M34ever igår ang charge pipe.

Insuget och charge pipen sprängs vid ca 30 psi. Original turbon ger max 22-23 psi men då varar den i två månader..säkert laddtryck är 20 psi i långa loppet.
De flesta större turbo ger 30 psi ganska enkelt. Det är nog bara TTE580 som ger max 25 psi. Den är också original anpassad.

Jag skriver lite hur jag ser på trim till just B58.

Steg 1: Efter första rundan blir man lyrisk. Vilket drag ..det är så här den skulle lämnat fabriken. Den går som fan…i 2 veckor sen anpassar man sig snabbt. Alla vill oftast ha mer..svår balansgång det där.
100-200 ca 9 sek.

Steg 2: Hmm här märktes inte super skillnad..inget som är värt pengarna ifl. 100-200 ca 8,8 sek

Steg 2+ med ”SUPRA” pump: Kostar 5,6000:- för en begagnad pump. Effekten är ungefär samma som endast steg 2. 100-20 ca 8,5 sek

Steg 2+ med ”SUPRA” pump och etanol map E30: Nu händer det saker, nu blir den mer hetsig. Nu kan man inte bara sula på var och hur som helst. Här märks det lätt 50 hk skillnad. B58 är så känsliga för kvalitén på soppan , etanolen är vårt ända bra alternativ för att få upp oktanen. 100-200 ca 7,5 sek.

Jag har gått alla vägar med costum tune från 2 olika trimmare i Europa. Gör inte samma misstag som mig. Vill man bara ha mer power och inte är super kräsna kör steg 1. Det är fullt tillräckligt för gemene man. Man får se lite vad man får för pengarna också. För 5000:- så vill man gärna märka skillnad..när den uteblir är det inte så kul.

Är du kräsen och ska ha riktig power. DU MÅSTE KÖRA ETANOL.
Bara på 98 mappen fick jag över 10 mappar att testa. Det är sjukt stressande att veta att soppan inte duger. Tunern blir också frustrerad när han inte får fart på grejorna. Loggarna ser bedrövliga ut på vanlig 98 soppa. När etanolen kommer in blir allt annorlunda. Det är som natt och dag!

Det som behövs är : större turbo, downpipe, annan bränsle pump, costum tune.
Kostnad är ca 55-60000:- ( beroende lite vilka delar du väljer såklart ) Jag har tagit de delar som de flesta använder. Priset är om du gör allt själv hemma i garaget…ska du lämna in och byta turbo/downpipe osv tror jag det tillkommer minst 10000:-

Efter denna setup behöver du inte bry dig vad som kommer i backspegeln. Du kör ifrån nästan allt. 100-200 på 5,5 sek.


Fredde123 2020-07-22 08:31
Kommer förmodligen ge mig på steg 2+ med E30 i framtiden. Hur du gör när du kommer till bensinmacken och ska tanka E30? vad händer om man skulle glömma etanolen?
pellepirat 2020-07-22 08:56
Jag har ethanol analyzer från Spool, de flesta eller alla kör analyzer av något slag. Den mäter etanol halten på returledningen. Du kan räkna ut halten via app men det är en chans. Räknar du fel är du körd…många har sabbat stiften någon gång inkl jag själv.
Spool kostar ca 5000:- , du ser halten via app i mobilen.

Du tankar först E85 och sedan 98. Du skriver värden i appen ( E85 mix calculator ) Det är lite mekk de första gångerna att komma under full hur den är upplagd. Ofta tankar jag inte fullt så måste då ange 25 liter som full tank..
Igår tanka jag 6 liter E85 och 15 liter 98. Efter ca 10 min körning stabiliserar sig värdet på ex E32 eller E29. Då kör jag in på macken och fyller i lite beroende på hur det ser ut.

E30 mappen ligger färdig i MHD appen.

Jag har hjälpt många i vår grupp första gången med uträkningen...de tänker bara fel. När man påtalar det säger de: aaaa visst fan nu är jag med !

Jag hjälper dig när den tiden kommer !
428 2020-07-22 19:05
@pelle. Inte riktigt säker på att jag är med.
Men blandningen du beskriver blir 40% e85 och 60%98?

Och är det gör det det ju intte direkt till raketforskning att blanda rätt?

Eller har jag missat nåt?
pellepirat 2020-07-22 19:53
ja så enkelt är det inte, du tankar aldrig samma mängd. Lite beroende var du är förhållande till macken m.m Etanolhalten ändrar sig från årstider med. En del chansar med blandningen..var 4:e tank kör de anbart 98 och börjar sedan om igen med mixen. Vi är nog 8 stk som köra analyzer för att pricka E30-E32 exakt. En annan polare kör E50 mapp, tunern frågar såklart om han kör exakt e50...börjar man då svamla att man "tror" så blir det pannkaka.

Min går bäst på E32 och loggar är perfekta. Blandar jag E38 tverkar pumpen och rail pressure sjunker..cylindern blir överhettad och jag kan bränna kolvarna.

Jag vill inte laborera och tro för ynka 5000:-.
428 2020-07-22 20:51
Jo fast jag menar om man varje gång vid tappen tankar 60/40 så borde det väl vara ok?

Om inte hur i helsike fixar en app detta?

Nyfiken
pellepirat 2020-07-22 21:05
appen är bara uträkningen av hur mkt etanol och 98 du ska tanka.

Jag har en annan app till själva sensorn men det förstår du nog.

Det är värden du knappar in i appen, sen tankar du efter det.

Du kan testa själv med appen , den är gratis :)
4dy 2020-07-22 22:06
Vad använder ni er makalösa prestanda till? Förutom siffer-runkandet alltså?

Påminner mig lite om folk på hemmabioforumet som sitter med särskilda test-filmer för att testa "kvaliteten" på tv:n.
428 2020-07-22 22:57
@4dy.Med tanke på din mentala prestanda vad runkar du till?
En spik?
pellepirat 2020-07-23 07:08
All effekt används så klart, räcker det inte så skaffar man mer.
Så fungerar allt i livet, alla ...eller ja NÄSTAN alla strävar efter att bli bättre och strävan att lyckas hägrar runt hörnet. Om det rör sig att gå ner 20 kg i vikt eller få 800hk i sin bil är samma sak. Det är vad som rör sig just i din skalle, vad du prioriterar som ren ”lycka”.

Du är bara tragisk med dina jävla kommentarer 4dy…det är så jävla svenskt och sjukt !
Transocean 2020-07-23 08:42
Hmm, nu har jag ju en B 48 men denna tråd inspirerar mig. En Piggyback har jag ju redan. Kanske borde jag byta chargepipe? I förebyggande syfte? Catless ger inte så mycket menar Mosselman-pojkarna. Och hur får jag veta vilken effektklass mina kolvar har? UL, ML,OL eller TOP/SL?
pellepirat 2020-07-23 09:07
Transocean

Vet du laddtryck på den ? Du behöver inte byta den bara för att..

Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan